חג השבועות זהו בטח החג האהוב על מועצת החלב, כי הרי בחג השבועות נהוג להרבות במאכלי חלב.

כידוע, מוצרי חלב כפי שאנחנו מכירים אותם היום, אינם מוצרים בריאים. היום רבים כבר מודעים לכך ולרבים כבר איכפת מזה. מצד שני, כוחו של המנהג אדיר וגם יש עניין בשמירה על מנהגים.

אז מה עושים? איך שומרים על המסורת מבלי לפגוע בבריאות?

יש לכך דרכים רבות.

אחת מהן - חלב צמחוני.

עקב המודעות ההולכת וגוברת לנושא שמירה על הבריאות בכלל ונזקי החלב לגוף האדם בפרט, ועקב הכמות ההולכת וגוברת של צמחונים וטבעונים, ניתן למצוא היום בקלות ברשתות המזון הרגילות סוגים שונים של חלב צמחי ומוצריו.

בנוסף לכך ניתן להכין חלב צמחי לבד. בשביל זה אין צורך לא בציוד מיוחד ולא במיומנויות מיוחדות. ממש - כל אחד - יכול.

נביא דוגמא של כמה סוגים של חלב צמחי, את מעלותיהם ושיטות להכנתם במו ידיכם.

חלב סויה. אם אין לכם התוויות נגד סויה (כמו למשל, אלרגיה לסויה) אתם ברי מזל. הרי סויה זהו מוצר עשיר מאד בחלבון צמחי, סידן, ברזל, לציטין וויטמין E. חלב סויה בריא במיוחד לנשים, אך אין להרבות בצריכתו בקרב גברים וילדים.

יפאנים וסינים לא משתמשים בחלב מן החי, אלא בחלב סויה וקוקוס בלבד. חלב סויה מוזכר החל מהמאה ה-II לפני הספירה. האגדה מספרת, שאימו של חכם סיני בשם לו-אן איבדה את שיניה ולא יכלה יותר לאכול סויה. היא מאד הצטערה, כי זה היה המאכל האהוב עליה. לו-אן התחיל לחשוב איך לשמח את אמו, והמציא חלב סויה וטופו.

היום נמצא בחנויות מבחר גדול של חלב סויה, משקאות סויה בטעמים שונים וכן מעדני סויה וגבינה מחלב סויה - טופו. המבחר כה גדול, שכל אחד ימצא משהו לטעמו: מבחר טעמים, חברות (גם מחו"ל וגם כחול-לבן) והשגחות.

כשחלב סויה מחמיץ, ניתן לעשות ממנו גבינות טעימות ובריאות מאד.

ניתן להכין חלב סויה לבד.

לפניכם שיטה פשוטה להכנת חלב סויה לשימוש מיידי. כל התהליך ייקח מכם כרבע שעה בלבד והמוצר המוגמר, לפי עדויות של אנשים שונים מאד טעים ואהוב על המבוגרים ועל הילדים. ניתן להחליף איתו חלב פרה בכל מתכון חלבי במקור.

הטעם – שונה מטעם חלב פרה/צאן, אך בהוספתו לשוקו או לתה השוני בטעם נעלם ובד"כ אנשים לא מבדילים בין תה עם חלב פרה לתה עם חלב סויה.

ניתן להוסיף לתוך חלב סויה וניל או תבלינים שונים לפי טעמכם.

כמות חלב הסויה שתקבלו תלויה בסוג הסויה, בעסיסיותה ובטריותה. אחרי כמה ניסיונות תדעו כבר להעריך כמה חלב תקבלו מהסויה שאתם קונים.

חלב מתקבל עם קצף טעים למעלה – מעדן מיוחד לילדים שמתנהגים טוב במיוחד...

חלב אורז. גם זה מוצר בריא שקל לעיכול, לא מעורר אלרגיות, מחזק ומרפא מערכת העיכול, מוריד את רמת הכולסטרול בדם ושומר על רמת הסוכר בדם.

חלב אורז מוכן בד"כ מעושר בסידן וויטמיני A ו-D.

ניתן להכין חלב אורז לבד. לשם כך יש לשפוך על אורז מלא מים רותחים ולכסות לכ-8 שעות. להוסיף 6 כוסות מים לכל כוס אורז, להרתיח, לבשל על אש קטנה מאד שעתיים, לטחון בבלנדר ולסחוט (אפשר בבד חיתול).

חלב קוקוס. חלב זה יאהבו במיוחד חובבי קוקוס ומתוק: הטעם שלו זה טעם חזק של קוקוס, הוא מתוק מאד ויש בטעם שלו גם משהו שמזכיר קרמל.

חלב קוקוס מחזק מאד את המערכת החיסונית, מקצר מחלות ויראליות וחיידקיות וכן יכול לשמש כמשקה מתוק קל . הוא מכיל הרבה ויטמיני 1B, 2B, 3B וכן ויטמין C. בנוסף יש בו חומצה לאורינית הידוע כמועילה מאד כנגד מזהמים רבים.

השימוש בחלב קוקוס נפוץ בבישול ואפיה. חלב קוקוס ניתן לקנות באריזות שונות ובהשגחות שונות. יש גם תרכיז שלו.

ניתן גם להכין אותו לבד בקלות: לגרד את החלק הלבן של הקוקוס ולשפוך עליו מים חמים (אך לא רותחים). היחס צריך להיות: לכל כוס קוקוס מגורד - שלוש כוסות מים. לכסות ולהשאיר להתקרר. זהו. כשזה יתקרר, נשאר רק לסחוט דרך בד חיתול ולשתות.

חלב שקדים. זה עוד מוצר בריא מאד, המחזק והמרפא את מערכת הנשימה. חלב שקדים מומלץ במיוחד לילדים, ובעיקר לילדים הסובלים מבעיות במערכת הנשימה, כמו אסתמה, שיעול ספסטי, ברונכיטיס, דלקות גרון חוזרות.

חלב שקדים מכיל הרבה מאד סידן, זרחן, מגנזיום, אבץ, ויטמיני E ו-9B וחומצות שומן חיוניות.

ניתן להכין חלב שקדים לבד וניתן גם לקנות תרכיז ולמהול.

חלב שומשום. מומלץ מאד ובמיוחד לילדים קטנים. יכול להחליף חלב אם בעת הצורך. אבל שומשום נמנה על האלרגנים הנפוצים, לכן יש לבדוק לפני השימוש אם אין אלרגיה אליו.

חלב פרג. מאד מזין, מאד בריא, עם טעם עשיר המזכיר קצת קפה. הוא מכיל סידן יותר מכל מאכל אחר - 1148 מג' לכל 100 גר' חלב.

אתם יכולים בקלות להכין אותו לבד. בשביל זה יש לערבב בבלנדר זרעי פרג, מים ודבש. לסחוט דרך בד חיתול ולשתות. בדרך כלל שותים אותו מצונן בתור משקה קר. ל3/4 כוס פרג תצטרכו 2 כוסות מים וכף 1 של דבש.

חלב שיבולת שועל. חלב זה מספק לגוף אנרגיה בשפע ומהווה משקה אידיאלי לבוקר. הוא מכיל הרבה חלבונים, וביניהם גלובולין דומה לגלובולין מן החי וכן עמילן מיוחד - בטא-גלוקאן - המאזן את רמות הכולסטרול בדם. ברפואה העממית משמש כחומר מוציא ליחה וכן לטיפול בשיעול, במיוחד בדלקת הסימפונות.

ניתן להכין אותו לבד בקלות: שמים פתיתי שיבולת שועל בכלי ושופכים עליהם מים רותחים ביחס 1:2, כלומר, ל-1/3 כוס שיבולת שועל יש לשפוך 2/3 כוס מים. יש לכסות את הכלי ולהשאיר לכ-12 שעות ואחר-כך לסנן.

חלב דלעת. חלב מאד בריא בטעם עדין, המחזק את מערכת החיסון והזיכרון. מומלץ במיוחד לנשים מבוגרות ולגברים בכל הגילאים. חלב דלעת מכיל הרבה אבץ, מגנזיום, ברזל, סידן, זרחן וחלבונים צמחיים.

גם אותו תוכלו להכין בקלות לבד. לשם כך יש לקלף גרעיני דלעת ולהשרות במים לכשעתיים. לכוס גרעינים מקולפים אתם צריכים 2 כוסות מים, 2-3 תמרים וקצת וניל (לפי הטעם). את כל החומרים יש לערבב בבלנדר ולסחוט דרך בד חיתול. חלב דלעת שותים בדרך כלל מצונן. אפשר להשתמש בו בתור משקה קל.

עוד על סוגי חלב צמחי שונים והמתכונים מהם ועל מזונות רבים אחרים - בסדפר חדש שיצא לקראת החגים.


על תזונה לכל דבר, על דיאטות למחלות ומצבים פיזיולוגיים שונים, על כל דבר שאנחנו אוכלים וכל משקה שאנחנו שותים, על רפואה עממית ועל קוסמטיקה טבעית - בספר החדש

"קל להיות בריא"

כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©