הגעתי להחלטה לכתוב מאמר זה בעקבות מטופלת שהיתה אצלי לפני מספר חודשים, שהגיעה אלי במצב קשה שכל כולו נגרם כתוצאה מהרעלה בויטמינים ותוספי תזונה אחרים, שהיא לקחה באופן מופרז וללא שום צורך במשך תקופה די ארוכה. הגברת החזיקה בדעה, ש"ויטמינים יכולים לעשות רק טוב". מתוך רצון להיטיב עם בריאותה, היא קנתה אותם בכמויות אדירות על דעת עצמה או על סמך המלצות של אנשים בלתי מקצועיים. היא היתה מוציאה על הויטמינים ותוספי תזונה אחרים עד... 20,000 (עשרים אלף!) שקל לחודש. לדבריה היו ימים, בהם היא "לא אכלה, רק לקחה ויטמינים, כי זה הכי חשוב".

התנהלותה של הגברת הביאה את גופה לקריסה ממש. פעילותן של כל מערכות הגוף השתבשו. הגוף שלה לא היה מסוגל להתפטר מהכמויות האדירות של החומרים הפעילים שהיא הכניסה לתוכו. היא גם לא הבינה את איתותי הגוף שלה, שזעק להפסקת הפעילות שלה, ובמקום להפסיק להציף את הגוף בחומרים, היא עשתה את ההפך הגמור. ברוך ה' בסופו של דבר היא בכל זאת הגיעה לטיפול, כאשר בקשתה הייתה: לעזור לה למצוא את התוסף שיעזור לה, כי כל מה שהיא מכירה היא כבר לוקחת, אבל מצבה רק הולך ומחמיר... היא גם הגיבה בתוקפנות על עצם הרעיון שויטמינים הם אלה שגרמו לה את הנזק.

עם העליה במודעות לחשיבות הויטמינים, אנשים רבים יותר מכירים בחשיבותם. אכן, בגלל מגוון רחב של סיבות (התדלדלות הקרקע, הנדסה גנטית של פירות וירקות, הרגלי התזונה המערבית ועוד ועוד) אנחנו לא מקבלים יותר את הויטמינים מהמזון בכמות מספקת לגוף, כך שנוצר מחסור הגורם לבעיות בגוף ובנפש של האדם. אולם בעוד שמספרם של האנשים שטרם הבינו את חשיבותם של הויטמינים ומזלזלים בהם הולך וקטן, אנשים רבים עדיין אינם מתייחסים לויטמינים ברצינות הראויה, מזלזלים בהם ולא משתמשים בהם כלל גם בעת מחסור חמור או לחילופין לוקחים ויטמינים בצורה בלתי מבוקרת. בשני המקרים נגרם נזק לגוף ובמקרים מסוימים הנזק הזה אף בלתי הפיך.

יש עדיין הרבה אנשים שנוטלים ויטמינים בהיותם בטוחים שנזק לא יכול לקרות מזה, כאילו שמדובר במים. אולם, ויטמינים אינם מים. ואפילו מהמים המבורכים יכול להיות נזק בשימוש מופרז ("הרעלת מים"). ויטמינים הינם חומרים כימיים פעילים שמנהלים את תפקוד הגוף על גווניו. יש להתייחס לויטמינים ברצינות ואין לקחת אותם ללא צורך, במינונים לא נכונים, בזמנים לא נכונים, בצירופים לא נכונים, יחד עם מזון לא מתאים, ללא התחשבות במצבו הבריאותי ובהיסטוריה הרפואית של החולה, התרופות שהוא נוטל (הן באופן קבוע והן מידי פעם) בזמן האחרון ואלו שהוא ממשיך ולוקח בזמן הנתון, התזונה שלו ותוספי תזונה אחרים שהוא צורך באופן קבוע או מידי פעם.

אמנם המקרה של האישה שתיארתי בתחילת המאמר הוא מקרה חריג מאד, נתקלתי רק באשה אחת כזאת וכנראה שאין לי הרבה סיכויים לפגוש עוד אחת כמותה, אבל עצם העובדה שדבר כזה יכול לקרות מעורר דאגה, וברצוני להעלות ולו במעט את המודעות בנושא הויטמינים.

ויטמינים הינם חומרים ביולוגיים פעילים. הנה כמה דוגמאות. ויטמיני B וויטמין C חיוניים לתהליכי יצירת הדם. ויטמיני PP, 1B, 2B, 12B חיוניים לתהליך הגליקוליזה באריטרוציטים ובכך קשורים לתפקיד הנשימתי של הדם. במקרי א-ויטמינוזיס-C כמות ה-K באריתרוציטים יורד. ויטמין C גם גורם לעמידות של האריתרוציטים מפני גורמים חיצוניים. תיאמין חיוני לפעילות טרנסקטליזית ולתהליכי חימצון באריתרוציטים. כל תהליכי חילוף החומרים באריתרוציטים וכן פעילותם קשורה קשר הדוק עם הויטמינים.

ויטמיני A, E, C, 1B ו-2B משפיעים על שריר הלב. כך, ויטמין E, בתור אנטיאוקסידנט חזק, מוריד את הצורך של שריר הלב בחמצן. ויטמיני 6B ו-12B משפיעים לתהליכים הרפארטיביים במיוקרד, ויטמין 3B משפיע על יכולת ההתכווצות של שריר הלב ועל חילוף החומרים בו, וכן גורם להרחבת העורקים הקטנים והבינוניים.

כמו כן, לויטמינים יש חשיבות גדולה מאד בפעילות המערכת החיסונית של הגוף.

ואפשר להמשיך ברשימה, כמובן.

כאשר יש מחסור אבסולוטי או יחסי בויטמינים בגוף, נוצר מצב של א-ויטמינוזיס. הסיבות לא-ויטמינוזיס הם אי-אספקה או אספקה לא מספקת של ויטמינים לגוף (א-ויטמינוזיס אקזוגני), בעיית ספיגה של ויטמינים (א-ויטמינוזיס אנדוגני) או בעיות בניצול הויטמינים בתוך הרקמות או בתאים (א-ויטמינוזיס אכריסטי).

בדרך כלל אנחנו פוגשים פחות מצבים כאלה ויותר מצבי היפו-ויטמינוזיס, שזהו מצב בו לגוף אין מספיק ויטמינים כתוצאה מ-

  • 1. היפו-ויטמינוזיס אקזוגני, הנגרם ע"י תזונה לא נכונה, שלא מספקת כמות מספקת של ויטמינים, איחסון ועיבוד מזון הגורמים להרס ויטמינים או
  • 2. היפו-ויטמינוזיס אנדוגני. גורמים עיקריים למצב הם:
  • א. שינויים פתולוגיים של האיברים או של מערכות הגוף, כמו
  • - הפרעות בתיפקוד, תנועתיות או פעילות סקרטורית של המעי הדק; מחלות אקוטיות או כרוניות של המעי; אכילאה - כל אלה גורמים לשינויים או להרס של הויטמינים;
  • - הפרעות בתיפקוד הכבד, בו נעשית פוספוריליזציה ואגירה של ויטמינים רבים (C, כל קבוצת B, A ו-D). הדבר נפוץ מאד היום, בעידן זיהום האוויר, המים והמזון ברמות בהן הכבד שלנו לא מסוגל להתמודד;
  • - הפרעות בחילוף החומרים הכללי של הגוף;
  • - שינויים הורמונאליים.
  • ב. הפרעות בחילוף חומרים בין ויטמינים ונגזרות של חלבונים, שומנים ופחמימות. אביא מספר דוגמאות לדבר. כך, עם דיאטה דלה בחלבונים, הגוף מתקשה לעכל ריבופלבין, ויטמין C וויטמין 3B. דוגמא אחרת: דיאטה עשירה בחלבונים מגבירה את הצורך בויטמין 6B, מאחר ויש לו תפקיד חשוב בחילוף חומרים של חומצות אמינו. דיאטה עשירה בשומנים מונעת מפלורת המעיים לסנתז ויטמין 2B, והדבר גורם להגברת הצורך של הגוף בויטמין זה, ואילו דיאטה עשירה בפחמימות גורמת לצריכה מוגברת של ויטמין 1B.
  • ג. תלות ו/או ניגוד יחסי בין ויטמינים מסוימים. הדוגמא הקלאסית לדבר, היא קבוצת ויטמיני B. חילוף חומרים של ויטמיני הקבוצה מאד קשור אחד בשני, כך ששינויים באספקת ויטמין אחד מהקבוצה בהכרח משפיעים על ויטמינים אחרים בקבוצה. לדוגמא, אספקה מוגברת של ויטמין 2B לגוף גורמת להפרשה מוגברת (ובהמשך - למחסור!) של ויטמין 1B. אותו דבר נצפה גם במקרה ההפוך. אספקה מוגברת של ויטמין 6B לגוף גורמת להפרשה מוגברת של ויטמיני 1B ו-2B. אפשר להמשיך את הרשימה. אני ממליצה לכל הנשים בהריון שלוקחות בצורה גורפת ויטמין 9B בלי לחשוב על שאר ויטמיני הקבוצה, לזכור את הדבר.
אספקת ויטמיני B משפיעה בצורה דרמטית גם על חילוף חומרים של ויטמין C. הפרעות בחילוף חומרים של ויטמין A גורמים למחסור בויטמין E. ויטמין K נחוץ לסינתז פרוטרומבין ופקטורי קרישה VII ו-X , מחסורו גורם לחוסר קרישת דם. מחסור בויטמין A גורם להפרעות בחילוף חומרים של ויטמיני C, 9B ו-12B והיד עוד נטויה.

  • ד. מחסור בויטמינים תלוי במקצוע (עבודה קוגניטיבית מאומצת, עבודה פיזית מאומצת, הרעלות מקצועיות וכו')
  • ה. מחסור בויטמינים כתוצאה מזיהום או מצב פיזיולוגי מסוים (מתח נפשי, הריון וכד').
לסיכום: נטילת ויטמינים יכולה לשפר איכות החיים, לרפא מחלות, לזרז תהליכי החלמה, למנוע התפתחות מחלה ואף להציל חיים. הם יכולים גם לגרום למחלה, לגרוע מאיכות החיים, לשבש פעילות איברים ומערכות הגוף ואף לגרום לנזק בלתי הפיך. אין להמעיט בחשיבותם של הויטמינים, אבל יש לקחת אותם אך ורק בעת הצורך, בזמן הנכון, במינון הנכון ובהשגחת איש מקצוע.

עוד על וויטמינים, מינרלים וכל הקשור לתזונה - בספר החדש

"קל להיות בריא"


© כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי