החציל מגיע במקור מדרום אסיה. בהודו התחילו לגדל אותו ולנצל לצרכים קולינאריים כבר לפני 1500 שנה. מהודו החציל הובא ע"י ערבים במאה ה-IX לאפריקה, ומשם במאה ה-XV הוא הגיע גם לאירופה ואחר-כך גם לאמריקה.

החציל מכיל ויטמיני 1B, 2B, 3B,5B,6B, 9B, E, PP, C, A, D וכן חלבון, פקטין, עמילן, הרבה מינרלים (אשלגן, קובלט, אבץ, ברזל, מנגן, זרחן, נחושת, סידן (238 מג' סידן זמין בכל 100 גר' חציל), כלור, גופרית, מוליבדן, פלואור, בורון, אלומיניום), קרוטין, סיבים תזונתיים, מונו- ודי-סכרידים.

בארצות אסיה, משם הגיע החציל, הוא נקרא "ירק אריכות הימים"; החציל טוב לכולם, אך במיוחד לאנשים מבוגרים, נשים בהריון וילדים. הוא גם מטיב עם חולי לב, מעודד יצירת קולגן, מפרק סתימות כולסטרול בעורקים, מוציא חומצת שתן מהגוף ומאזן את משק המים ומשק האלקטרוליטים בגוף - לכן אכילת חצילים היא בגדר חובה לאנשים שלוקחים תרופות שמכילות סטרואידים. חציל מוריד את רמות הכולסטרול, מונע הצטברות של מלחים בגוף, מונע הצטברות של נוזלים בגוף, הוא מומלץ לסובלים ממחלות במערכת העיכול ולסובלים מבצקות. אכילת 200 גר' חצילים 4 פעמים ביום מספקת את הצריכה היומית של ברזל, נחושת ואבץ.

מיץ חצילים הינו בעל תכונות אנטי-חיידקיות וניתן להשתמש בו בתור אנטיביוטיקה טבעית נגד זיהומים שונים.

מומלץ לאכול חצילים צעירים, קטנים. בחצילים בשלים מידי (הבשלת יתר זה השלב שלפני רקבון ואחרי בשלות מלאה) יש חומר אלקלואידי בשם סולנין M שיכול לגרום להרעלה. סימנים להרעלה בסולנין: בחילות, הקאות, כאב בטן, בילבול מחשבה, התנשמות והתכווצויות. כדי לעזור לאדם מורעל עד שהוא יגיע לרופא/מיון יש לתת לו חלב וחלבון ביצה.

איך בוחרים חציל טוב ונטול סולנין? - מומלץ לקנות חציל ללא קמטים, עם קליפה מבריקה ולא יבשה, לא רטובה, ללא צבע ירוק, לא גדול, בלי כתמים חומים, ועם גבעול ירוק חסר קמטים. חציל טוב יהיה פרי כבד: חציל בגודל כ-15 ס"מ אמור לשקול כ-1/2 קילו. אם לוחצים על בסיס החציל, חציל טוב חוזר לצורתו מהר, ואילו על חציל לא טוב נשארת גומה.

אם אתם חותכים את החציל ומגלים שלגרעינים שלו יש ריח לא נעים - עדיף לא לאכול את החציל הזה. בשר החציל אמור להיות בצבע לבן. אם אחרי שחותכים אותו הוא משחיר תוך פחות מ-30 שניות - זה סימן לכך שהחציל כבר מכיל סולנין.

חצילים לא נשמרים הרבה זמן. מומלץ לשמרם בשקיות ניילון פתוחות במקרר.

חצילים מכילים כ-20-25 קלוריות ל-100 גר', לכן הם מתאימים לכל דיאטות ההרזיה בכל צורת הכנה למעט טיגון בשמן, כי הם נוטים לספוג הרבה שמן.

ע"מ להקטין את ספיגת השמן יש להשרות את החציל החתוך במים קרים למשך 10 דקות.

אזהרה: לאנשים שסובלים ממחלות במערכת העיכול, מומלץ להמנע מאכילת חצילים כאשר המחלה מחמירה.

החציל אמנם הגיע לאירופה במאה ה-XV, אבל רק במאה ה-XIX התחילו להשתמש בו למטרות רפואיות
וקוסמטיות.

תוכלו לקרא בהרחבה על שימוש בחצילים ברפואה העממית, בקוסמטיקה טבעית ובמטבח בספר חדש.

"קל להיות בריא"

ניתן להזמין את הספר דרך צור קשר או בוצאת אוריון.


כל האמור במאמר הינו בגדר מידע בלבד ולא מהווה ייעוץ רפואי.

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©