תפוח האדמה נמצא בשימוש אצל ילידי אמריקה מזה אלפי שנים. לאירופה הובא תפוח האדמה ממקסיקו ע"י הכובש הספרדי ארנן קורטס בשנת 1521. הוא קרה לו "אגוז אדמה פרואני". ספרדים שחזרו מאמריקה סיפרו שהילידים מאד כיבדו את המזון הזה ולכבוד האסיף שלו עשו חגיגות. במשך תקופה ארוכה תפוח האדמה נחשב לפרח אקזוטי בלבד. בצרפת עד אמצע המאה ה-XVIII, מבין כל חלקי הצמח השתמשו רק בפרחים של תפוח האדמה: נשים קישטו בהם את שיערן והניחו זרים מפרחי תפוחי אדמה בחדרים. בגרמניה פרחי תפוחי אדמה היו לפרח יקר-ערך בגן ארמון המלוכה. לקח זמן עד שאנשים האמינו לסיפוריו של קורטס על כך שילידי אמריקה אוכלים את הצמח: אירופאים ניסו לאכול עלים ופירות של "אגוז האדמה הפרואני" - וסבלו קשות מהרעלות: חלקים אלה של הצמח מכילים כמות בלתי מבוטלת של רעל בשם סולנין. המדינה האירופאית האחרונה בה התחילו לאכול תפוחי אדמה הייתה רוסיה: איכרים רוסיים היו בטוחים בקיומו של קשר מיסטי בין תפוחי אדמה לשטן וסירבו בתוקף לגדל וכל שכן לאכול אותו. רק בסוף המאה ה-XIX גם ברוסיה תפסו תפוחי האדמה את מקומם בתפריט, כאשר החקלאי הרוסי עדיין הסתכל על תפוחי אדמה בחשדנות וקרא להם, לא פחות ולא יותר, "תפוחי עזאזל". גם כשהם התחילו לאכול תפוחי אדמה, לקח להם זמן רב למצוא דרכי הכנה שלו. אחד מספרי הבישול של סוף המאה ה-XIX, למשל, טוען שאין לבשל תפוחי אדמה אלא ב...סיד.

נכון לעכשיו תפוח אדמה הינו אחד המזונות הבסיסיים של האדם. חקלאים מגדלים כ-130 סוגים שונים של תפוחי אדמה. אדם ממוצע אוכל במשך השנה כ-80 ק"ג תפוחי אדמה. ידועים יותר מ-800 מאכלים שונים מתפוחי אדמה. בנוסף לכך, תפוחי אדמה משמשים בקוסמטיקה, בתעשיית המזון ובתעשייה הכימית לייצור כהלים, אצטון, חומרי דבק וכדו'.

תפוחי אדמה מהווים מקור טוב לאנרגיה : עמילן מהווה 20% מהרכב תפוח האדמה. העמילן מהווה מקור לאנרגיה, מאזן את רמת הכולסטרול בדם ומטיב עם פעילות מערכת העיכול. תפוחי אדמה מכילים גם סיבים תזונתיים, סטרינים, חומצות אורגניות, ויטמינים (קרוטין, B1, B2, B6,B9,E, PP, C, U ) ומינראלים (אבץ, ברזל, ניקל, זרחן, אשלגן, בורון, מנגן, מגנזיום, סידן, נחושת, גפרית, קובלט, יוד, כלור). תפוחי אדמה צהובים מכילים יותר קרטין.

תפוח האדמה מכיל 2% חלבון זמין לגוף האדם. תפוחי אדמה מכילים 14 מתוך 20 חומצות האמינו הנחוצות לאדם. חלבון תפוחי האדמה נספג בגוף כמעט ב-100%! ככל שתפוח האדמה קטן יותר, כך הוא מכיל יותר חלבונים.

אכילת 300 גר' תפוחי אדמה ביום ממלאת את צרכי הגוף בפחמימות ובזרחן.

כדי למלא את הצורך היומי בויטמין C מספיק לאכול 750 גר' תפוחי אדמה. תפוחי אדמה צעירים מכילים יותר ויטמין C. רוב ויטמין C, כמו גם שאר הויטמינים הנמצאים בתפוחי האדמה, מרוכז תחת הקליפה.

לתפקוד תקין של הגוף זקוק האדם לכמות גדולה של אשלגן. תפוחי אדמה נמצאים במקום שני מבחינת כמות האשלגן שהם מכילים - אחרי צימוקים. 400 גר' תפוחי אדמה ממלאים את הצורך היומי של האדם במינרל חשוב זה. האחוז הגבוה ביותר של אשלגן נמצא בתפוחי אדמה אפויים.

לא מזמן חוקרים בריטיים מצאו חומרים חדשים בתפוחי האדמה - קקואמינים. חומרים אלה נמצאו כמאזנים לחץ דם ומטיבים עם כלי הדם.

אכילת תפוחי אדמה מומלצת לאנשים שסובלים מ-

  • בעיות בכליות
  • לחץ דם גבוה
  • בעיות בזרימת הדם
  • מחלות לב
  • הסתיידות העורקים
  • כיב או דלקת בקיבה
  • צרבת
בנוסף לכל האמור, תפוחי אדמה


  • מיטיבים עם הראייה
  • מנקים את הכליות
  • מחזקים את הגוף
  • עוזרים בניקוי הגוף מרעלים
  • וחשובים לשמירה על משק המים בגוף
  • מיץ תפוחי אדמה מוריד את רמת הסוכר בדם
  • תפוח אדמה מגורד מבהיר כתמי עור
כמה עצות לבישול בריא של תפוחי אדמה:

  • חתכו תפוחי אדמה בסכין מנירוסטה
  • טחנו תפוחי אדמה בכלי עץ
  • אם ברצונכם לבשל תפוחי אדמה אל תניחו אותם במים קרים אלא במים רותחים בלבד
  • בהשפעת אור השמש נוצר בתפוחי האדמה כלורופיל שנותן לו גוון ירוק ורעל טרטוגני (כלומר, כזה שגורם לבעיות בהתפתחות העובר ומומים מולדים שונים) - סולנין. רעל זה נמצא גם בתפוחי אדמה נבוטים. סולנין אינו נהרס בבישול. לכן, אין לשמור את תפוחי האדמה במקום החשוף לאור שמש; אין לשמור אותם יותר משלושה חודשים; אין לאכול תפוחי אדמה בצבע ירוק או תפוחי אדמה נבוטים. זה נכון עבור כל אדם, אך במיוחד עבור נשים בהריון. על מנת להוציא את הסולנין מתפוחי האדמה גלגלו את תפוחי האדמה המקולפים במלח גס (מלח למליחת בשר) ולאחר מכן לטגן אותם תחת מכסה סגור במשך כ-15 דקות. דרך אגב, שיטה זו מוציאה מתפוחי האדמה לא רק סולנין, אלא גם ניטרטים.
  • אל תשמרו תפוחי אדמה במקרר, כי אז העמילן עובר הדרוליזה ומתפרק לסוכרים פשוטים.
  • אם אתם רוצים צ'יפס - הכינו אותו בתנור ולא בשמן עמוק
  • אם אתם סובלים מסוכרת, מומלץ לצרוך תפוחי אדמה יחד עם מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך: הם בולמים את השפעתם של תפוחי האדמה על עליית הסוכר בדם - למשל, בפשטידת ירקות יחד עם ירקות אחרים.
  • תפוחי האדמה הטובים ביותר הם תפוחי אדמה אורגניים
  • צורות ההכנה הכי לא בריאות של תפוחי אדמה הן טיגון בשמן עמוק או עם גבינה
  • אל תקנו תפוחי אדמה בעלי כתמים ירוקים
  • קנו רק תפוחי אדמה טריים. הימנעו משימוש בתפוחי אדמה מוקפאים, משומרים או מיובשים
  • יש לשמור את תפוחי האדמה במקום חשוך וקריר (אך לא במקרר), הרחק מבצל
  • אבקות להכנה מהירה של פירה תפוחי אדמה הינן סוג של ג'אנק פוד המכיל כמות גדולה של מלח, חומרי טעם וחומרים מזיקים נוספים. אבקות אלה בהחלט אינן מומלצות לשימוש
  • אם אתם מורידים משקל או שומרים על משקל - מומלץ לאכול תפוחי אדמה במשך היום, אך לא לאכלם בארוחת ערב
  • הצורה הבריאה ביותר של הכנת תפוחי אדמה - בישול או אפיה בקליפה. אם אתם מורידים את הקליפה לפני הבישול, תשתדלו להוריד שכבה דקה ככל הניתן
  • תפוחי אדמה צהובים נשמרים זמן ארוך יותר
  • בקניית תפוחי אדמה תבחרו את אלה שצבעם אחיד
  • אתם יכולים לבדוק לבד אם תפוחי האדמה שקניתם מכילים ניטרטים. לשם כך יש לשבור חתיכה מתפוח האדמה. אם הוא לא מכיל ניטרטים, תשמעו "קליק" טיפוסי של שבירה. תפוח אדמה שמכיל ניטרטים לא ישמיע קליק.
  • אל תוסיפו מלח לתבשילי ירקות. לאחר תום הבישול ניתן להוסיף בצל, שום, חזרת, פטרוזיליה וכו'
  • אל תשפכו מים בהם בושלו תפוחי אדמה אלא נצלו אותם לבישולים אחרים
אזהרה:

מיץ תפוחי אדמה אסור לאנשים עם חומציות נמוכה מאד בקיבה

לאנשים שסובלים מהשמנה ו/או סכרת יש לצרוך תפוחי אדמה בצורה מבוקרת

מיץ תפוחי אדמה יכול להזיק במקום לעזור אם הוא סחוט מתפוחי אדמה לא מספיק טריים

כל האמור במאמר זה הינו בגדר מידע בלבד ולצורך אבחון, ייעוץ ו/או טיפול חייבים לפנות לאיש מקצוע.



כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לטיפול/ייעוץ רפואי.

עוד על תפוח אדמה, על הסגולות הרפואיות שלו ועל שימוש בו ברפואה העממית, בקוסמטיקה טבעית ובמטבח - בספר החדש

"קל להיות בריא"

כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©