למאכלים מתוקים יצא שם של מזונות שמזיקים לבריאות, משמינים וגם כמעט מסוכנים. האם תמיד כך הדבר? מתברר שלא. בשורה טובה לאוהבי המתוק: ישנם דברים מתוקים שהם גם בריאים ביותר, מזינים, מונעים מחלות ומיחושים ואף מרפאים. תמרים הם דוגמא בולטת לכך.

על שולחן ראש השנה תמרים יכולים להיות לא רק על צלחת הסימנים. הםטעימים ומשתלביםבקלות עם מנות שונות, עיקריות וקינוחים כאחד. תמרים מכילים מזינים רבים מאד: חלבון, סיבים תזונתיים, שומן, פחמימות, ויטמיניA,E,K,C, 1B, 2B, 5B, 6B, 9B,PP, פקטין, β-קרוטן, סידן, אשלגן, מגנזיום, נתרן, זרחן, ברזל, נחושת, סלניום, אבץ, מנגן, גופרית, בור, פלואור, קובלט...

ערכם התזונתי הגבוה של התמרים הנו במידה רבה פועל יוצא של תכולת הפחמימות הגבוהה שמצויה בהם: הן מעודדות ספיגת חלבונים ושומנים ומאפשרות פעילות תקינה של מערכת העצבים והשרירים. הפחמימות גם מהוות חלק מה-DNA- חומר גנטי, בלעדיו אין אפשרות לצמיחה וגדילה של הגוף. הפחמימות שבתמרים הינן פחמימות פשוטות (גלוקוז ופרוקטוז), לכן הןנספגותבקלות, מיד מופיעות בדם ומזינות את המוח. לכן צריכת תמרים מומלצת ביותר במקרים של עייפות פיזית ומנטלית, חוסר אנרגיה ("חטיף אנרגיה" בריא באמת...), תשישות וכדו'.בנוסף, תמרים חשובים לאנשים עם בעיות לב, אחרי מחלה זיהומית במעיים, במקרים של עצירות, לחץ דם גבוה, אנמיה מחוסר ברזל,נטיה לחסימת כלי דם. התמרים מחזקים את הכבד, הכליות, כלי הדם והלב;משפרים את ראיית הלילה; שומרים על חומציות תקינה של רקמות הגוף; שומרים על שיניים בריאות, על איכות הדם, על השמיעה,הראייה ועל כוח הגברא. הם גםמאזנים את רמת הסוכר בדם, מחזקים את העצמות ואת מערכת החיסון, מנקים את הגוף מהליחה ומהנוזלים הנאגרים בו. תמרים שומרים על מערכת העיכול מפני זיהומים, עוזרים בשמירת הריון, משפרים את העיכול, מחזקים את החניכיים ואת מערכת העצבים, מנקים את מערכת העיכול, מרגיעים שיעול. תמצית המתקבלת כתוצאה מהרתחת אורז עם תמרים משמשת כתרופה לדיסטרופיה.

תמרים מומלצים לחולי שחפת, אנשים שסובלים ממחלת ים או מסחרחורת, לאנשים שלקחו אנטיביוטיקה, לאנשים שעובדים מול המחשב, לאנשים עם חוסר איזון הורמונלי, לסובלים מחילוף חומרים לקוי, לאנשים שרוצים להראות צעירים וכן לפני ואחרי צום.

הם טובים בכל גיל. מומלצים במיוחד במצבי לחץ.

10 תמרים מספקים את הצריכה היומית של הגוף של מנגן, גופרית ונחושת, חצי מהצריכה היומית של הגוף של ברזל ורבע מהצריכה היומית של סידן. 2-3 תמרים (בהתאם התמרים) מספקים את הכמות היומית של מגנזיום הדרושה לגוף. תמרים מכילים 23 סוגים של חומצות אמינו - אין עוד פרי כה עשיר בחומצות אמינו כמו תמרים!

התמרים מטיבים מאד עם נשים בהריון, מונעים הפלות, משפרים את מצב רוחן וכן מקילים על הלידה, מקטינים את הדימום לאחר הלידה ומגבירים את כמות החלב אצל נשים מניקות ומעשירים אותו במזינים שחשובים לתינוק.

שילוב תמרים בתזונה על בסיס קבוע מגן מפני שברים בעצמות.



לפי מחקר הנעשה אודות תמרים, אכילת תמרים יבשים מגבירה את פעילות המוח ב-20%, מגבירה את יעילות תאי העצב ומשפרת את כושר הריכוז. התמרים עוזרים להתגבר על מתח ונדודי שינה.

תמר אחד מכיל 23 קלוריות, ולכן יכול להוות תחליף מאד בריא לכל מיני ממתקים פחות בריאים ועתירי קלוריות, כמו, למשל, סוכריות.

כבר בימי קדם היו ידועות סגולות התמרים לעמים שונים בארצות שונות. עץ התמר הוא אחד הצמחים הראשונים שאדם התחיל לגדל. סינים אמרו, שתמרים מביאים אריכות חיים. במצרים האמינו שהאלים והפרעה (שגם הוא נחשב לאליל...) ניזונים מתמרים. אך גם בני אנוש נהנו מתמרים: המצרים הכינו מסילאן ומגרעיני תמרים תרופות למחלות רבות. לדעת המוסלמים אכילת תמרים על הבוקר מגינה מפני כישופים לאורך כל היום. לדעת ההודים, התמרים "מנקים את המוח", מחדדים את השכל וגורמים לעליה רוחנית. חיילים ערבים לא היו יוצאים למלחמה ללא 2 שקי תמרים בצידי כל הסוס. גם סוחרים פרסיים לא היו יוצאים לדרך ללא שקי תמרים. אצל הפיניקים, האשורים והבבלים עץ התמר היה סמל לפוריות, שגשוג ועושר. המצרים השתמשו בעץ תמרים כבלוח שנה, כי כל חודש עלה אחד צומח על עץ תמרים ועלה אחד נובל.

עץ התמר מיוחד מכל מיני בחינות. בין השאר, איננו מכירים עץ בר שקדם לעץ המבויית שקיים היום. מדענים חושבים שככל הנראה מולדתו של עץ התמר היא מסופוטמיה. באיזור הזה נמצאים איזכורים של עצי תמרים בני חמשת אלפים שנה ויותר. אך לא נמצא שם, גם לא בחפירות או בציורים עתיקים, עץ בר של תמרים שפיתחו ממנו את עץ התמר הנוכחי. העמים שהתגוררו באיזור האמינו שאלים הם שהביאו את עץ התמר עלי אדמות. כך שהיום עץ התמר נשאר אחד מסודות הבריאה...

היום ידועים כ-300 סוגים של תמרים, מתוכם 9 סוגים מגודלים בארץ. עץ תמרים יכול לצמוח ולהביא פירות במקומות דלי מים, בהם שום עץ פרי אחר לא יכול לשרוד.

תמרים אוכלים כשהם טריים או מיובשים, הם משתלבים היטב עם בישול ואפיה, תופסים מקום מכובד בלפתנים וממתקים שונים, מתמרים מכינים דבש תמרים ויין תמרים, ומגרעיני תמרים מכינים תחליף קפה בריא.

עוד בימי גלות בבל יהודי בבל ידעו להכין דבש תמרים - סילאן. זהו חומר בריא מאד וטעים מאד, שנשמר במשך שנים, בדיוק כדבש דבורים. אפשר לזלף אותו מעל גלידה או כל מאכל מתוק אחר. היום ניתן לקנות סילאן בכל מקום. אם תרצו, תוכלו להכין אותו לבד. לשם כך יש לנקות את התמרים מהקליפה ומהגרעינים, לסחוט מיץ מבשר הפירות; לסנן דרך בד חיתול; להוסיף סירופ (מים עם סוכר); להניח על האש ולהשאיר שם עד שהנוזלים יתאדו והתערובת תקבל מרקם מתאים. יש להעביר את הסילאן המוכן לצנצנות נקיות ולסגור.

כפי שהזכרנו, ברפואה העממית ובקוסמטיקה טבעית ישנו שימוש נרחב בתמרים.
תוכלו לקרא על זה ועל דברים רבים אחרים בספר החדש

"קל להיות בריא"

ניתן להזמין דרך צור קשר או בהוצאת אוריון.


איך בוחרים תמרים?

  • לפי המראה שלהם. וודאו שלא יהיו על פניהם סימני עובש ו/או גושי סוכר.
איך בודקים?

תמרים יבשים- חוצים ובודקים משני הצדדים כנגד האור.


איך מאחסנים?

יש לאחסן בכלי סגור, עדיף צנצנת זכוכית, במקום חשוך הרחק מחום. מומלץ לא לאחסן תמרים הרבה זמן. חשוב לשטוף לפני השימוש.


מי צריך להיזהר באכילת תמרים:

עד לאחרונה אסרו על תמרים לאנשים הסובלים ממחלת סכרת או מהשמנה. יחד עם זאת, מחקר משותף של המרכז הרפואי רמב"ם וטכניון חיפה שהתפרסם בסתיו 2009 מצא, שהתמרים מאזנים את רמת הכולסטרול בדם ואינם מעלים את רמת הסוכר בדם. בכל זאת, לאנשים הסובלים מסכרת הייתי ממליצה להזהר עם צריכת תמרים.

על אנשים עם עיכול לקוי, חולי דלקת קיבה וקוליטיס אין להרבות באכילת התמרים.

אין לאכול את התמרים פחות משעתיים לפני השינה, כי הם מתעכלים לאט.

לאנשים שסובלים מאסתמה או מאלרגיות, מומלץ להזהר באכילת תמרים המיובשים בשיטות מודרניות.

ולכל אדם אין להתלהב יותר מידי ולאכול יותר מידי תמרים בבת אחת, כי אכילת יתר של תמרים יכולה לגרום לכאב ראש.

כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ובשום אופן לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי.

להזמין את הספר


כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©