כאשר תינוקיוצא לאוויר העולם, הוא ישן רוב הזמן. אם יש לכם תינוק שקט, יעברו חודש-חודשיים, עד שתוכלו להראות לחברים הסקרנים מה הוא צבע עיניו.

הרך הנולד ישן כ-18 שעות ביממה. אך הילד גדל, וזמן השינה הולך וקטן בהתאם. בגיל 10 חודשים הוא ישן כבר רק 13 שעות ביממה. אם ילדכם בריא ותהליכי הגירוי והרגיעה אצלו מאוזנים, הוא אמור לישון כבר כל הלילה ללא הפסקה. כמובן, יש לילות יוצאים מן הכלל: כאשר התארחתם והילד התעייף מידי, כאשר יש לו חום גבוה והוא לא מסוגל להירדם וכד'. אבל באופן כללי, בגיל הזה ילד כבר אמור לישון כל הלילה בלי להתעורר.

בין שנה לשנה וחצי ילד אמור לישון 10-11 שעות בלילה, ובנוסף לכך פעמיים במשך היום, 1.5-2 שעות בכל פעם.
בגיל 1.5-2 שנה ילד אמור לישון 10-11 שעות במשך היום ובנוסף לכך פעם אחת ביום, במשך 2.5-3 שעות. 
עד גיל 7 על הילד לישון 10-11 שעות בלילה ובנוסף לכך כשעתיים ביום.
אחרי גיל 7 ילדים בדרך כלל לא ישנים ביום, אך עליהם לישון לא פחות מ8-9 שעות בלילה.
אדם מבוגר אמור לישון בממוצע כ-8 שעות ביממה. עם זאת, יש אנשים מבוגרים, שחייבים לישון לא פחות מ-10-11 שעות ביממה ויש כאלה, שמסתפקים ב5-6 שעות ביממה.

ידוע כי רבי לוריא ישן רק "60 נשימות סוס" ביממה, ובזמן שינה קצרה זו הספיק לקבל ידע עצום ורב כל-כך שלפעמים לוקח לנו שנים ללמוד.

נשים זקוקות לשעת שינה נוספת ביחס לגברים. לפי המחקרים שנעשו בנושא, נשים שלא משלימות שעת שינה נוספת זו הינם בעלות סיכון גבוה להתפתחות הדיכאון.

אנשים קשישים זקוקים לפחות שעות שינה יחסית לאנשים צעירים ושנתם פחות עמוקה. הם גם נוטים לקום מוקדם יותר ולהשלים את שנתם בשנת הצהרים.

כמות השינה שאנו זקוקים לה משתנה לא רק מאדם לאדם, אלא גם במשך הזמן עם הגיל. היא גם תלויה במצבו הבריאותי והנפשי של האדם.

משך זמן תקין להירדמות הוא 10-15 דקות. אם אדם נרדם הירדמות תקינה, הוא לא ירגיש מנומנם למחרת. הירדמות מהירה מידי (פחות מ-5 דקות) מעידה על כך, שאדם סובל ממחסור רציני בשינה.

הדעה הרווחת שחוסר שינה בלילה ניתן להשלים בשינה ביום, אינה מדויקת. יש הבדל באיכות השינה ביום ובלילה, ושינת היום מחליפה את שינת הלילה בעירבון מוגבל בלבד.

על פי הרמב"ם, השעות המועדפות לשינה הינם 22-24 בלילה. בשעות אלה המוח נח בצורה המלאה ביותר. 
בזמן השינה, הנשמה עוזבת את הנרדם ונשאר רק חלק קטן ממנה - 1/60, שמאפשר את החזרתה לגוף. 
בזמן השינה, הגוף נשלט בידי מערכת העצבים הפאראסימפאתטית.

באא"ג ניתן להבחין בין 4 סוגי שינה שונים, הנבדלים זה מזה בתדירות הגלים, האמפליטודה, השיאים או קבוצות השיאים: 
- גלי דלתא: עד 3.5 גלים בשנייה. 
- גלי טיתא: 4-7 גלים בשנייה.
- גלי אלפה: 8-13 גלים בשנייה.
- גלי ביתא: 14-40 גלים בשנייה.

שלב I של השנה מתאפיין ע"י 4-6 גלים קצרים יחסית ובעלי מתח נמוך. במקביל, מופיעים גם גלים איטיים מאד, הנובעים מתנועות סיבוביות של העיניים. שלב זה נבדל בבירור משלושת השלבים האחרים של השינה בהעדר מוחלט של פעילות כישורית. גם בשלב השני מופיעה פעילות מסוג זה, למרות העובדה, כי גם שם המתח נמוך ונעדרים גלי דלתא איטיים.

בשלב II הפעילות הכישורית של הגלים זהה לזו שבשלב I, כאשר המתח נשאר נמוך. 

שלב III מתאפיין בגלים איטיים בעלי מתח גבוה, המופיעים יחד עם פעילות כישורית. בדרך כלל מופעים כל 10 שניות לא יותר משני גלים של מתח העולה על 100 מיקרו-וולט, והם נמשכים 0.5-1 שנייה או מעט יותר, כלומר, 9 מתוך 10 שניות הן ללא שום פעילות חשמלית איטית.

שלב IV ניכר בהתגברותם של גלי דלתא איטיים: מחצית מן הגלים הנמדדים נמשכים לפחות מחצית שנייה עד שנייה, והמתח שלהם עולה על 100 מיקרו-וולט.
השלבים העמוקים של השינה, III ו-IV, נבדלים משלב II רק בהתמעטות הפעילות הכישורית. 

שלב IV נבדל משלב III במספר הגדול של גלי הדלתא.

בנוסף לשלבים הנזכרים, קיים גם שלב נוסף ויוצא הדופן, שלב REM - rapid eye movement (רע"ם - ריטוט עיניים מהיר) שלב זה נראה רק תוך כדי שלב I שלאחר תקופה של שינה עמוקה ולא בשלב I של הירדמות.


בין 10 ל-15% מאנשים סובלים בעיות שינה כרוניות. נשים סובלות פי 3 יותר מגברים. עם הגיל שכיחות הבעיה עולה.

יש אנשים שסובלים מחוסר שינה כרוני בלי להיות בכלל מודעים לכך. ריכטר, פסיכולוג יווני,חקר את השפעתם של גירויים חיצוניים (כמו, למשל, רעש ממכונית חולפת) על השינה. תוצאות המחקר הראו שב-90% מן המקרים הגירויים גרמו ליקיצה. על אף שהדבר ניכר היטב ברישום ה-אא"ג, האנשים שנבדקו בכלל לא זכרו את ההפרעות, וטענו, שישנו טוב וברצף.

תופעה זו גורמת לכך, שרוב האנשים הסובלים ממחסור שינה אינם מודעים לכך, אך גם מאלה שמודעים לבעיה רק כ-10% פונים לעזרה.

מלבד הפרעות הנגרמות בגין גירויים חיצוניים, אנו מבחינים בין שלושה סוגי הפרעות שינה:
1. קושי להירדם;
2. שינה קלה, ריבוי התעוררויות במשך הלילה, סיוטים ושאר הפרעות במשך השינה;
3. הקימה קשה בבוקר, הרגשת עייפות בזמן הקימה, למרות שעות רבות של שינה.
חוסר שינה הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים גורם לבעיות קשות.
חוסר שינה ממושך יכול לגרום להפרעות נפשיות. 

ישנן סיבות רבות להפרעות אלו, כאשר פעם יותר מ-80% מכלל הפרעות השינה נובעו מפעילות רגשית מוגברת. מחקרים חדשים הראו, שנכון להיום הסיבה העיקרית לחוסר שינה היא נגישות האינטרנט במשך24 שעות ביום.


אנחנו בקליניקה מטפלים בבעיות השינה בהתאם לסיבת הבעיה, סוג הבעיה, ובהתאם לתכונות המאפיינות את האדם. אנחנו משתמשים בהתאמת התזונה, שינויים התנהגותיים,הומיאופתיה, פרחי באך, הידרותרפיה,טיפול בצבעאקופרסורהטיפולים אנרגטיים ופורמולות צמחיות.

על טיפול בבעיות שינה

על טיפול טבעי בבעיות שינה




כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי