האבטיחים הגיעו אלינו מאפריקה, ממדבר קלהרי. שם גם היום ניתן לראות אבטיח בר. באיזור שלנו מכירים את האבטיחים כבר כ-3500 שנה.

היום אבטיחים גדלים בכל חלק בעולם שבו מזג האוויר חם מספיק. ישנן 98 מדינות בעולם שמגדלים אבטיחים, והיום ידועים כבר כ1200 סוגים שונים של פרי זה. הם שונים במראה, בגודל ובמשקל. האבטיח הכבד ביותר שמתאור רשמית עד עתה שקל 119 ק"ג.

האבטיח עשיר מאד בפקטין, ליקופן, סיבים תזונתיים, ציטרולין, בויטמינים ומינרלים שונים. יש בו ויטמיני B1,B2,B9, PP,A ו-C, ברזל, סידן, מגנזיום, אשלגן, פוטסיום וזרחן. הוא מכיל רק 30-35 קלוריות ל-100 גר' (בהתאם לסוג האבטיח) ולכן לא מהווה סכנה גם לאוהדי ספירת הקלוריות.

כדי לקבל כמות יומית של מגנזיום מספיק לאכול 150 גר' אבטיח.

רק בבננה יש יותר פטסיום מאשר באבטיח, אבל לעומת האבטיח הבננה מכילה הרבה יותר קלוריות ולכן הרבה פחות מושכת את כל שומרי המשקל.

לרוב אוכלים את האבטיחים בצורתם הטרייה או כמרכיב בסלט פירות. נכון להיום אינני ממליצה להכין ריבת אבטיחים וגם לא שום מאכל אחר מקליפות אבטיחים. זה עדיין יוצא נורא טעים, אך הצרה היא, שבשיטה המודרניות לגידול אבטיחים החקלאים משתמשים בניטרטים. אלה הם חומרים כימיים רעילים לאדם שמתרכזים מתחת לקליפת האבטיח ונהיים למרכיב בריבה או כל מאכל אחר שתכינו מהקליפה



לא רק האבטיח עצמו בריא, אלא גם הגרעינים שלו. תזכרו את זה, לפני שאתם בוחרים לקנות אבטיח ללא גרעינים! גרעיני אבטיח מכילים 25% שמן, שעשיר בויטמין D ומבחינת ההרכב הכימי שלו והשפעה על הגוף קרוב מאד לשמן שקדים.

לאבטיח יש שימוש בתעשייה הקוסמטית וכן סגולות רפואיות רבות. זהו פרי מרפא המשמש במקרים של

  • חום גבוה
  • אבנים בכיס המרה
  • דלקות
  • צורך בחיזוק כללי של הגוף
  • עצירות
  • דלקת בקיבה
  • דלקות פרקים מכל הסוגים
  • בעיות חילוף חומרים
  • בצקות הקשורות למחלות לב/כליה
  • מחלות כרוניות של הכבד
  • החלמה מצהבת - לשיקום הכבד
  • דלקות במערכת השתן
  • חוסר דם
  • קדחת
  • הרעלה
  • כולסטרול גבוה
  • לחץ דם גבוה
  • דימומים מהאף
  • אצידוזיס מכל מקור
  • בעיות עיכול ו/או חוסר איזון בפלורת המעיים
  • מומלץ לאכול אבטיח אחרי ניתוח מכל סוג שהוא, לחולי לב, לאחר מחלות קשות/ממושכות
  • התכווצויות שרירים
  • פריחות עור
  • כאב ראש
  • אבני כליה - מומלץ לאכול כ-2.5 ק"ג אבטיח ליום
  • מומלץ לאכול אבטיח לאנשים שעושים דיאטת הרזיה וכן לאנשים שצמים צום מלא או חלקי מטעמים בריאותיים, כחלק מטיפול כלשהו
אבטיח ידוע גם כמשפר את איכות השינה, כוח הגברא ומצב הרוח.

הוא גם מומלץ לנשים בהריון ולאחר הלידה ולנשים בכל תקופת ההנקה.

אני מאד מאד ממליצה על אבטיח לכל שומרי משקל:

1. ערך קלורי שלו מאד נמוך, כמו שאמרנו

2. הוא מטפל בעצירות - אחד האוייבים של ירידה במשקל

3. הוא מנקה רעלים מהגוף

4. הוא מפחית תאבון

5. הוא מספק מתוק לאוהבי טעם מתוק מבלי להוסיף קליריות, מבלי לפגוע בכבד, בשיניים ובלבלב

6. הוא מלא בויטמינים ומינראלים ולכן פותר מספר בעיות שיש לפתור בעקבות דיאטת הרזיה

דרך אגב, שימי לב, שדיאטות מוצר אחד כולם מאד בעייתיות - למעט דיאטת אבטיח!

כמה עצות לבחירת אבטיחים:

  • אל תקנו אבטיח שמוכרים לצד הכביש: הוא ספג עופרת ושאר חומרים רעילים מאוויר הכביש
  • אל תאכלו את החלק הלבן של האבטיח שסמוך לקליפה: שם מתרכזים כל הרעלים שספג הפרי
  • אם לאבטיח יש ריח חמוץ, תזרקו אותו ואל תקרבו לפה: אפשר לקבל הרעלת מזון רצינית מאבטיח כזה
  • הסיבים באבטיח אמורים להיות בצבע לבן-ורוד. אם הם בצבע צהוב זהו סימן לנוכחות ניטרטים באבטיח
  • אל תאכלו אבטיח מיד לאחר הארוחה
הגבלות באכילת אבטיח:

  • לאנשים שסובלים מגזים אין להרבות באכילת האבטיח
  • לאנשים חולי סכרת אין לאכול דבש אבטיחים
  • לחולי סכרת לא תלויה באינסולין לא מומלץ לאכול יותר מ-300 גר' אבטיח ליום; לחולי סוכרת תלויה באינסולין לא מומלץ לאכול יותר מ-1 ק"ג אבטיח ביום

כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לטיפול/ייעוץ רפואי.

עוד על אבטיח, על סגולות הרפואיות שלו, על שימוש באבטיח ברפואה העממית, בקוסמטיקה טבעית והמטבח - בספר חדש

"קל להיות בריא"



כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©