המוח שלנו הינו האיבר החשוב ביותר. אם ח"ו המוח נפגע, אדם ימשיך להתקיים, אבל כבר לא יחיה: הוא יהיה במצב הקרוי "צמח".

מחלות מוח משפיעות על התנהגותינו, על התגובות שלנו, על איכות החיים שלנו.

אפשר לומר שהמוח קובע את חיינו.

יחד עם זאת, המוח זהו האיבר שאנחנו הכי פחות דואגים לו. אנשים מבזבזים הון לעיצוב הגוף, לבניית שריר, לשמירת משקל ואף לבגד שילבשו יום אחד, אך לא משקיעים כלל במוחם!

אני לא יודעת למה זה קורה ורואה שתי סיבות אפשריות לדבר:

א. חוסר מודעות. אין ספק, שרוב האנשים שמעו על כך שהמוח - זהו איבר חשוב מאד, אך מעטים הפנימו את הדבר.

ב. המוח לא כואב. אפשר אפילו לעשות ניתוח על מוח ללא הרדמה, ולפעמים מנתחי מוח נמצאים בקשר רצוף עם המנותח במהלך כל הניתוח. בספרות הרפואית תוארו לא מעט אנשים שכתוצאה מתאונות שונות חפצים זרים נכנסו למוחם, אך הם לא הרגישו כאב,  התניידו, דיברו ולא הרגישו חוסר נוחות.

תקשיבו למשל למה שקרה לחייל מחייל רגלי צרפתי בשם מלבה, שתואר בפרטי פרטים ע"י כירורג צבאי שטיפל בו, ד"ר פרדו ( M.Fardeau, member de la Legion d'honner), הסיפור הובא לידי חברי ארגון רפואי פריסאי ב-20.06.1809. אני מזהירה שזה לא סיפור לנשים בהריון ולא לאנשים רגישים או בעלי מערכת עצבים חלשה. כל אלה מתבקשים לדלג פיסקה.

ד"ר פרדו ליווה את הצבא הצרפתי באירופה המזרחית. בקרב ליד פולטוסק בפולין כדור תותח קרע כידון מהרובה והעיף אותו במהירות עצומה והוא פגע ברקתו הימנית של חייל ויצא מהלחי השמאלי שלו, כאשר הקצה שיצא היה באורך 12 ס"מ. החייל ניסה להוציא את הכידון - ולא הצליח. שני החברים שלו ניסו לעזור לו, כאשר אחד מהם החזיק לו את הראש והשני משך, אך גם ניסיון זה לא צלח. אז החייל הגיע לכירורג הצבאי שטיפל בפצועים, ד"ר פרדו. עכשיו תקשיבו טוב: ד"ר פרדו פקד על החייל לשכב על הצד, שם את רגלו על ראשו של הפצוע, משך והצליח להוציא את הכידון. מיד לאחר מכן התחיל דימום כבד. ד"ר פרדו טיפל בדימום ואז שלח את החייל הזה ועוד חייל נוסף לבית חולים בוורשה להמשך טיפול. החיילים הלכו ברגל, רכבו על סוסים ונסעו בעגלות במשך שישה ימים עד שהגיעו למקום. החייל איבד את הראייה בעין ימין, אך לא כאב לו כלום והוא דיווח שמרגיש טוב...

אנחנו לא אוהבים כשכואב לנו, אבל הכאב הוא בעצם חבר טוב שלנו, שמזהיר מפני סכנות. יש אנשים שלא מרגישים כאבים. הם חייבים לבדוק את עצמם בצורה קפדנית כמה פעמים ביום כדי לוודא שלא נפצעו ולעשות כל הזמן בדיקות כדי לוודא שלא חלו במשהו. והם עושים את זה.

המוח של כולנו נמצא תמיד באותו מצב: הוא לא כואב. ועלינו לדאוג לו מיוזמתינו וברצינות, כפי שאנשים שלא מרגישים כאבי גוף דואגים לגופם.

יש לשמור על בריאות המוח במהלך כל החיים. אנחנו נולדים עם כמות עצומה של תאי מוח שאמורים לשמש אותנו במהלך כל החיים.

כמות עצומה, אך לא אין-סופית, ותאים שנהרסו ע"י אלכוהול, סמים, קרינה, תזונה לא בריאה, הרגלים לא בריאים או חומרים כימיים אלה או אחרים, לא מתחדשים, אנחנו מאבדים אותם. לצמיתות.

השינויים שקורים כתוצאה מכך הם שינויים איטיים ובלתי הפיכים, והאדם עצמו בד"כ לא שם לב אליהם.

אז מה אפשר לעשות? הנה כמה דברים שכל אחד יכול לאמץ ושיעזרו לכם לשמור על המוח שלכם.

תשתדלו לשמור על סדר יום ולאכול באותו זמן.

אל תדלגו על ארוחות, קחו אתכם תמיד תפוח, אגס, גזר, פיצוחים או כל דבר (רצוי בריא, כמובן) אחר, שתוכלו לאכול מיידית ברגע שתחושו ברעב או אם מסיבה כלשהי אתם מאחרים לארוחה.

חשוב לאכול עם גב ישר. כעיקרון, יציבה נכונה זה דבר חשוב באופן כללי, אך בזמן האוכל הוא חשוב במיוחד.

חשוב לאכול לאט וללעוס היטב כל חתיכה שנכנסת לפה, אפילו אם אתם מאד ממהרים. תחשבו על אנשים שנוסעים באור אדום וכתוצאה מכך גורמים לתאונת דרכים. בד"כ הם עושים את זה כי הם מאד ממהרים. אך הנסיעה באור אדום לא רק לא עזרה להם להגיע ליעד מהר יותר, לפעמים היא גרמה להם לא להגיע ליעד בכלל.

פתגם אינדונזי אומר: "מי שהולך לאט תמיד מגיע ליעד". אז מי שאוכל לאט מקבל את מרבית התועלת (וגם ההנאה) מהאוכל שלו.

אכלו מזונות שמטיבים עם המוח: פירות למיניהם, חצילים, שיבולת שועל, שוקולד מריר פרווה מעל 70% קקאו (כמובן עדיף אורגני), שקדים, סלומון נורווגי (לא גידולי ברכה), ענבים ומיץ ענבים טבעי ללא תוספת סוכר, בננות, אורז מלא, עגבניות, אבוקדו, תה ירוק, מלון, אגוזי קשיו, גזר, שום, בצל, תה ירוק, ג'ינג'ר, חלב קוקוס, זיתים ושמן זית, עלים ירוקים, דלעת, אצות שונות.

אל תשכחו לשתות. אדם מבוגר זקוק לפחות לכוס מים כל שעה. כמובן, אם אתם מאבדים מים בגלל שהזעתם בריקודים בחתונה, ישיבה בחום, מחלת חום או מכל סיבה אחרת - תשתו יותר! אל תסמכו על הרגשת הצמא, במיוחד אם אתם לא שומרים על תזונה בריאה ואורח חיים בריא: האנשים היום איבדו קשר עם הגוף ומרגישים צמאים רק כאשר מגיעים למצב של התייבשות.

רק אל תשתו בזמן האוכל: יש לשמור הפרש כחצי שעה בין שתיית המים לארוחה.

תדאגו לספק למוח שלכם אומגה-3, אם לא מהמזון, אז מתוספי תזונה. 60% מהמוח שלנו - זה שומנים. מחסור באומגה-3 מקשרים לדמנציה (כולל מחלת אלצהיימר), לבעיות קשב וריכוז של ילדים, לבעיות למידה בכל הגילאים ולבעיות נוספות. במחקרים קליניים נמצאה השפעה חיובית של אומגה-3 גם במחלות אחרות: סוכרת, דלקת מפרקים ואפילו דיכאון.

חשוב לאכול מזונות עשירים בסלניום (גרעיני חמניות, לחם מקמח מלא, גריסים ועוד), מזונות עשירים בוויטמין E (שמנים צמחיים, למשל שמן זית), מזונות עשירים בוויטמין C (פירות וירקות ירוקים) ומזונות עשירים בוויטמיני B (דגנים מלאים, ביצים ועוד).

חשוב מאד לשמור על רמה טובה של וויטמין D וברזל בדם ולאזן אותם בהתאם לתוצאות בדיקות דם ובליווי איש מקצוע.

לפעמים כדאי ליטול תוספי תזונה שמשפיעים חיובית על פעילות המוח, כמו 10Q, וויטמין 12B, ספירולינה אם כי אין ליטול תוספי תזונה ללא ייעוץ וליווי איש מקצוע.


יש מזון שפשוט הורג לכם את המוח. תמנעו ממנו. קודם כל אלכוהול. אין סוג של אלכוהול או כמות של אלכוהול עליו ניתן להגיד "בסדר", "מתון" או "רק". כל כמות של אלכוהול וכל סוג שלו הורסים את הבריאות ואת האישיות. ההבדל רק במידת הנזק. אבל תמיד האיבר הניזוק ביותר - זה המוח. תדעו: אם תשתו אלכוהול, למחרת רבים מתאי המוח שלכם יעברו מהראש שלכם לאסלה. לצמיתות.

בין מזונות מזיקים אחרים: חומרים משמרים ותוספי מזון רבים, משקאות אנרגיה, קמח לבן, סוכר לבן, קפה.


תשמעו מוזיקה. אגב, מבין טיפולי הפסיכותרפיה יש אפילו סוג טיפול שנקרא "תרפיה במוזיקה". ולהתחיל ללמוד לנגן בכלי מוזיקלי כלשהו לעת זיקנה זאת שיטה טובה להישמר מדמנציה.


תדאגו לשינה מספקת.

תנו תרגילים למוח. למשל, למצוא דרך חדשה להגיע לסופר. גם אם זה ייקח יותר זמן, וגם אם יתברר שהדרך לא היתה מוצלחת במיוחד והגעתם למבוי סתום, חזרתם והלכתם בסוף בדרך הרגילה שלכם - גם אז עשיתם משהו טוב: תרגלתם את המוח שלכם, עשיתם לו רענון.


דוגמאות לתרגילים אחרים: פתירת "סודוקו" או "שחור ופתור", קריאה בקול (כן, גם ספר לילדים...)אכילה בעזרת מקלות אכילה (צ'ופסטיקס), חידונים וטריוויה מוקצבים בזמן, כאשר המטרה לא רק לחשוב או לבדוק את הידע אלא בעיקר להתאמץ ולחשוב במהירות, כתיבה בשתי ידיים.

לצורך התרגיל הזה יש להצטייד בשני דפי נייר או באחד גדול, ושני עטים או עפרונות שנוח לכם לאחוז בהם ולצייר באותו הזמן שתי צורות גיאומטריות שונות על שני הדפים. אם זה קשה מדי נסו לצייר את אותה הצורה, ואם זה קל מדי, נסו לכתוב אותיות שונות..

חשוב לשמור על בריאות המעיים ואזון החיידקים בו. אכילת דגנים מלאים, אבוקדו, תפוזים, קינואה, שעועית, פירות יער, בננות, אורז מלא, כוסמת ירוקה, שקדים, אגוזים למיניהם, שמן שומשום והוספת פרוביוטיקה ופסיליום בעת הצורך יעזרו בכך.

דברו כמה שפחות בפלאפון. עד כמה שאפשר תשתדלו לדבר בטלפון קווי. אם אין ברירה אלא לדבר בטלפון סלולרי, עשו שיחות קצרות ותשתמשו בסוגים פשוטים: ככל שהדגם משוכלל יותר, כך הקרינה ממנו גדולה יותר. אוזניות, בלוטוסים ושאר תוספות להקטנת הקרינה שנויים במחלוקת, המחקרים אודותם סותרים אחד את השני, ולא ברור אם הם מגינים מפני הקרינה או מחמירים אותה.

טלפון סלולרי לא רק מקרין, השפעתו דומה למיקרוגל: הוא מבשל את תאי המוח שלכם.

תתפללו.

כמה דקות ביום תתרכזו בנשימה שלכם.

אם יש לכם בעיות הורמונליות כאלו ואחרות, דאגו לפתור אותם.

ואם אתם מעשנים - תפסיקו לעשן.

כך תשמרו על המוח שלכם ותוכלו לנצל את הפוטנציאל שהקב"ה טמן בו.



כל האמור במאמר זה אינו מהווה המלצה רפואית, אלא מידע כללי לבד..בכל בעיה יש לפנות לאיש מקצוע.

עוד על טיפול טבעי בבעיות שינה ושיטות סבתא לטיפול בבעיות שינה ובעיות רבות אחרות - בספר "יפה, בריאה ולא מורעלת"
כל המידע על הקשר בין בריאות לתזונה - בספר "קל להיות בריא


כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי  ©
2018