בין הדברים הרבים שהגיעו ל"עולם הישן" לאחר גילוי אמריקה היו בוטנים.
ספרדים הביאו בוטנים לאירופה, אסיה  ולאפריקה במאה ה-16. הם אכלו בוטנים במהלך הפלגות ים ארוכות שלהם.
באפריקה השתמשו בבוטנים בתור דישון.
באירופה בהתחלה זה היה מזון לחזירים ולעניים בלבד, ורק במאה ה-20 המצב השתנה, וזאת בזכות חקלאי אמריקאי ג'ורג' וושינגטון קארבר שבשנת 1903 התחיל לחפש דרכים להשתמש בבוטנים. הוא היה מאד יצירתי ועם הזמן המציא יותר משלוש מאות ושימושים שונים לבוטנים, ביניהם משקאות, מוצרי קוסמטיקה, צבעים, תרופות, סבון כביסה, מלקודת ג'וקים ודיו להדפסה. קארבר גם עשה מאמצים לשכנע חקלאים במקום לגדל כותנה שמדללת את הקרקע לגדל בוטנים שלא מדללים את הקרקה. באותה תקופה חרק בשם חדקונית הכותנה הרג לעתים קרובות את יבולי הכותנה, ולכן חקלאים רבים החליטו לפעול לפי עצתו של קארבר. כתוצאה מכך, גידול בוטנים זכה להצלחה כה רבה עד שהוא הפך לגידול עיקרי במדינות הדרומיות של ארצות הברית.
היום בוטנים פופולריים בכל היבשות, משתמשים בהם  בבישול, בקוסמטיקה, ברפואה.
הם שייכים לקטניות, אבל רבים קוראים להם "אגוזים", כנראה בגלל ששימושם יותר דומה לשימוש באגוזים.
בוטנים זה מזון מאד איכותי.
בוטנים מכילים כמות עצומה של שורה שלמה של וויטמיני B (1B, 2B, 3B, 4B, 5B, 6B, 7B, 9B ),, A, D, E וכן סידן, אשלגן, סלניום (טוב ללב), זרחן (חשוב לפעילות הקוגניטיבית), צורן ומגנזיום. לכן ניתן להמליץ עליהם לסובלים מהתכווצויות ברגליים, מעצבנות, מנדודי שינה ופשוט לאנשים עייפים שרוצים לחזור כמה שיותר מהר למיטבם.

בוטנים מכילים גם 12 חומצות אמינו. האנציקלופדיה בריטניקה מדגישה ואומרת ש"בבוטנים יש יותר חלבון, מינרלים וויטמינים מאשר בכבד בקר".[1] חלבוני בוטנים מאופיינים ביחס האופטימלי בין חומצות אמינו, ולכן הם נספגים היטב בגוף האדם, והשומנים שבו משפרים פעילות של כיס מרה ומטיבים עם האנשים שסובלים מכיב קיבה ודלקת קיבה, בעיות קשב וריכוז, בעיות בתפקוד מערכת העצבים, הלב והכבד וכן לנשים בהריון.

מדענים אמריקאים ערכו מחקר וגילו כי בוטנים מכילים הרבה נוגדי חמצון , במיוחדם פוליפנולים - חומרים שכבר מזמן ידועים כמונעים מחלות לב, איסכמיה, כלי דם, טרשת עורקים, הזדקנות מוקדמת, וגם היווצרות גידולים ממאירים. כמובן, זה לא אומר שאם תאכלו כל יום בוטנים - אתם חסונים מפני כל המחלות המוזכרות, אך זה אומר שתקטינו את הסיכון לסבול מהן. אגב, מעניין שבוטנים קלויים מכילים 25% יותר פוליפנולים מאשר בוטנים גולמיים.

כאשר השוו את ההשפעה נוגדת החמצון של בוטנים למוצרים אחרים, התברר כי מבחינה זו לבוטנים יש מקום מכובד ביותר - מקום שני אחרי רימון המכיל הכי הרבה חומרים נוגדי חמצון.

על פי מחקר אוסטרלי משנת 2008 אינדקס גליקמי  של בוטנים - 13 כלומר, יש להם אינדקס גליקמי נמוך.

לפי מחקר שפורסם ב-Journal of the American College of Nutrition אכילת בוטנים עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם אצל חולי סוכרת. הוספת אגוזים לתזונה יכולה גם להוריד במידה מסוימת לחץ דם גבוה.

מזונות מבוטנים.
שמן בוטנים הוא שמן מעולה ומאופיין בכך שניתן להשתמש בו לבישול מזון בטמפרטורות גבוהות מאוד, ושהוא אינו סופג את ריח האוכל שבושל בו.

חמאת בוטנים, שבמדינות מסוימות נמרחת על לחם, "הומצאה על ידי רופא מסנט לואיס בארה"ב] ב- 1890 כמוצר תזונתי לקשישים" («The Great American Peanut»). היום רוב יבול הבוטנים משמש להכנת חמאת בוטנים.

חמאת בוטנים זהו אחד הממרחים הפופולריים ביותר. בטח כולם מכירים אותם. ניתן לעשותם בקלות לבד בבית. על פי מאמר ב-British Journal of Nutrition, אכילת חמאת בוטנים בבוקר מבקרת את רמת הסוכר בדם לאורך כל היום. בוטנים יכולים גם להפחית את עליית האינסולין ממזונות בעלי GI גבוה בשילובם.

בברזיל מוסיפים למזון לבעלי חיים קמח בוטנים, תוצר לוואי של ייצור חמאת בוטנים. בוטנים נכללים גם במוצרי צריכה רבים.

שמן בוטנים הוא בעל תכונות נוגדי חיידקים ומשמש ברפואה טבעית ועממית לטיפול בפצעים, במחלות דלקתיות ומוגלתיות.

תמצית בוטנים משמשים לשיפור הפרשת מיצי המרה, חיזוק לב וכלי דם.

תרופות המבוססות על בוטנים משמשות לטיפול בנדודי שינה, פחדים, חרדות והתמוטטות עצבים.

תרכיזי שמן בוטנים משמשים בקוסמטיקה בתכשירים נוגדים הזדקנות העור

חמאת בוטנים זהו חומר מעולה לטיפול בשיער.

בימי הקיץ  בוטנים מגינים על התאים מפני חוסר חמצן ועל העיניים - מפני נזקי שמש..

ויטמינים אינם נהרסים בייבוש, לכן היתרונות של בוטנים מיובשים אינם נמוכים מאלה הגולמיים, אם כי יש בעיה  עם חימום שמנים שנמצאים בבוטנים. לכן, מומלץ לא לחמם את הבוטנים לחום העולה על 1500C.


בוטנים ידועים כאחד המזונות האלרגניים ביותר. קודם כל, בוטנים גולמיים עלולים לגרום להפרעות עיכול. בנוסף, קליפת בוטנים היא אלרגן כבד ולכן עדיף לאכול בוטנים קלויים וקלופים.

חלבונים וחומצות שומן הנמצאים בבוטנים עלולים לגרום לאלרגיות סמויות אצל אנשים מסוימים.

יש גם לציין שבוטנים לא מומלצים לסובלים מגאוט, ארתרוזיס ודלקת מפרקים. וכמובן, יש להיזהר מכל כמות של בוטנים אם ידוע לכם על רגישות אינדיבידואלית לפרי זה.


בקניית בוטנים שימו לב למראה ולריח שלהם. בחרו גרגירים בצבע אחיד, ללא פסים וכתמים. פטריית עובש, שלעיתים מתיישבת על פני הבוטנים (בזמן אחסון במקומות של לחות גבוהה), משחררת רעלים שעלולים לפגוע בכל איבר מוחלש אם הם חודרים לגוף האדם.

כדי שבוטנים ישמרו יותר זמן, מיד לאחר הקנייה תחממו אותם, תוך כדי ערבוב, במחבת או בתנור ותשמרו בשקית נייר.

אם בוטנים אינם אורגניים, לא רצוי לטיגון/להכניס לתנור בקליפתם, כי בכך תחדירו את הרעלים שנמצאים בקליפתם אל תוך הבוטנים ואחר-כך - לגופכם. במקרה כזה יש להשרות את הבוטנים במים לפחות4 שעות (למשל, להשאיר במים ללילה או לזמן שאתן יוצאות לסידורים), לאחר מכן לקלף ורק לאחר מכן לטגן או לייבש בתנור. אז חומרים המזיקים יעזבו את הבוטנים עצמם ואת קליפתם




כל האמור במאמר זה אינו מהווה המלצה רפואית, אלא מידע כללי לבד ולא מחליף אבחון, ייעוץ או טיפול רפואי. בכל בעיה יש לפנות לאיש מקצוע.



 על טיפול טבעי בבעיות שונות ושיטות סבתא לטיפול בבעיות רבות  - בספר "יפה, בריאה ולא מורעלת"
כל המידע על הקשר בין בריאות לתזונה - בספר "קל להיות בריא


כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי  ©
2014










[1]
כבד בקר פעם היה נחשב למקום מעולה למזינים שונים