כידוע, תקופת החגים זוהי תקופה, בה אנחנו מרבים לארח ולהתארח, יש הרבה סעודות, אנחנו מוקפים בהרבה דברים מפתים וישנה נטייה לחרוג מהרגלי האכילה המתאימים לנו, לאכול יתר על המידה, לאכול דברים שלא טוב לנו לאכול ולקוות ש"יהיה בסדר..."

גם בימי החג המצווה "ונשמרתם לנפשותיכם" תקפה כבימי חול. לכן אני מביאה לכם באהבה כמה עצות פשוטות ויעילות שיעזרו לכם להרגיש את החג בלי לפגוע בבריאות.

ובכן:

-אל תפספסו את ההזדמנות לאכול רימונים. על פי המסורת, הרימון הינו פרי בעל 613 גרגרים כמספר של תרי"ג מצוות וכמספרם של אברי וגידי הגוף.לרימון סגולות רבות. הרמב"ם כותב כי רימון משפר את הזיכרון, מנקה את הגוף מרעלים, מטהר את הדם, מסלק תולעים, מרפא אפטות, וכי רימון חמוץ מטפל בשילשולים.

-אל תשתו בזמן הארוחה: שתייה תוך כדי אכילה מדללת את מיצי העיכול ופוגעת בספיגה של המזון. תשתדלו לשתות כחצי שעה לפני או אחרי האוכל.

-תצאו לטייל, תעשו ספורט, תלכו לעשות תשליך הרחק מהבית – בקיצור, תעשו הכל, כדי לתת לגופכם להתאמץ ולפצות על הארוחות הדשנות.

-אל תפלו קורבנות לפרסומות ואל תקנו משקאות דיאט. משקאות אלו יותר מזיקים ממשקאות קלים רגילים.

-כשאתם מכינים את האוכל, אין סיבה שתתחילו לטעום אותו כמה פעמים במשך ההכנה. אתם יודעים טוב מאד מה אמור להיות הטעם...

-אם יש לכם אורחים שעושים דיאטה כלשהי, תבררו, מה בדיוק אסור להם לאכול והתחשבו בהם.

אנשים ששומרים משקל לא מומלץ לאכול תפוח בדבש, אלא רק לטעום ממנו בשביל הברכה. אל תנצלו את החג כתירוץ לחרוג מהדיאטה.

-כשאתם ממלאים את הצלחת, אל תשכחו את כל מה שכבר אכלתם בארוחה הזאת. תדאגו לא לגרום לעומס יתר בבטן שלכם.

-תאכלו כמה שיותר ירקות טריים.

-תשתמשו עד כמה שניתן בדגנים (אורז, כוסמת, קינואה) ולא בתפוחי אדמה ובטטה.

-תשתדלו להשתמש בכמה שפחות שמן.

-אל תטגנו איפה שאפשר לבשל או לאדות.

-תקנו בשר רזה, עוף, הודו, דגים. תוותרו על בשר שמן.

-נכון שקשה להסתדר ללא עוגה בארוחת החג, ובמיוחד בארוחת ראש השנה, שם נהוג לאכול דברים מתוקים. גם אין צורך. תאכלו עוגה, אבל אל תשכחו, שאפשר להסתפק בחתיכה אחת, גם אם העוגה מאד טעימה.

-אל תאכלו פירות (למעט אננס) בזמן הארוחה: קנחו בפרי חצי שעה אחרי תום הארוחה. זה מאד יעזור לעיכול שלכם.

-נכון שיש לאכול מתוק בראש השנה, אבל מי אמר שזה חייב להיות סוכר? אני ממליצה על סטיביה. אתם יכולים לקנות צמח זה בטיפות או באבקה בבתי הטבע. צמח הסטיביה מתוק פי 60 מסוכר, כך שתזדקקו לכמות מזערית להשגת טעם מתוק ממש. החלפת הסוכר בסטביה תאפשר גם לחולי הסוכרת* להינות ממתוק.

-חשוב מאד לאכול בערב החג בצורה רגילה- ולא "להשאיר מקום בבטן". חשוב מאד שלא תהיו רעבים במשך היום, על מנת לא ליפול קורבן לזלילה בלילה.

--לפני הצום מומלץ לשתות מיץ ענבים. תשתו כמה שיותר, אבל לא פחות מכוס אחת. הדבר יעזור לכם מאד לעבור את הצום בשלום.

--אחרי הצום לא מומלץ להתנפל על האוכל, אלא לשתות ולאכול משהו קטן (תפוח, יוגורט וכד') ורק כעבור 20-30 דקות לעבור לארוחה.

-- מי שאוהב מיצי פרות, עלי להזכיר, שמיצים בריאים הם מיצים תוצרת בית, ששותים סמוך ככל המיתן למועד הסחיטה. ככל שעובר יותר זמן מרגע הסחיטה, כך יש בהם פחות ויטמינים. מיצים קנויים הרבה פחות בריאים: הם מכילים סוכר, הרבה קלוריות, תוספי טעם וריח מלאכותיים וויטמינים שצוינו על גבי האריזה היו שם בעת האריזה אבל מאז רובם כבר התפרקו ואינם.

-תאכלו הכל. אל תגבילו את עצמכם מבחינת המבחר. כן תגבילו את עצמכם מבחינת הכמות!

שיהיה לכם לבריאות

שנה טובה

כתיבה וחתימה טובה!


על תזונה לכל דבר, על דיאטות למחלות ומצבים פיזיולוגיים שונים, על כל דבר שאנחנו אוכלים וכל משקה שאנחנו שותים, על רפואה עממית ועל קוסמטיקה טבעית - בספר החדש

"קל להיות בריא"


------------------------------------------------------------------------

*לחולי הסוכרת אני ממליצה על סטיביה בכל ימות השנה.

כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי