כולסטרול הינו המרכיב העיקרי של ממברנת התא.

הוא גם מהווה בסיס לייצור מלחי מרה, הורמונים (כולל הורמוני מין הן של גברים והן של נשים) וויטמין D, שמיוצר בתאי העור בהשפעת קרני UV-B מכולסטרול.

ילדים ותינוקות זקוקים לכמויות גדולות של כולסטרול על מנת לאפשר התפתחות ותיפקוד תקינים של מערכת העצבים, מערכת השלד והשרירים, המוח (כל 1 גר' של מוח כולל 14 מ"ג של כולסטרול), המערכת החיסונית וכן לתקינות חילוף החומרים. זוהי הסיבה שבגללה חלב אם עשיר כל-כך (14 מג' לכל 100 מג'!) בכולסטרול.

הכולסטרול נחוץ להתפתחות ותיפקוד תקין של איברי המין של גברים ונשים.

פעילות יותרת הכליה בלתי אפשרית ללא כולסטרול (כל 1 גר' של יותרת הכליה כולל 100 מ"ג של כולסטרול).

אנשים מבוגרים ברובם סובלים מבעיות ספיגה ולכן זקוקים לכמויות גדולות יותר של כולסטרול מאשר מבוגרים בריאים.

כולסטרול מהווה את אחד הגורמים העיקריים גם ביצירת ויטמיני A, E ו-K.

ללא כולסטרול אין גם יצור מיצי כיס מרה (וזה אומר - פגיע קשה בעיכול).

בנוסף לכך, כולסטרול הינו אנטיאוקסידנט, הוא מגן על תאי הגוף מפני רדיקלים חופשיים. כולסטרול שמגיע עם המזון חשוב לשמירת רירית המעיים במצב בריא.

כולסטרול מיוצר במספר איברים בגוף, בעיקר בכבד. כ-70% מהכולסטרול שנמצא בגוף האדם (בין 200 ל-350 גר') הוא כולסטרול אנדוגני, כלומר, כולסטרול שמיוצר בכבד. אין שום קשר בין כמות הכולסטרול הזה לתזונת האדם. הוא מושפע מחילוף החומרים של הגוף, ממצבו של הכבד ומתורשה.

תוצאות של דיאטה דלת שומן וכולסטרול ו/או לקיחת תרופות להורדת הכולסטרול:

  • חוסר איזון הורמונאלי
  • בלות מוקדמת
  • בעיות פוריות
  • מחלות במערכת המין והשתן
  • בעיות כוח הגברא
  • חוסר התעניינות של האישה בבני המין השני
  • היווצרות אבנים בכיס מרה
  • כתמי עור "מזקנה"
  • leaky gut syndrome - פגיעה בשלימות רירית המעיים. כתוצאה ממנה הרירית נהיית חדירה לרעלים שונים, והם מתחילים להגיע לגוף
  • הפרעות בחילוף החומרים
  • הפרעות במצב האנרגטי של הגוף
  • פגיעה בכלי דם
  • פגיעה במערכת החיסונית
  • פגיעה ביכולת להתמודד עם מצבי מתח
  • מחסור בסרוטונין (וכתוצאה מכך: דיכאון, התנהגות תוקפנית ונטיה להתאבדות)
  • קושי ביצירת אינסולין
  • ירידה בטונוס השרירים
  • בעיות במינראליזציה ורגנרציה של רקמת העצם
- מחסור בכולסטרול מהווה את אחת הסיבות למחלות דגנרטיביות ("מחלות שבאות עם הגיל") בגיל מתקדם, מחלות וזיקנה מוקדמת של מבוגרים ובעיות התפתחות של הילדים. הבעיה מחמירה במיוחד במקרים בהם נשמרת דיאטה דלת כולסטרול ו/או נלקחות תרופות להורדת הכולסטרול.

לפי מחקרים אחרונים, כולסטרול נמוך מקרב את מלאך המוות.

אז למה עושים דמוניזציה של הכולסטרול?

כמו במקרים רבים אחרים, כאשר מדובר בחומרים מזיקים (כמו חיסונים, חלב וכו') את התפקיד הראשי משחק כסף. היווכחו בעצמכם:

  • האמריקאים משלמים כל שנה 120,000,000,000 דולרים אמריקאיים כדי להילחם נגד הכולסטרול שלהם
  • לפי נתונים סטטיסטיים, רק בשנת 2001 חברות תרופות ירוויחו 25,600,000,000 דולרים אמריקיים רק ממכירה של התרופות המובילות להורדת הכולסטרול ( Lipitor, Lescol, Zocor, Mevacor, Pravachol ). שלא לדבר על התרופות שאמורות לטפל בתופעות הלוואי של התרופות הללו...
לתרופות להורדת הכולסטרול יש תופעות לוואי רבות וקשות. ככל ששימוש בתרופות הללו נהייה נפוץ יותר וככל שיש יותר אנשים שמשתמשים בהם למשך תקופות זמן ארוכות יותר, כך יש יותר ויותר עדויות על תופעות הלוואי הללו. ביניהן:

  • חולשת שרירים, כאבי שרירים, התכווצויות שרירים, עוויתות
  • איבוד זיכרון
  • שתן אדום או שתן בצבע קוקה-קולה
  • עומס על הכליות
  • פגיעה בתפקוד מערכת העצבים ההקפית
  • עייפות
  • קושי לקום מהמיטה
  • קשיי נשימה
  • קושי בהליכה
  • ירידה בייצור CoQ-10 על כל המשתמע מכך (אנשים בגילאי 50+, אנשים שסובלים מ-/בעלי נטיה ל- סוכרת וכן אנשים בקבוצת סיכון למחלות לב נפגעים קשה במיוחד ממחסור ב-Co Q-1-)
האם כולסטרול זה תמיד טוב? - לא.

אם יש הרבה רדיקלים חופשיים ומעט אנטי-אוקסידנטים, ה-LDL מתחמצן ומתחיל לפגוע בכלי דם וכן גורם למחלות לב.

לאורח החיים המודרני, עם מחסור חמור בפעילות גופנית, הרבה מתח וחרדה, צריכה רבה מאד של חלבון מן החי, סוכר וג'אנק פוד יש בהחלט השפעה שלילית גדולה מאד על תהליך זה.

על מנת למנוע את הפיכתו של כולסטרול מידיד לאוייב ושמירה על איזון בריא בין סוגי כולסטרול שונים יש להקפיד על:

  • פעילות גופנית סדירה
  • תזונה נכונה, המכילה הרבה ביצים, דגים, שמן זית, אגוזים, דגנים, שום, בצל, פירות וירקות ושאר אנטי-אוקסידנטים, הגבלה בצריכת חלבון מן החי והמנעות מוחלטת מכל סוגי הג'אנק פוד, קפה, מזון מעובד ומטוגן, במיוחד בשמן עמוק. חשוב גם להמעיט בצריכת הסוכרים הפשוטים (כמו סוכר לבן ומיני ממתקים)
  • אימוץ שיטות להפגת מתחים


כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ולא מהווה תחליף ליעוץ/אבחון/טיפול מקצוע.


עוד על וויטמינים, מינרלים וכל הקשור לתזונה שלנו - בספר החדש

"קל להיות בריא"



כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©