מה זה חג אצל היהודים? – שואלת הבדיחה, והתשובה: הם רצו להרוג אותנו, הם היו רבים וחזקים, אבל אנחנו ניצלנו, למרות שהיינו מעטים וחלשים, אז בואו נאכל ונשתה! ואכן, לסעודה יש מקום מכובד במסורת היהודית. אבל לעיתים אנחנו מגזימים או שוכחים את הצרכים והמגבלות של גופינו. אז איך גם לסעוד וגם להישאר בריא? איך לעשות את זה חכם?

לפניכם מספר עצות כלליות וכמה מילים על מאכלי החג.

אגוזים. זהו מזון עשיר בשומנים חיוניים ובחלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינראלים. אפשר לאכול אותם גם טריים וגם בתוך המאכלים: מבושלים, קלויים, בסלט, אפויים בעוגות, כממרח... הצורה המועדפת לאכילתם היא ללא חימום, כי חימום גורם לאובדן חלק מהויטמינים ולחימצון השומן, שנמצא באגוזים בכמות גדולה מאד – מה שהופך אותם מבריאים מאד למזיקים מאד.

בשנים האחרונות ניתן למצוא בשוק לחמניות כשרות לפסח. לכל שומרי המשקל, עדיף בהחלט לאכול מצה ולא לחמניות אלו, שערכן הקלורי גבוה מאד וערכן התזונתי נמוך למדי, בשל כמות גדולה של מרגרינה שהן מכילות.

בין המזונות החיוניים שאנחנו אוכלים בפסח אפשר למנות ביצים. ערכן הקלורי נמוך בעוד הערך התזונתי שלהן גבוה ביותר בזכות לציטין, ויטמינים ומינרלים רבים שהן מכילות בשפע בצירופים אופטימאליים לגוף ובצורה טובה לעיכול.

בדיוק כמו בשאר ימות השנה, השתדלו להימנע מטיגון. עדיף לבשל, לאדות, לאפות או לצלות על הגריל. אם בכל זאת אתם מטגנים, השתמשו בכמה שפחות שמן.

אמנם בחג יש עניין לאכול בשר, אבל אין עניין כזה בחול המועד. בשר אינו מזון בריא במיוחד לגוף, ועדיף להמעיט בשימושו. תרבו באכילת פירות וירקות – גם טריים וגם מבושלים. הדבר חשוב במיוחד לאור העובדה, שרבים מהאנשים סובלים מעצירות בפסח. לכן, יש לספק לגוף כמה שיותר סיבים תזונתיים למניעת הבעיה.

הרמב"ם מלמד אותנו: "כלל גדול בדרכי הרפואה, שקודם האכילה יירגע בהליכה או בעבודה עד שיתחמם גופו ולאחר כך יאכל". זה נכון במיוחד כאשר מצפה לנו ארוחת החג, כי בדרך כלל ארוחות החג הינן כבדות. לכן מומלץ לעשות פעילות גופנית בערב ובערב ערב חג. פעילות גופנית לא בהכרח כוללת ריצה או שחייה בבריכה אלא אפילו פעילויות ערב-חג טיפוסיות כמו לחבוט בשטיח או במזרון, או פעילויות כגון משחק כדורגל עם ילדיכם בחצר הבית או בגינה הציבורית וכדו'.

נכון להיום, ישנן כל מיני סוגים של מצות המיועדות לצרכים מיוחדים של אנשים שונים: מצות קלות המכילות רק 80 קק"ל עבור שומרי משקל, מצות מקמח מלא, שיפון מלא ומצות מקמח כוסמין לאנשים הדואגים לבריאותם, מצות ללא גלוטן לאנשים הרגישים לגלוטן, וכו'. למרות זאת, הייתי ממליצה להגביל את עצמכם בצריכת המצה, ובמיוחד את אלה מכם הנוטים לסבול מעצירות. אל תשכחו, שמצוות אכילה מצה חלה רק על היום הראשון של החג! יחד עם מצה תאכלו הרבה פירות וירקות ותשתו הרבה מים. לסובלים מעצירות יותר מכולם חשוב לשתות מים ומיצים טבעיים ולא מיצים קנויים מקופסא ומשקאות קלים ובטח שלא משקאות מוגזים! עוד כמה פטנטים לסובלים מעצירות: אכילת עוגה משזיפים מיובשים, ואכילת תפוח חצי שעה לפני כל ארוחה. לסובלים מעצירויות מומלץ גם לאכול אגוזים: יש בהם הרבה סיבים בלתי מסיסים, שמסייעים להסדרת פעילות המעיים. גם אכילת פירות יבשים ושתיית חליטות צמחים, כמו נענע, מנטה, שומר, שיבא, קמומיל יכולים לסייע. אוכלי הקטניות יכולים גם להוסיף לאוכל כף זרעי פשתן טחונים ולאכול אורז מלא כשר לפסח, שגם הוא מונע עצירות.

מידע לשומרי משקל. להלן ערכם הקלורי של כמה מאכלים המצויים בפסח:
קניידלך – כ-90 ליחידה; כוס מיץ – 80 לכוסית, יין אדום יבש – 80 לכוסית; יין אדום מתוק – 160 לכוסית. מריחת שוקולד או טיגון מעלים את הערך הקלורי של המצה פי 2.5-3 ומורידים את הערך התזונתי שלה. פיצוחים מכילים 500-600 קלוריות ל-100 ג', גפילטע פיש – כ-200 קלוריות למנת קציצה. חרוסת מכילה כ-100 קלוריות בכמות של שיעור, פרוסת עוגת אגוזים - 250, תפוחי אדמה מטוגנים - 300 למנה, מנת עוף דל שומן - 300, מנת בקר דל שומן - 400. מי ששומר על משקל, עדיף שלא ירבה באגוזים, אבל גם לא ימנע מלאכלם, בגלל הערך התזונתי הגבוה שלהם. לכן, הייתי ממליצה על חופן אחד ליום. הדברים אמורים גם לגבי עוגיות של פסח: עוגיות אגוזים, בוטנים וקוקוס – כולם עשירים מאד בשומנים. אומנם, שומנים אלה הינם שומנים צמחיים, אבל עדיין מומלץ להגביל את הכמות ולאכולן בצורה מבוקרת בגלל הערך הקלורי הגבוה מאד שלהם: יותר מ-700 קלוריות ל-100 ג'! לאנשים שומרי משקל הייתי גם ממליצה על מצה מקמח מלא או מקמח כוסמין, כי היא לארק יותר בריאה, אלא גם יותר משביעה. לשומרי משקל מומלץ להרבות בירקות. למשל, 4גבעולי סלרי מכילים 14 קלוריות בלבד. תזכרו את זה בכל פעם, שבא לכם לנשנש בפסח!

כמו בכל ימות השנה, גם בחג מומלץ לשתות מים ולא משקאות ממותקים. בפסח מומלץ לשתות 12 כוסות ביום.

מומלץ להכין סלט פירות טריים ולא לפתוח קופסאות שימורים. מומלץ לא להפריז באכילת תפוחי אדמה ובטטות.

מומלץ בחום לקרוא בעיון את המרכיבים על גבי כל האריזות של אוכל מוכן, שאתם קונים.

לסובלים מבעיות מעיים מומלץ להסתפק בכמות המצה הנדרשת ע"פ ההלכה בלבד ולהרבות באכילת ירקות מבושלים.

לנשים הרות ולנוטלי תוספי תזונה לחיזוק. רוב תוספי התזונה אינם כשרים לפסח. כל תכשירי ההומיאופתיה אינם כשרים לפסח. ברוב המקרים לא נגרם כל נזק אם מפסיקים את קבלת התוספים ו/או הומיאופתיה לשבוע אולם כל מקרה נדון לגופו ויש להתייעץ עם הרופא/המטפל ולשואל את הרב כשבידיכם הנתונים שתקבלו מהרופא.

ישנם כמה סוגים של תוספי תזונה (למשל, סוגי ברזל מסוימים) שכן כשרים לפסח. במקרים, בהם לא ניתן לעצור את הטיפול לשבוע, ניתן להחליף חברת תרופות לשבוע. לכן, תבדקו ברשימת התרופות הכשרות לפסח, כי יתכן והתרופה שלכם מופיעה תחת שם אחר ברשימת התרופות הכשרות. רופא או רוקח יוכל לעזור לכם באיתור תרופות חלופיות כשרות לפסח.

בדומה לכך, גם לצמחונים/טבעונים שלא אוכלים קטניות בפסח לא יגרם נזק מכך שבמשך שבוע אחד הם כמעט ולא יצרכו חלבונים. בכל זאת, הייתי ממליצה להם לצרוך קצת יותר מהרגיל מזון עשיר חלבונים, כמו קטניות, בצמוד לחג. בזמן החג תאכלו אגוזים, שקדים וגרעיני חמניות שכן הם כשרים לפסח גם עבור מי שאינם אוכלים קטניות והם עשירים בחלבונים.

לחולים סוכרתיים חשוב לשמור על משקל הגוף ועל רמות תקינות של סוכר בדם, גם כשהם מארחים ומתארחים, ולמרות שמטבע הדברים התזונה שלהם בפסח משתנה. מומלץ לאכול מצה קלה מקמח מלא. מצה זו מכילה פחות פחמימות ויותר סיבים תזונתיים. לסיבים תזונתיים יש אינדקס גליקמי נמוך, תהליך העיכול שלהם איטי, הם גורמים תחושת שובע, מונעים עצירות, וסופחים איתם רעלים מהגוף. תאכלו מרק עוף דל שומן, מרק קישואים ומרק עגבניות. תוסיפו למרקים שורש סלרי ושורש פטרוזיליה, אבל תיזהרו מלאכול מאכלים המכילים בטטות, גזר ותפוח אדמה. את ארבעת כוסות היין/תירוש ההלכה מתירה לפעמים להחליף בארבעה כוסות תה חזק או למהול יין יבש במים (60% מים ל-40% יין) – עליכם להתייעץ עם הרופא שלכם לגבי חומרת המחלה ולהגיע עם מידע זה לרב שלכם. בבחירת היין, טרם החג מומלץ להשתמש בגלוקומטר למדידת רמת הסוכר בסוגים שונים של יין ולבחור את סוג היין, אותו תשתו בחג לפי התוצאות (LO או HI). אל תשכחו לשמור על התזונה ועל נטילה סדירה של התרופות במשך כל תקופת החג. אל תשכחו לאכול בצורה סדירה בערב החג. אל תשכחו לערוך את הבדיקות הרגילות שלכם! מומלץ לאכול אגוזים: יש להם הרבה סיבים בלתי מסיסים שמפחיתים את רמות הכולסטרול והגלוקוז בדם.

גם לאנשים שסובלים מרמות גבוהות של כולסטרול ו/או ממחלות לב, הייתי ממליצה לנצל את החג לאכילת האגוזים. חומצה אולאית שבאגוזים נמצאה כמסייעת למניעת מחלות לב חסימתיות ותהליכים טרשתיים. מחקרים אפידמיולוגים הראו, שצריכת חופן אגוזים ביום מפחיתה תחלואה לבבית ביותר ב-30%! ויטמין E ומינרל סלניאום, הנמצאים באגוזים בכמויות גדולות, מונעים מ- LDL מלהתחמצן ובכך מאיט התפתחות רובד טרשתי ומחלות כלי דם ולב.

לכל נוטלי תרופות או תוספי תזונה במקום תרופות קונבנציונאליות אין לשכוח, שבפסח לא מפסיקים ליטול תרופות שמטפלים במצבים רפואיים מסוכנים או בכאלה שיכולים להפוך למסוכנים. לכן אין להפסיק בנטילת שום תרופה, בין אם כדור, גלולת לעיסה, סירופ או כל תרופה אחרת, על דעת עצמו. אנשים במצבים אלו צריכים להיוועץ ברב וברופא!

לאנשים שמקפידים, או משתדלים לאכול מזון אורגני - היום יש מגוון מזונות אורגנייםכשרים לפסח.

לאנשים הנמצאים בעיצומו של טיפול נגד קנדידה, מומלץ לאכול את המצה בכמות הנדרשת ע"פ ההלכה בלבד ולהמשיך בדיאטת הקנדידה גם בימי החג.

פסח כשר ושמח והמון בריאות לכל עם ישראל!


על תזונה לכל דבר, על דיאטות למחלות ומצבים פיזיולוגיים שונים, על כל דבר שאנחנו אוכלים וכל משקה שאנחנו שותים, על רפואה עממית ועל קוסמטיקה טבעית - בספר החדש

"קל להיות בריא"

כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי