השמנה היא אחת הבעיות הנפוצות שבהם נתקלים היום, ויחד עם זה היא אחת הבעיות שבהם אנשים מגלים מודעות ונכונות לטפל (ולפעמים אפילו דורשים טיפול של בעיה שאינה קיימת).

השמנה נחשבת לאחד מגורמי הסיכון העיקריים למחלות רבות: מחלות נווניות (מחלות לב וכלי דם), סוגים שונים של סרטן, סכרת, דלקת מפרקים, יתר לחץ דם, שבץ, טחורים, בקע סרעפתי, דליות, בעיות שונות בכליות, אי-פוריות, אבנים בכיס המרה, מחלות הכבד. בנוסף לכך, מאחר שאנשים עם עודף משקל בדרך כלל צורכים יותר מזון ומאחר והמזון מכיל רעלים, יוצא שאנשים כבדי משקל צורכים יותר רעלים, והדבר גורם להחלשת המערכת החיסונית שלהם ועושה אותם לפגיעים יותר למזיקים.

רוב האנשים בעלי עודף משקל מודעים למצבם ומנסים (או לפחות פעם אחת ניסו) לרדת במשקל. ישנן אין סוף שיטות להרזיה ודיאטות למיניהן. למרות הכל, רק אחוז קטן מתוכם הצליח לרדת במשקל, ואחוז קטן עוד יותר הצליח לשמור על המשקל החדש.
כתוצאה מדיאטות הרזיה הורמון הרעב (גרלין) עולה ואילו הורמון השובע יורד, וזה גורם להשמנה( עוד יותר קשה בדרך כלל) מחדש. יתרה מזו, לפי המחקרים, אפילו כעבור שנה הורמונים אלה עדיין לא מתאזנים ונמצאים הכמויות גורמות המשך השמנה.

לעיתים שמירת דיאטה למטרות הרזיה מהווה גורם להשמנה או להחמרת ההשמנה. לדוגמה, אנשים ששמרו דיאטת 1000 קלוריות וחיו בהרגשה מתמדת של רעב, בתום תקופת הדיאטה לא רק שמיד החזירו את משקלם הקודם, אלה החלו לעלות במשקל בקצב מהיר. דוגמה נוספת היא אנשים שמורידים את משקלם בעזרת דיאטות קיצוניות או בעזרת מדכאי תאבון למיניהם, אמנם הרבה פעמים מורידים ממשקלם, אך לאחר דיאטות קצרות אלה (כי הינן מסוכנות לטווח ארוך ) אנשים חוזרים לאורח חיים רגיל ובמהרה מחזירים את משקלם האבוד.





סיבות להשמנה:

- תזונה לקויה. מדובר קודם כל בתזונה עתירת  מזון מזוקק (מוצריו של קמח לבן,  סוכר לבן, דגנים מזוקקים)
זוהי הסיבה העיקרית. כל האוכלוסיות שניזונו ממזון מסורתי וכתוצאה מכך לא סבלה לא מהשמנה ולא מהמחלות הנלוות (סוכרת, לחץ דם וכו') ברגע שעברו לתזונה מערבית מודרנית, התחילו לסבול מהשמנה כמו גם  מבעיות אחרות של אנשים שניזונים בתזונה זו: בעיות כבד, לבלב, שיניים וכו'.


- חוסר איזון הורמונלי (במיוחד חוסר איזון בבלוטת התריס, אך גם הורמונים אחרים, כמו DHEA, Testosteron, GH, חוסר איזון בין Estrogen ל-Progesteron גורם להשמנה ולעצירת נוזלים)

- זיהום ברעלים סביבתיים (רבים מהחומרים הכימיים שאליהם אנחנו נחשפים מפריעים לתפקוד התקין של התאים ויכולים לפגוע בתהליכי חילוף החומרים. חומרי הדברה, מתכות רעילות דוגמת כספית, נאגרים ונשמרים ברקמות שומן כדי למנוע פגיעה באיברי הגוף החיוניים כמו מוח ולב)
בנוסף, הם פוגעים בכבד שלא עומד בעומס בעבודתו הקדושה לטיהור הגוף מרעלים,. פגיעה בכבד גם היא גורמת להשמנה.

- חוסר איזון בנוירוטרנסמיטרים (דוגמת סרוטונין, שרמתו הנמוכה גורמת לתחושת רעב ולתשוקה למתוק ו/או לפחמימות)

- בעיות רוחניות, נפשיות, רגשיות. אנשים רבים הסובלים מדיכאון או מחרדה צורכים מזון כדי להעניק לעצמם תחושה כוזבת של אהבה או מתוך ניסיון לשפר את התחושה ואת דימויים העצמי. חלק ניכר מהאנשים הלוקים בהשמנת יתר החלו לסבול מבעיות משקל לאחר טראומה רגשית שלא באה על פתרונה.

- בעיות בריאותיות קודמות (דוגמת תת-פעילות בלוטת התריס בעבר)

- תופעות לוואי של תרופות קונוונציונליות (דוגמת תרופות נוגדי דיכאון, הורמונים סינטטיים לנשים וכו')

גורמים המעלים את הסיכון לעודף משקל:

- תורשה
- תרופות מרשם
- חוסר איזון פיזי או רגשי
חוסר פעילות גופנית וצריכה גבוה של קלוריות  הוכחו כלא קשורים להשמנה.
תוכנית לאומית לאבחון  הבריאות ואיכות התזונה (

NHANES

שבחנו את העניין בין השנים 1990-2010 לא מצאו כל קשר בין צריכת הקלוריות להשמנה. צריכת הקלוריות ירדה, אך השמנה גדלה. והיא גדלה בהתאם לעליה בצריכת הסוכרים (
מצב דומה עם פעילות גופנית.
למשל, בבריטניה בין השנים 1997-2007 יותר נשים (29% לעומת 21%) ויותר גברים (39% לעומת 32%) התחילו להשקיע בפעילות גופנית, 
אך השמנה גדלה.
וזה מראים כל המחקרים בכל המדינות
בדיקות לאבחון השמנה

1. BMI (Body Mass Index) - מדד מסת גוף

מדד מסת הגוף מסיע לקבוע את המשקל המתאים למבנה הגוף שלפנינו. עבור רוב האנשים מדד זה מדויק יותר מאשר שקילה או טבלאות גובה/משקל.

אנשים בעלי מסת שרירים גבוהה מאד עלולים לקבל תוצאות שגויות: מאחר ששרירים שוקלים יותר משומנים, מדד מסת גוף של אנשים בעלי שרירים מפותחים, גבוהה מאד, אל אף שברור שהם אינם זקוקים להורדת משקל.

דרך חישוב המדד:

מדד מסת גוף=משקל הגוף/(גובה גוף)2

לדוגמה, אדם, שמשקלו 85 ק"ג וגובה הגוף 160 ס"מ במבנה גוף ממוצע, הוא בעל

מדד מסת גוף = 85/(160X160)= 33.2

אם מדד הגוף נמצא בטווח שבין 18.9 ל-24.9, המשקל נחשב לתקין. במקרה כזה נותנים המלצות לתזונה נכונה ופעילות גופנית סדירה ואין צורך במאמצים להורדת המשקל. אם מדד מסת הגוף עולה מעל 25, כמו בדוגמה למעלה, סביר להניח שמדובר בעודף משקל. אם משקל יתר מלווה בבעיות בריאותיות כמו יתר לחץ דם, סוכרת, רמה גבוהה של כולסטרול בדם, כאבי מפרקים, מחלות לב וכלי דם או שקיימת נטייה תורשתית למחלות אלה, או שמשקל היתר מלווה בשתיית אלכוהול או עישון - כדאי להשתדל להוריד את המשקל. אבל אם אין אף אחד מבין הדברים האלה ברקע, יתכן שמדובר באדם בריא בעל מימדים מכובדים.

אם מדד מסת הגוף פחות מ-18.9 מדובר בתת-משקל. אצל בני הנוער זה לא תמיד צריך לעורר דאגה: לעיתים מדובר במצב חולף מעצמו לאחר התייצבות חילוף החומרים. אצל המבוגרים המצב דורש טיפול.

2. היקף מותניים.

אצל גברים היקף מותניים העולה על 102 ס"מ נחשב לבעיה בריאותית. אצל נשים - 89 ס"מ.

נמצא במחקרים שהיקף מותניים גדול מנבא בעיות בריאות בעתיד, במיוחד מחלות קרדיו-וסקולריות.

אם מדד מסת הגוף גדול, אבל הקף המותניים תקין, ואם אדם לא מעשן ולא שותה אלכוהול, משקלו תקין.


מה עושים?

מפסיקים עם סוכר לבן וקמח לבן ומוצריהם. ומפסיקים לאכול בין הארוחות. זה הכול.
, תאכלו כל סוגי הקמח מלבד קמח לבן - ותראו את ההבדל. תאכלו דבש, סילאן, פירות מתוקים
. תושבי אי אוקינבה ביפן ידועים כאנשים מאד בריאים ומעריכי חיים. 
באי הזה יש הכי הרבה אנשים שחיים מעל 100 שנה. 
הם אכלו תמיד אורז, הרבה מאד אורז, ובטטה, הרבה מאד בטטה. וחיו בבריאות טובה..
מי שתזונה מערבים התחילה לחדור לאי, התחילה צריכה בסוכר לבן (למשל, בצורת משקאות ממותקים) וזה מיד השפיע על הבריאות ועל אורך חיים של התושבים.
מצב דומה בסין: סינים אכלו רק אורז והיו רזים ובריאים. עכשיו הם אוכלים קמח לבן וסוכר לבן והמחלות אצלם קפצו בצורה מחרידה ביותר.
זה נכון גם בכל מקום אחר בעולם, כי כולנו בני אדם, לכולנו בריא מאד לאכול פחמימות טבעיות ומזיק לאכול פחמימות מזוקקות.




על תזונה לכל דבר, על דיאטות למחלות ומצבים פיזיולוגיים שונים, על כל דבר שאנחנו אוכלים וכל משקה שאנחנו שותים, על רפואה עממית ועל קוסמטיקה טבעית - בספר  

"קל להיות בריא"


עוד בנושא:

ג'אנק פוד (אוכל מהיר)

מזון קל

תוספי מזון

סרטון על תוספי מזון

כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©