בשנים האחרונות מוצרי המזון ה"קלים" התרבו והפופולאריות שלהם רק הולכת וגוברת. ולפעמים ניתן לראות מדפים שלמים של מזון "קל" בחנויות. סוציולוגים איטלקים ערכו סקר מעניין, שהראה שנשים הן הצרכניות העיקריות של מוצרי מזון עם תווית "קל". לעומתן, רק 15% מכלל הגברים אמרו שהם לפעמים אוכלים מזון "קל", 12% אמרו שזה שטויות, 26% אמרו שאוכלים מזון "קל" למען שלום בית ו-34% לא הבינו כלל על מה הם נשאלים. נמצא שמזון "קל" מעורר סלידה אצל רוב הגברים, כשהדברים אמורים במיוחד על מוצרי מזון כגון גבינה לבנה ויוגורט.

מזון "קל" הינו אוכל מטעה ובמידה מסוימת בעייתי.

לפני זמן קצר העיתון הבריטי לצרכנות "Which?" בדק רכיבים של 70 מוצרים עם התווית "קל", שהכילו סה"כ 570 חומרים שונים. תוצאות הבדיקה הפתיעו את החוקרים: רק ב-7% מהמקרים נמצאה התאמה בין הרכיבים המוצהרים על התווית לבין הרכיבים שנמצאו בבדיקה. מוצרים שהוצהרו כ"קלים" הכילו בין 4 ל-22% שומן. כך, גבינה קלה למריחה הכילה 16% שומן. וופלים "קלים" הכילו פי 3 יותר שומן מאשר היה מצוין על גבי האריזה.

פעמים רבות אנשים (בדרך כלל נשים, כפי שהתברר...) צורכות מוצרי "קל" כחלק מדיאטת הרזיה או בניסיון לשמור על המשקל. עם זאת, המחקרים האחרונים מראים שמזון "קל" לא רק שלא יעזור להוריד במשקל, אלא להפך, גורם להשמנה. יש לכך מספר סיבות:

1. בהשוואה למוצרים ה"רגילים", במוצרי "קל" אכן יש פחות קלוריות,שומן וסוכר. הדבר גורם לכך שאנשים מרשים לעצמם לצרוך אותם יותר וכתוצאה מכך צורכים יותר קלוריות,סוכר ושומנים, מאשר היו צורכים אילו היו אוכלים אותו מזון בצורה ה"רגילה" שלו ובכמות הרגילה.

2. המרכיב העיקרי של מוצרי "קל" הינו מים (כן, גבירותי ורבותי, אתם משלמים בעיקר עבור מים). לדוגמה, ריבה "קלה" מכילה פי 3 יותר מיים מריבה רגילה מאותו סוג. כדי שמים אלו יצליחו לייצור אשלייה של מוצר מוכר (ואכיל) מוסיפים לשם כל מיני תוספי טעם וריח, עמילן, סוכר וכד'. במוצרי בשר, חלב ובמרגרינה עם תווית "קל" שומן מומר בתחליפו דל הקלוריותSPE – סוכרופוליאסטר – ותוספים דומים. כל התוספים הללו גורמים להפרשת רוק. כתוצאה מכך, הרוק ממשיך ומופרש גם כאשר הקיבה כבר מלאה. הדבר גורם לאכילת יתר או להימנעות מאכילה למרות הרגשת חוסר שובע.

3. אם הארוחה הכילה רק מזונות "קלים", הגוף לא קיבל ממנה את האנרגיה הדרושה לו וכתוצאה מכך כבר זמן קצר אחרי הארוחה האדם שוב חש ברעב. כתוצאה מכך, הוא משלים את החסר בכל מיני חטיפים רבי קלוריות או, לחילופין, משלים את החסר בארוחה אחרת. כתוצאה מכך בסך הכל הוא אוכל הרבה יותר.

אז מה עושים?

קודם כל, אם אתם רוצים לאכול מזונות "קלים", דעו מה זה באמת. מזון "קל" זה מזון בבישול ביתי, אינו מעובד, ללא תוספים מלאכותיים למיניהם, דל שומן, במיוחד שומן מן החי, עשיר בירקות טריים ומבושלים.

אם אתם בכל זאת רוצים לצרוך אוכל מוכן עם תווית "קל" מכל סיבה שלא תהיה, תדאגו לפחות, שהוא לא יהיה האוכל יחידי שאתם אוכלים באותה ארוחה.

המנעו ממשקאות קלים. תחליפי הסוכר שבהם הרבה יותר מזיקים מאשר סוכר במשקה אותנטי.

תאכלו לעיתים קרובות ובמנות קטנות.

תדאגו לשתות הרבה.

תאכלו אוכל שצריך ללעוס, כמו גזר או תפוח.

אם הסיבה שלכם לצריכת מזון "קל" היא רצון להוריד משקל או לשמור על המשקל הקיים, מומלץ להשקיע בפעילות גופנית. כשאתם עושים ספורט, חשוב מאד לשלב פעילויות שונות ולא לעסוק במשהו אחד. למשל, רוצו והילכו לסירוגין. אל תעבדו רק על קבוצת שרירים אחת.

זכרו שאם אתם עושים "דיאטת רצח" ובמיוחד אם אתם משלבים אותה עם מאמץ פיזי לא רגיל לגוף, הדבר מהווה מצב של מתח רציני לגוף וכתגובה הגנתית הוא אוגר שומן במקום להיפטר ממנו!

תבדקו מה כתוב על התווית לפני שאתם קונים את המוצר. דעו, ש:

- בדרך כלל המרכיב שכתוב ראשון, הינו המרכיב העיקרי במוצר;

- אם כתוב על המוצר, ש-90% ממנו אינו מכיל שומן, פירוש הדבר, ש-10% ממנו שומן נקי;

- את רוב הקלוריות אתם תקבלו מהשומן ולכן תבדקו כמה קלוריות יש בשומן שבמוצר;

- אם אין כולסטרול – זה לא אומר שאין שומן.




על תזונה לכל דבר, על דיאטות למחלות ומצבים פיזיולוגיים שונים, על כל דבר שאנחנו אוכלים וכל משקה שאנחנו שותים, על רפואה עממית ועל קוסמטיקה טבעית - בספר החדש

"קל להיות בריא"

כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי