התפוח ידוע לאנושות מזה לפחות 4000 שנה. התפוח הגיע אלינו מאסיה המרכזית, משם הוא הגיע למזרח הקרוב ולמצרים, משם - ליוון ורומא, ומשם התפשטו בכל העולם. נכון להיום תפוחים גדלים בכל הארצות שהאקלים בהן אינו קיצוני. היום התפוח תופס מקום נכבד - מקום חמישי - בתפוצה שלו אחרי ענבים, הדרים, בננות וקוקוס. היום מוכרים 33 סוגים של תפוחי בר ומעל 20,000 סוגים תרבותיים של תפוחים.

ברומא העתיקה היה נהוג להתחיל כל ארוחה בביצים ולסיים בתפוחים (מכאן גם הביטוי רומאי: "מביצים עד תפוחים" - כלומר, כל הסעודה כולה).

ישנם המון סוגים של תפוחים, הנבדלים בגודלם, בצבעם, בטעמם, בצורתם, בריחם ובהרכב התזונתי שלהם. משקלו של תפוח נע בין 40 ל-300 גר', ניתן לראות תפוחים בצבע לבן, צהוב, ירוק, כתום, אדום. טעמם נע בין חמוץ, לחמוץ-מתוק, מתוק ומתוק מאד.

עצים של תפוחי עץ בר חיים כ-300 שנה, והסוגים התרבותיים - 80-100 שנה.



100 גר' תפוחים מכילים:

40-75 קלוריות. יש קשר בין כמות הקלוריות לסוג וגודל התפוחים, אך לא לצבע שלהם

0.4 גר' חלבון

0.4 גר' שמנים

11.8 גר' פחמימות (עמילן, מונוסכרידים, דיסכרידים )

10 גר' חומצות אורגניות (בעיקר חומצת תפוחים, חומצת לימון, חומצת יין וחומצה כלורוגנית)

תפוחים מכילים קוורצטין, סיבים תזונתיים, יחסית הרבה ויטמיני A,B (בעיקר 1B,2B, 3B , 6B, H, PP, ו-9(B, ביופלבנואידים, E, K,ו-C ומינרלים רבים: Mg, Na, , S, Va,Cl, Al,Rb, Cu, Ni, Cr, Mn, Mo, Ba, K, F, P, Fe, I, Zn. כמות הויטמינים שונה בסוגים שונים של התפוחים וכן קשורה לתקופה ולתנאי האיחסון. למשל, יש סוגים של תפוחים שמכילים פי 300 יותר ויטמין C מאשר סוגים אחרים. בזמן קטיפת התפוחים הם מכילים הרבה יותר ויטמין C מאשר אחר-כך. בבישול, רוב הויטמינים נשארים עד לחימום ל-0C65.

תפוחים מכילים פקטין, המוריד את האינדקס הגליקמי.

תפוחים מכילים חומרים הנוגדים היווצרות של חומצה אורית, ולכן מומלצים לאנשים שסובלים מבעיות ראומטיות, מחלת גאוט, אטרוסקלרוזיס ובעיות עור שונות (אקזמה ועוד).

תפוחים מנקים את הדם, ולכן מומלצים לאנשים שסובלים מבעיות כלי דם ו/או לחץ דם נמוך.

הם מנקים את השיניים ומפנים פסולת מהמעיים.

תפוחים מנקים ומחזקים את המערכת הלימפתית ומכילים חומרים שמגבירים את ספיגת הברזל בגוף. לכן אכילת תפוחים מומלצת לאחר אכילת מזונות עשירים בברזל.

תפוחים מורידים את רמת הכולסטרול בדם: אכילת 2 תפוחים ברצף מורידה את רמת הכולסטרול בכ-15%. במחקר שנעשה בפלורידה התגלה שאכילת 75 גר' תפוחים מיובשים ביום במשך שנה מוריד את רמת ה-LDL ל-25% ובו זמנית מעלה את רמת ה-HDL ל-4%.

רוב הויטמינים נמצאים בקליפת התפוח, לכן ממליצים לאכול תפוחים עם קליפתם.

בגרעיני התפוחים נמצאים חומרים המונעים התפתחות סרטן.

לתפוחים יש השפעה על אסתמה. במחקר שנעשה על ילדים חולי אסתמה התברר, שאלה מהם ששתו כל יום מיץ תפוחים סבלו מהתנשמות פחות מאלה ששתו מיץ תפוחים פעם בחודש. במחקר אחר נמצא, שאצל נשים שבזמן ההריון אכלו תפוחים מידי יום, הילדים סבלו מאסתמה פחות מאשר אצל נשים שאכלו כמה תפוחים בחודש.

אכילת תפוחים מומלצת לאנשים שסובלים מ-

  • אנמיה
  • דיזנטריה
  • מחלת גאוט
  • עצירות
  • לחץ דם נמוך
  • אבנים בכליות
  • השמנה
  • דלקת פרקים
  • דיאריאה
  • תנודות סוכר בדם
  • חומציות נמוכה בקיבה
  • מערכת חיסונית חלשה
  • אכילת תפוחים מומלצת אחרי אוטם שריר הלב
  • במקרים של אוויטמינוזיס
אכילת תפוחים מומלצת לאנשים שעוסקים בפעילות קוגניטיבית מאומצת ולאנשים עם בעיות בייצור תאי הדם.

בנוסף לכך, תפוחים שנבדקו בסמוך לקטיפתם התגלו כבעלי תכונות אנטי-חיידקיות, אנטי-דלקתיות וכן מונעות ריקבון.

במחקר על עכברים שנעשה באוניברסיטת קורנל בארה"ב נמצא שהחומר קוורצטין שנמצא בתפוחים מגן על המוח מפני מחלת האלצהיימר.

תפוחים חמוצים מומלצים לאנשים שסובלים מ-

  • - כאבי ראש
  • - חומציות נמוכה בקיבה
  • - סכרת
  • - נדודי שינה
  • - בצקות
  • - כתמי זקנה וסימנים אחרים של מחסור באנטי-אוקסידנטים
  • - תת-פעילות בלוטת התריס
תפוחים חמוצים מאד מומלצים לאנשים עם כלי דם שבירים ולאנשים שסובלים מעצירות. במחקר שנעשה בפינלנד בזמן האחרון התגלה שאצל גברים שאכלו הרבה תפוחים אחוז המיתות מסיבוכי סכרת או מחלות לב היה קטן ב-20% לעומת גברים שלא אכלו הרבה תפוחים.

בזכות החומצות האורגניות הנמצאות בתפוחים, הם מונעים תהליכי רקבון ותסיסה במעיים ולכן מומלצים לאנשים שסובלים מגזים.



מיץ תפוחים טרי הינו בעל סגולות רפואיות רבות. הוא:

  • מונע היווצרות של אבנים בכליות
  • מיטיב עם מערכת העיכול, מערכת השתן, מערכת כלי הדם והלב
  • מעודד שחרור מיצי מרה
  • בעל אפקט מחזק ומעורר כללי
  • משתן
  • עוזר בהחלמה ממחלות ויראליות
  • עוזר בשיקום אחרי מחלות קשות וניתוחים
  • מחזק את מערכת החיסון
תפוחים מהווים מרכיב חשוב בדיאטות שונות



אכילת תפוחים ירוקים אסורה לאנשים שסובלים מכיב קיבה ו/או תריסריון, דלקות בלבלב, דלקות קיבה על רקע חומציות גבוהה.

לאנשים שסובלים מקוליטים יש להגביל צריכה של תפוחים, כי הם יכולים להחמיר את המחלה.

במקרים של מחלות דלקתיות של המעיים או אבנים בכליות מומלץ לאכול את התפוחים בצורת פירה.

אכילה מרובה מידי של תפוחים יכולה לשבש את עבודת מערכת העיכול וכן לפגוע בזגוגית השיניים, לעשות אותה דקה יותר ופגיעה יותר לחיידקי הפה.

אכילת תפוחים טריים אסורה על אנשים שסובלים מאלרגיה לאבק עצי תפוח. אנשים כאלה יכולים לאכול תפוחים אפויים, מיובשים או מבושלים בלבד.


התפוחים שומרים על רוב המרכיבים הפעילים שלהם ועל רוב הסגולות הרפואיות שלהם גם בצורתם המיובשת, במיץ, בריבה, בלפתן ובצורות נוספות של הכנות - בתנאי שזה נעשה בצורה נכונה.

היום מכינים מתפוחים ריבות, קונפיטורות, מרמלדות, מרשמלו, ג'לי, מיץ, משקאות שונים, יין תפוחים (נפוץ במיוחד בצרפת), חומץ תפוחים. בנוסף לכך מייבשים, מקפיאים, מחמיצים (נפוץ במיוחד ברוסיה) אותם; משתמשים לצרכים קוסמטיים.


תוכלו לקרא עוד על תפוחים, על הסגולות הרפואיות שלהם, על שימוש בהם ברפואה העממית, בקוסמטיקה ובמטבח בספר החדש -

"קל להיות בריא"


כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לטיפול/ייעוץ רפואי.

כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©