פירות וירקות בתזונתנו

הרכב פירות, מתיקות הפרי

פירות וירקות אינם מכילים שומן כלל וכמות החלבונים בהם קטנה ביותר, למעט הקטניות, כמובן.
הפירות והירקות מורכבים בעיקר מפחמימות, ויטמינים ומינרלים. לפי הערך הקלורי שלהם הם נחלקים לשלוש קבוצות: קלים, בינוניים וכבדים. לקבוצה הראשונה שייכים כמעט אך ורק ירקות, כאשר כמות הפחמימות בהם לא עולה על 4%.
בקבוצה השנייה יש גם פירות וגם ירקות, כאשר כמות הפחמימות בהם היא בין 5 ל-10%. ובקבוצה השלישית נמצאים בעיקר הפירות, כמות הפחמימות בה הוא 10-15%.
לתשומת לבכם, מתיקות הפרי אינה מלמדת על כמות הפחמימות בו. לדוגמא, אבטיח הינו פרי מתוק מאד, אבל כמות הפחמימות בו היא רק 3-3.5%. גם מלון הוא פרי מתוק, אך מכיל רק 2.5% פחמימות. לעומתם, תפוח חמוץ מכיל כ-10% פחמימות. השוני הזה בין הטעם לבין ההרכב נובע מהשפעת חומרים אחרים הנמצאים בפרי ומשפיעים על הטעם: חומצות, ויטמינים וכד'. לדוגמא, ויטמין C מוסיף לפרי את טעמו החמוץ.

הנה דוגמת פירות וירקות קלים: (מצטערת, שאיני יכולה להציג לפניכם טבלה נורמאלית, מאחר ולאתר אין אפשרות יצירת טבלאות)

פריקלוריותחלבוןשומןפחמימות
אבטיח14--3.5
חסה101-1.5
חצילים181-3.5
כרוב161-3
מלון10--2.5
מלפפון80.5-1.5
צננית122-3
תרד201.5-3.5
כרובית141.5-2
סלק221-4.5
עגבניה161-3
פטריות242-4
פלפל ירוק161-3


דוגמה לפירות וירקות בינוניים:
אפונה ירקה403-7
גזר281-7
שעועית ירקה282-7
לימון262-5.5
אשכולית241-5.5
תות שדה361-6
תפוז281-6
מנדרינה320.5-7.4

דוגמא לפירות וירקות כבדים:
פריקלוריותחלבוןשומןפחמימות
אפרסק420.5-10
בננה521-12
משמש481-11
ענבים481-15
שזיף420.5-10
תפוח עץ420.5-10
אגס
521


פירות וירקות אינם מכילים שומן כלל וכמות החלבונים בהם קטנה ביותר, למעט הקטניות, כמובן.
הפירות והירקות מורכבים בעיקר מפחמימות, ויטמינים ומינרלים. לפי הערך הקלורי שלהם הם נחלקים לשלוש קבוצות: קלים, בינוניים וכבדים. לקבוצה הראשונה שייכים כמעט אך ורק ירקות, כאשר כמות הפחמימות בהם לא עולה על 4%.
בקבוצה השנייה יש גם פירות וגם ירקות, כאשר כמות הפחמימות בהם היא בין 5 ל-10%. ובקבוצה השלישית נמצאים בעיקר הפירות, כמות הפחמימות בה הוא 10-15%.
לתשומת לבכם, מתיקות הפרי אינה מלמדת על כמות הפחמימות בו. לדוגמא, אבטיח הינו פרי מתוק מאד, אבל כמות הפחמימות בו היא רק 3-3.5%. גם מלון הוא פרי מתוק, אך מכיל רק 2.5% פחמימות. לעומתם, תפוח חמוץ מכיל כ-10% פחמימות. השוני הזה בין הטעם לבין ההרכב נובע מהשפעת חומרים אחרים הנמצאים בפרי ומשפיעים על הטעם: חומצות, ויטמינים וכד'. לדוגמא, ויטמין C מוסיף לפרי את טעמו החמוץ.

הנה דוגמת פירות וירקות קלים: (מצטערת, שאיני יכולה להציג לפניכם טבלה נורמאלית, מאחר ולאתר אין אפשרות יצירת טבלאות)
פריקלוריותחלבוןשומןפחמימות
אבטיח14--3.5
חסה101-1.5
חצילים181-3.5
כרוב161-3
מלון10--2.5
מלפפון80.5-1.5
צננית122-3
תרד201.5-3.5
כרובית141.5-2
סלק221-4.5
עגבניה161-3
פטריות242-4
פלפל ירוק161-3


דוגמה לפירות וירקות בינוניים:
אפונה ירקה403-7
גזר281-7
שעועית ירקה282-7
לימון262-5.5
אשכולית241-5.5
תות שדה361-6
תפוז281-6
מנדרינה320.5-7.4

דוגמא לפירות וירקות כבדים:
פריקלוריותחלבוןשומןפחמימות
אפרסק420.5-10
בננה521-12
משמש481-11
ענבים481-15
שזיף420.5-10
תפוח עץ420.5-10
אגס
521