מה זה בכלל מערכת החיסון?

חיסון פירושו יכולת הגוף להילחם נגד גורמים מזיקים דוגמת חיידקים ווירוסים.

מערכת החיסון היא מעין צבא, צבא שמגן על הגוף שלנו מפני אויבים.

יש לה כמה קווי הגנה:

הקו הראשון מורכב מהעור, ריריות האף, השפתיים, העיניים והפה. אלה הם מחסומים שלא נותנים לאויב לעבור.

כולם יודעים שכאשר הגוף נפצע (למשל, הכנתם סלט וחתכתם אצבע) ונוצר פצע פתוח, שהוא יכול להזדהם ולעשות בעיות אם לא סוגרים אותו בפלסטר (שממלא באופן זמני את התפקיד של העור) או מורחים יוד (כדי לא לתת לחיידקים להיכנס לפתח שנוצר).

אגב, זאת הסיבה שכדאי לשמור על העור נקי: אם שטפתם ידיים במים וסבון, גם אם תחתכו אצבע, לא יהיה עליה חיידק שישמח וינצל את ההזדמנות לקפוץ פנימה, אל תוך הפתח הנוצר.

מחקרים קליניים מוכיחים את יעילותה של שמירה על כללי ההיגיינה במניעת מחלות. תשטפו ידיים במים עם סבון כל פעם שתחזרו מבחוץ, צחצחו שיניים פעמיים ביום ואל תסתובבו בנעלי רחוב בבית - כל זה יעזור למערכת החיסון שלכם בעבודתה הקשה.

קו ההגנה השני מורכב מתאים מיוחדים בגוף שנלחמים עם אותם אויבים שהצליחו לחדור –  חיילים שנותנים תגובה מיידית, כמו משמר הגבול, שרודפים אחר מי שמתגנב וחודר אל תוך שטח שמור, לוכדים אותו ומחסלים.

הקו השלישי זה תאים לוחמים, צבא שלם, גדול ומיומן שפועל ביעילות רבה (אצל הבריאים), אך נדרש פרק זמן של כשבועיים כדי לגייס אותו. (זה מה שנקרא "תקופה אגירה של המחלה".)

אם "כוחות הגבול"  הסתדרו לבד - זהו המצב, בו הרגשתם ש"תפסתם וירוס", אך יצאתם מזה לפני שהתפתחו התסמינים.

אבל אם זה לא קרה, אחרי שמתגייס "צבא לוחמים", צבא זה פועל בצורה ספציפית מאד: את מה שצריך הוא מחסל בעזרת טנקים, את מה שצריך - בהפצצות אוויר, את מה שצריך - בקרב מגע וכיו"ב.

אצל אנשים שמערכת החיסון שלהם מוחלשת מסיבות שונות, לצבא הזה לוקח יותר זמן להתגייס. ואז האויב מספיק לפלוש ולגרום נזקים לפני שהוא סוף-סוף נאלץ לעמוד מול הצבא.

במקרים כאלה ברפואה עממית וברפואה טבעית מתחילים לתת לאדם כל מיני צמחי מרפא. הניסיון מלמד שהם עוזרים, אבל עזרה זאת תהיה קצרת טווח, כי הגוף יתרגל אליהם מהר מאד ויפסיק להגיב. יתרה מזאת, התגובה תהיה חלשה מקודם. כמו חיילים שמתאמנים 24 שעות ביממה ואז אין להם כוח למשהו נוסף.

לכן חשוב לחשב היטב מתי כדאי להתחיל לקחת צמחים אלו. כעיקרון, הכי נכון להתחיל לקחת אותם שבוע לפני המתקפה. הבעיה היא, שלא תמיד מכריזים לנו מלחמה מראש.

יותר סביר שמישהו מדביק אותנו במקרה: ישב לידינו באוטובוס, התעטש עלינו בחתונה וכיו"ב.

מה כן אפשר להוסיף? - וויטמין C.

 קודם כל, חשוב שוויטמין C יהיה בכמות מספקת עד גבוהה בתזונה שלנו. מעשית, זה אומר לאכול כמה שיותר פירות וירקות ועלים ירוקים.


מה עושה ויטמין C? ויטמין C מחזק את מערכת החיסון בכך שהוא מחדש כוחות. כל יום מתים ומתפנים אצלינו 0.3-0.5% מתאי מערכת החיסון, החלשים והזקנים ביותר, ותאים חדשים, מלאי כוח ורצון לשרת אותנו ממלאים את מקומם. ויטמין C מזרז את התהליך: הוא גורם לכך, שמתחלפים לא 0.5, אלא 0.6 או אפילו 0.7% מהתאים. וזה אומר שה"צבא" שלנו הפך לצעיר יותר וחזק יותר.

בעת מחלה יש לכך יתרון נוסף. כשווירוס נכנס לתא, הוא אוכל אותו מבפנים ומתרבה ובסוף, כאשר הוא כבר מנצל עד תם את כל האפשרויות באותו תא, הוא מפוצץ את קרום התא והרבה ווירוסים חדשים נשפכים החוצה כדי לתקוף תאים חדשים. וויטמין C גורם לכך, שתאים מלאי ווירוסים מתים יחד עם אותם וירוסים ומתפנים מהגוף לפני שקורה כל התהליך הזה.

עכשיו אתם מבינים למה ברפואה טבעית ממליצים ליטול ויטמין C כאשר האדם מרגיש שהוא חלה אך טרם התגלו לו תסמינים ולמה וויטמין C מקצר את משך המחלה. במקרים אלה לא מספיק לאכול עגבנייה או לשתות תה עם לימון (אם כי גם זה טוב), אלא יש לקחת וויטמין C כתוסף תזונה במינונים גבוהים.

אך אין לקחת וויטמין C כטיפול מונע, אלא אם כן הייתם במגע צמוד עם חולה/ים. למשל, חולה מישהו מבני ביתכם, חברותא  וכיו"ב. אז זה עובד מצוין.


לצערנו לכל מטבע יש 2 צדדים.

ויטמין C טוב לא לכולם. אני לא אומרת את זה כדי להקשות או לסבך. לא. יש לכך סיבה, ואני אביא כמה דוגמאות של אנשים שוויטמין C אסור להם:

אנשים רגישים לפול (חולי Glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency (G6PDD)), גם אם הם רק נשאים של הגן.

לסובלים מהמוכרומטוז (מחלת הוויקינגים) אסור לא רק לקבל ויטמין C כתוסף, אלא גם לאכול מזונות שעשירים בוויטמין C.

גם לאנשים שסובלים מתלסמיה, המופיליה ואנשים אחרים שזקוקים לקבלה קבועה של מנות דם בשל מחלתם, זמנית או כרונית.

גם לאנשים עם אבני כליות אקסלטיים (בד"כ אצל נשים). אבנים אלו מורכבות בין היתר מוויטמין C, לכן תוספת של הויטמין מחמירה את המחלה.

יש חיידק רגיש שיושב במעי של תינוקות, אך אצל 65% מהמבוגרים שניזונים מתזונה מערבית ושעברו טיפולים אנטיביוטיים הוא כבר לא קיים במעיים. בהיעדרו, וויטמין C גורם להחמרת סוכרת מסוג 2.

חוץ מזה, כעיקרון עודפי ויטמין C מופרשים בשתן, ומכיוון שויטמין C נוטלים רק למשך תקופה קצרה, הם לא יכולים להזיק. אבל יש אנשים שמגלים רגישות לתוסף וויטמין C או מפתחים שלשולים, נדודי שינה ותופעות לוואי אחרות.

מכל הסיבות הנ"ל חשוב לא ליטול תוסף וויטמין C אלא בהמלצה ובהשגחה של איש מקצוע בלבד.


יש הרבה גורמים שמשפיעים על פעילות מערכת החיסון: אורח חיים, תזונה, הרעלות הגוף (עישון, אלכוהול, תרופות כימיות וכו').

כפי שהזכרתי, יש צמחי מרפא שונים שמחזקים את מערכת החיסון בעת צרה. אבל אתם מבינים שעדיף להחזיק את הצבא בכושר מאשר לעשות לו אמונים בדחיפות אחרי שרואים אויב מתקרב.

אלו סימנים יש לכך שמערכת החיסון דורשת חיזוק?

  • חולשה כללית בלתי מוסברת
  • עייפות כרונית
  • אי-סבילות למאמצים פיזיים
  • הפרעות שינה
  • כאבי ראש תכופים
  • כאבי שרירים במנוחה
  • זיהומים תכופים
  • מחלות עונתיות יותר מפעמיים בשנה
עם התקדמות הבעיה מצטרפים לכך תסמינים נוספים:

  • הזעת יתר גם בהיעדר סיבות לכך
  • החמרה של מחלות כרוניות
  • עור יבש וסדוק
  • ריבוי זיהומים, כמו פצעים מוגלתיים על העור, מחלת מונו, פטריות במקומות שונים בגוף ועוד.

איך אפשר לחזק את מערכת החיסון?

לפניכם כמה עצות:

תקפידו על שינה של לפחות 8 שעות ביממה, עדיף שינה רצופה ולא מחולקת על פני היום.

יש הרבה מחקרים על כך, הנה כמה מהם: שינה לא מספקת למשך שבועיים גורמת לירידה של 30% ביעילות מערכת החיסון. שינה פחות מ-7 שעות ביממה גורמת לעליה במחלות עונתיות פי 3. מחסור בשינה לילית מקטין את כמות התאים שלוחמים בגוף נגד ה"פולשים".

זוכרים שסבתא הייתה אומרת ש"שינה זאת התרופה הכי טובה"? נו, אז היא צדקה. מחקרים מוכיחים את זה: תמו לאדם לישון והוא יחלה פחות. תנו לחולה לישון - והוא יבריא מהר יותר!


עשו ספורט. חוקרים מבריטניה מצאו שמערכת החיסון מגיעה לשיא היעילות שלה כאשר אדם עושה ספורט אינטנסיבי 300 דקות בשבוע. לילדים לפני גיל 17 מומלץ להתעמל 5 פעמים בשבוע, לפחות  60 דקות בכל פעם. אחרי גיל 60-65 ממליצים על הליכה מהירה שעתיים בשבוע.


תיזהרו מאלכוהול. הוא מגדיל את הסיכון למחלות זיהומיות ודלקתיות, במיוחד במערכת הנשימה, פוגע בתפקוד קו ההגנה הראשון ומאט את פעילותם של קוים 2-3 שדיברנו עליהם. וכשאני אומרת "אלכוהול" הכוונה לא רק למה שנקרא "משקה חריף" דוגמת וויסקי או ברנדי, אלא לכל סוגי אלכוהול, כולל יין ובירה.

אל תעשנו. עישון זו הדרך הפשוטה ביותר להרוג את מערכת החיסון.

התזונה שלכם צריכה להתבסס על פירות, ירקות ודגנים. הנה כמה מהחברים של מערכת החיסון שלכם: שום, בצל, חרדל, חזרת, צנון, צנונית, תפוחים, קישואים, פירות הדר, בננות, אפרסקים, ענבים, פירות יער, ביצים, דלעת, מלון, גזר. הרבה פעמים יש צורך בהוספת תוספי תזונה כאלה ואחרים.

תשתו תה ירוק ותה שחור. שניהם מעולים.

תשתו חליטות צמחיות למיניהן.

תצאו לשמש. זמן מומלץ לשהייה בשמש: 15-20 דקות בקיץ ו-1-2 שעות בחורף.

תשתדלו, עד כמה שניתן, לגור בסביבה כמה שיותר נקייה אקולוגית.


כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ולא מהווה שום תחליף אבחון, ייעוץ או טיפול רפואי.

תוכלו למצוא מידע על שיטות טיפול עממיות בספר "יפה, בריאה ולא מורעלת".
 
ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD),©