אנחנו מדברים הרבה על כך שצריך לעשות שינויים, קצת - על דרך לעשותם, ומעט מאד על דרכים להצליח במשימה לא פשוטה זו.
ראיתי מחקר מעניין שבדק, בעצם, יעילותה של פרסומת מסוימת: מדענים הקרינו לנבדקים סרט על חשיבות אכילת 5 פירות ביום. לאחר צפייה בסרטון 35% מהנבדקים אמרו שמתכוונים לאכול 5 פירות ביום. כעבור כמה זמן החוקרים בדקו את תזונת הנבדקים וגילו שרק 11% מהם התחיל באמת לאכול 5 פירות ביום. הסרט הצליח לשנות את הכוונות הרבה יותר מאשר את יישומם.
לבנות הרגל חדש לא פשוט, אבל יש כמה דרכים לעזור בכך לעצמכם
להרגל יש כוח בלתי מבוטל. לכן אל תלחמו עם ההרגלים - תחליפו אותם להרגלים אחרים.
למשל, יש לכם הרגל לקרא עיתון עם סיגריה - תכינו לעצמכם יחד עם העיתון משהו אחר להכניס לפה. משהו בריא (דוגמת גרעינים) או לפחות ניטרלי (דוגמת סיגריה אלקטרונית).
כל הרגל מורכב מכמה פעולות. תשנו מינימום פעולות המרכיבות את ההרגל. למשל, אם יש לכם התמכרות לקפה ואתם מתחילים אתו את היום, באותה שעה בה אתם הולכים להרתיח קומקום ולהכין כוס קפה, קומו ותרתיחו קומקום. עשו את כל אותם הפעילות שאתם עושים להכנת הקפה, רק הפעם תכניסו אבקת קקאו או אבקת עולש במקום אבקת קפה, או תכינו תה.
חקרים מראים, שאנשים שמתכננים את השינויים שלהם מגיעים להישגים הרבה יותר מרשימים מאלה שפועלים בצורה אימפולסיבית.
תחליטו מה אתם רוצים לשנות. עשו רשימה.
סדרו את הרשימה בסדר בו מסיבות שלכם אתם מחליטים לפעול. אל תשכחו: עדיף לעשות צעדים קטנים שתעמדו בהם מאשר צעדים גדולים שלא תעמדו בהם.
סימנו אצלכם בלוח או ביומן את היום בו אתם מתחילים בשינוי הראשון. תשאירו כמה ימים עד לאותו יום כדי להתכונן רגשית.
בכל פעם תעשו אך ורק שינוי אחד בלבד. אם אתם נגמלים מקפה - אל תתחילו בו בזמן להיגמל מעישון.
תדאגו שבתקופת המעבר שום דבר לא יפריע לכם. למשל, אם החלטתם שהחל מר"ח תמוז אתם הולכים לישון בשעה 22:00, תדאגו שעד ר"ח אב לא יהיו חתונות או אירועים אחרים שעלולים לחבל בתהליך שלכם.
תהיו מוכנים רגשית לכך, שהכול קורה. החלטתם כל יום לעשות הליכות, אך באמצע התהליך נפלתם קורבן לוירוס עונתי, ולא היה לכם כוח לקום מהמיטה. ובכלל הליכות ווירוסים זה לא שילוב טוב.
אל תתייאשו! פשוט עשו מאמצים להבריא מהווירוס ואז תתחילו להתרגל להליכות מחדש.
ספרו על העבודה שאתם עושים לאנשים שאתם בקשר אתם כדי שהם יסייעו לכם או לפחות לא יפריעו. למשל, אם אתם הולכים לבקר את סבתא, ספרו לה קודם הגעתם שאתם לא אוכלים יותר דבר חלבי ומבקשים לעשות את העוגה המפורסמת שלה פרווה. ספרו את זה כמה שיותר מראש: תנו לה לעכל את זה ולהבין איך היא משנה את המתכון. סביר להניח שהיא אוהבת אתכם יותר מהמתכון הבדוק - ולא תצטרכו לפספס את העוגה האהובה. ואם היא לא הבינה שהפעם אתם רציניים - כנראה בפעם הבא תוכלו ליהנות מגרסת פרווה של העוגה המוכרת.
לפעמים עצם העובדה שמישהו יודע על המאמצים שלכם עוזר להצליח!
אדם זה יצור חברתי, ולאנשים רבים עוזר לעשות משהו לא לבד. מכאן יש קבוצות תמיכה לכל דבר.
אולי גם לכם תעזור קבוצת תמיכה לשינוי זה או אחר. תוכלו לארגן  "קבוצת תמיכה" אישית: לסכם עם חברה שהחודש שתיכן מחליפות גבינה בבוקר לטחינה ויוגורט בערב למעדן סויה. או מצאו עוד מישהו בעבודה שלכם שרוצה לצאת להפסקת תה במקום הפסקת קפה.
אל תעשו דברים מורכבים: לרוב האנשים זה קשה מידי. תפרקו אותם לחלקים וטפלו בהם אחד-אחד. למשל, אם המטרה - לעבור לתזונה בריאה או לרזות (זה בערך אותו דבר), זו מטרה מורכבת. פרקו אותה לתת-מטרות. רשמו הכול! למשל: חודש תמוז - ללא משקאות ממותקים. חודש אב - אם רוצים מתוק - במקום ממתקים או עוגות לוקחים פירות או פירות יבשים. חודש אלול - ...את התוכנית תתלו במקום מכובד.
תחליטו, איך תגמלו את עצמכם בסוף החודש. נשמע ילדותי, אך פסיכולוגים אומרים שזה עובד גם למבוגרים. ספר, שרשרת, שוקולד, טיול... לא משנה מה, העיקר שזה מתנה בעיניכם. פעם בחודש, אחרי עבודה שעשיתם - כן! כל אחד יכול להרשות זאת לעצמו!
אין מה להתבייש בזה, בסך הכול זה טבע האדם. הרבה יותר גרוע אם אדם לא עושה שום דבר למען בריאותו.
פסיכולוגים אומרים שליצירת הרגל חדש צריך 30 יום. חודש. תחשבו על זה: רק חודש. זאת אומרת, תוך שנה אחת בלבד תוכלו לשנות 12 הרגלים! זה הרבה, הרבה מאד! תחשבו, עד כמה חיים שלכם יהיו בריאים יותר ומאושרים יותר!


©ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD),