מה יש לנו לארוחת הבוקר היום?

קווקר סיר.

ולארוחת צהרים??

קווקר סיר.

ולארוחת ערב???

קווקר, סיר.

ומחר לארוחת בוקר????

פשטידה, סיר.

היידד!

מקווקר, סיר.

/בדיחה אנגלית על תיירים/



שיבולת השועל היא אחד מחמשת מיני דגן ואחד המזונות הבריאים ביותר בעולם.

מדענים חושבים, שמולדת שיבולת שועל נמצאת ברחבי מונגוליה וסין. לא ברור, איך היא הגיע לאירופה, אבל כבר היפוקרטס שיבח שיבולת שועל בכתביו והשתמש בה לניקוי וחיזוק הגוף.

לאנגליה שיבולת שועל הגיעה מרומא, וכבר במאה ה-XII שיבולת שועל נחשבה למזון לאומי.

בסקוטלנד שיבולת שועל הינה בסיס ל-80% ממתכונים הנאכלים במדינה. עד מאה ה-XVIII סקוטים אפילו לא הכירו לחם: בזכות צריכה גבוהה של שיבולת שועל הם לא היו זקוקים למקור נוסף של אנרגיה

היום שיבולת שועל מוכרת בכל העולם ומהווה חלק ממטבחם של כל העמים. .

שיבולת שועל:

  • מאזנת רמות סוכר בדם. מחקרים מצאו כי צריכה יומית של שיבולת שועל מורידה את הסיכוי לחלות בסוכרת בכ-40%. מהווה מזון הכי חשוב מבין המזונות עם אינדקס גליקמי נמוך
  • מונעת היווצרות של מחלות מעי דלקתיות וטחורים
  • מונעת עצירות
  • מומלצת לדיאטות ההרזיה
  • תורמת לאיכות השינה
  • משפרת ומשקמת פעילות מערכת העיכול
  • מהווה מקור חשוב של אנרגיה לגוף
  • צריכה של שיבולת שועל מומלצת על ידי ארגון הלב האמריקאי (American Heart Association), בשל יכולתה לסייע בהורדת רמות הכולסטרול בדם.[
. James W. Anderson מאוניברסיטת קנטוקי בארה"ב לאחר מחקר של 15 שנה הגיעו למסקנה, ששיבולת שועל לא משפיעה על רמות הטריגליצרידים ו"כולסטרול הטוב" בדם, אך מורידה את רמות ה"כולסטרול הרע" בדם.

  • מחזקת עצמות, שיניים, שרשי שיער וציפורניים
  • מטיבה עם אנשים הסובלים ממחלות דם, לב וכלי דם
  • מומלצת לאנשים הסובלים מהתכווצויות בשרירי הרגלים
  • משפרת תינגודת הגוף לזיהומים שונים והשפעות מזיקות של הסביבה
  • מחזקת מערכת העצבים, משפרת פעילות המוח ומצב הרוח והזיכרון
  • משפרת חילוף חומרים כללי של הגוף
  • מומלצת לאנשים הסובלים מדרמטי טיס, אלרגיה של העור, נפיחות הבטן, שלשולים
  • חלק בלתי נפרד מתזונת ספורטאים, רקדנים ואנשי עבודה פיזית קשה, כי עוזרת בבניית השריר, שמירת משקל ומהווה מקור אנרגיה גם יחד
  • מווסת פעילות מערכת ההורמונאלית
  • מעודדת איחוי רקמות
  • מטפל בשחפת
אין מתחרה לשיבולת שועל, כאשר מדובר בהחלמה ממחלה קשה, ניתוח או לידה.

שיבולת שועל עשירה בסיבים תזונתיים, חלבון, ויטמינים (A,E,K,1B, 2B, 5B,6B, D, PP, C,B12) ומינראלים (סידן,זרחן, יוד, ברזל, אבץ, סיליציאה, מגנזיום, אשלגן, מנגן,ניקל, פלואור, נתרן), פילוכינון, עשירה מאד במטיונין. 13% של שיבולת שועל - זה חלבונים אבנין ואבנאלין, המכילים את כל חומצות אמינו הנדרשים לאדם והלא מיוצרים ע"ידו. שמנים, הנמצאים בשיבולת שועל לא רוויים, אך לא יציבים ומתפרקים בקלות (לכן לא ניתן לאחסן שיבולת שועל זמן רב).

האם לכולם שיבולת שועל טובה ומועילה? - לא. למרות ששיבולת שועל היא אחד המזונות שמטיבות כמעט עם כולם, ישנם אנשים של יכולים לאכלה. שיבולת שועלאסורה לאנשים רגישים לחלבון חיטה (גלוטן) - אנשים שסובלים ממחלת הצליאק.

כבר שנים בשוק נמצאת שיבולת שועל להכנה מהירה, שלא דורשת בישול כלל. שיבולת שועל כזו עברה עיבוד תעשייתי מסויים וכתוצאה מכך איבדה חלק ניכר מהויטמינים שלה, את היכולת שלה לוויסות חילוף חומרים של הגוף, את יכולתה לספק אנרגיה לגוף ותכונות רבות אחרות. חבל לאכול אותה, כי גם שיבולת שועל רגילה לא דורשת בישול ממושך.

בנוסף, לעיתים מוסיפים לדייסות מהירות חומרי טעם, ריח או ממתיקים אלה או אחרים. דייסה כזאת לא רק שפחות מועילה, אלא שבגין חומרים אלו הופכת למזיקה.

כפי שאמרנו, שיבולת שועל מומלצת בדיאטות רבות, ביניהם בדיאטות הרזיה. אך ישנה גם דיאטת שיבולת שועל. זוהי אחת המונו-דיאטות הבודדות שלא מזיקות לבריאות.

דיאטת שיבולת שועל

עוזרת להוריד משקל (5-7 ק"ג במשך השבוע) , לנקות מערכת העיכול וכן מטפלת במחלות מערכת העיכול.

לפני תחילת הדיאטה יש לעשות יום ניקוי אורז. לשם כך יש להשרות למשך לילה אחת 4 כפות אורז בליטר אחד של מים. בבוקר יש לבשל את האורז במשך שעה על אש קטנה ולשתות את הנוזל המתקבל כתוצאה מהבישול.

לאחר מכן אין לאכול ואין לשתות מלבד מים. לאחר מכן ניתן לאכול פירות, ירקות ועלים, טריים, אפויים או מבושלים, אך לא מטוגנים. 5 שעות לפני השינה יש להפסיק לאכול, אך ניתן לשתות מים.

למחרת ניתן להתחיל בדיאטה. במשך כל ימי הדיאטה יש לאכול רק דייסת שיבולת שועל (לבשל על מים ללא סוכר וללא מלח), 3 ארוחות ביום, ובין הארוחות ניתן לאכול גזר, תפוחי אדמה, אגסים, מלפפונים, שזיפים, כרוב, עגבניות, תותים - לבחירתכם, פרי אחד בכל פעם, סה"כ 2 פירות ביום. אין לאכול פירות או ירקות אחרים.

ארוחה אחרונה חייבת להסתיים לפחות 3 שעות לפני השינה ולא מאוחר משעה 6 בערב.

יש לשתות תה ורד הבר, מים ותה ירוק, לפחות כוס כל שעה.

משך הדיאטה - שבוע.

לפני תחילת הניקוי והדיאטה יש להתייעץ עם הרופא המטפל שלכם.

אין להאריך דיאטת שיבולת שועל מעבר לשבוע, כי זה יכול לגרום להצטברות חומצה פיטית. חשוב לשמור על ישוב הדעת ולדעת לעצור בכל דבר. אם מאד אהבתם - תוכלו לחזור על דיאטה כעבור חודש-חודשיים.

שיבולת שועל ידוע לא רק כמזון בריא ומטיב כמעט עם כל אחד שניתן לאכול כמעט בכל כמות, אלא גם כחומר קוסמטי שיש לו שימוש נרחב ומועיל בקוסמטיקה הטבעית (עממית).


תוכלו לקרא על שימוש בשיבולת שועל ברפואה העממית, בקוסמטיקה טבעית ובמטבח
בספר החדש
"קל להיות בריא"
תוכלו להזמין את הספר דרך צור קשר או בהוצאת "אוריון".

כל האמור בגדר מידע בלבד ואינו מחליף איבחון/ייעוץ/טיפול רפואי.


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD), ©