ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD),אנשים רבים סובלים מטעם לוואי בפה, אך לא רבים מתייחסים לכך. יחד עם זאת, טעם לא נורמאלי בפה, כמו כל דבר חריג, מחייב התייחסות. עדיף לעשות בירור רפואי ולגלות שזה שום דבר, מאשר לפספס מחלה רצינית ולגלותה כאשר אין כבר מה לעשות.

בואו נראה כמה דוגמאות של טעם לא נורמאלי בפה ומתי כל אחד מהם עלול להדאיג אותנו. ובכן,

טעם מר-מתוק לעיתים מצביע על מחלת הסכרת, במיוחד עם הוא מלווה בצימאון, רעב, איבוד או עלייה במשקל, טשטוש ראייה, חולשה ו/או בעיות בזרימת הדם. מחלת הסכרת היא מחלה מסוכנת שדורשת שמירה קפדנית על דיאטה, וככל שמגלים אותה מוקדם יותר - כך הסיכוי להצלחה טיפולית גבוה יותר והנזקים לגוף קטנים יותר. לכן אם גיליתם שטעם מר-מתוק לא ביקר אתכם באופן חד-פעמי אלא נהיה לשותף לחייכם - אל תהססו לפנות לרופא.

טעם מר. טעם מר בפה זה תמיד סימן שמשהו בגוף לא בסדר, ואם חשתם בו – אין לעבור לסדר היום. טעם מר בפה עלול להיגרם מסיבות שונות, ביניהן מחלות גרון, דלקת חניכיים, כיבים וגידולים בפה, טראומות או מחלות (במיוחד דלקתיות) של אף ואוזן, שיניים תותבות לא מתאימות, מחלות הורמונליות (למשל סכרת), תרופות שפוגעות ביצירת הרוק או משנות את הרכבו, מחלות כבד, מחלות כליות, התייבשות (הסיבה הנפוצה ביותר...), דלקת קיבה, חיפוי עבה על הלשון שלא מאפשר לרצפטורים של הטעם לתפקד כראוי, טרשת נפוצה, טראומות של המוח, חוסר איזון בפלורת המעיים, דלקת בעצב הפנים, מחסור בוויטמין 12B, הרגלים רעים שפוגעים בתפקוד הלשון (עישון, שתיית אלכוהול וכדו'), מתח, מחלות כבד וכיס מרה, זיהום מעיים בתולעים או אמבות, נטילת אנטיביוטיקה או תרופות נוגדות תופעות אלרגיות. טעם מר עלול גם להטריד אנשים שתזונתם מבוססת על מזון מעובד, במיוחד כזה שעשיר ב-MSG, אך עלול להופיע גם בהשפעת תוספי מזון אחרים.

אם שמתם לב שיש לכם בפה טעם מר, תתייעצו עם רופא-גסטרו, או לפחות עם רופא המשפחה שלכם בעניין.

טעם מר מלווה בסחרחורת או כאב ראש עלול להיות סימן ללחץ דם נמוך שהתפתח כסיבוך של כיב קיבה, סכרת, הפטיטיס, פנקראטיטיס, שחפת או שתיית אלכוהול. במקרים כאלה ניתן לשתות תה שחור מומתק בסטיביה כעזרה ראשונה, אך העיקר הוא לפנות לטיפול בבעיה העיקרית.

טעם מר שמופיע רק אחרי האוכל מצביע יותר על המזון מאשר על הבריאות: הוא מופיע לאחר אכילת מזון לא טרי, שמן מידי, מטוגן, כבד או מזון בכמויות גדולות מידי.

טעם מר אחרי נטילת תרופות אנטיביוטיות, נוגדי טפילים, נוגדי פטריות, תרופות אנטיהיסטמיניות, אנטי-דלקתיות לא סטרואידיות, נוגדי דיכאון ותרופות המשמשות לכימותרפיה בטיפולים אונקולוגיים – זאת אחת מתופעות הלוואי הידועות של התרופות, הללו שאמורות להיעלם בהדרגה בד"כ במשך שבוע אחרי תום הטיפול בהן. תשתו תה שומר ומיץ רימונים כדי לזרז את התהליך ולהפטר מהטעם המר בפה מהר יותר.

גם שמן אובלפיחה ואגוזים למיניהם גורמים לפעמים להופעת טעם מר בפה, שנעלם מעצמו ולא דורש טיפול.

טעם מר אצל נשים בהריון בד"כ לא דורש שום טיפול, אך אם הוא מופיע בשליש האחרון של ההריון, מומלץ לדווח על כך לרופא נשים ע"מ לשלול רעלת הריון.

טעם מר לאחר הלידה קשור לשינויים הורמונליים וחולף מעצמו. הנקה מזרזת את התאזנות האישה, וכתוצאה מכך גם את היעלמות הטעם המר מהפה. כמו כן ניתן להיעזר בהומאופתיה.

אם טעם מר הופיע בפתאומיות - תאכלו משהו שמכיל הרבה וויטמין C, למשל קיווי, או טלו וויטמין C כתוסף תזונה.

טעם מר שמופיע רק בבוקר מצביע על סכרת, מחלות מערכתיות (כמו לופוס), מחלות במערכת העיכול, אך במיוחד על מחלות כבד או כיס המרה, זיהום בפטריית קנדידה או מחלות אף-אוזן-גרון. במקרים הללו במקביל לטעם המר ישנה גם הרגשת יובש, לפעמים ממש קיצונית, בפה. מצד שני, זה עלול להיות גם סימן ששכחתם לצחצח את השיניים לפני השינה...

טעם מר בזמן השינה מאפיין רפלוקס, במיוחד אם אתם סובלים גם מצרבות, התקפי בחילות או כאבים ברום הבטן.

טעם מר לאחר כריתת כיס המרה. בהזדמנות תדווחו על כך לכירורג שלכם, אבל בד"כ לא מדובר במשהו מסוכן והתופעה חולפת מעצמה, צריך רק להקפיד על דיאטה.

טעם מר בעת האכילה מצביע לרוב על דלקת כרונית בכיס המרה (כולציסטיטיס), במיוחד אם אתם גם סובלים מחולשה, בחילות וכאבים בצד ימין של הבטן. אם זיהיתם את התסמינים, פנו לרופא-גסטרו!

טעם מר וגיהוקים אחרי האוכל עלול להיות סימן לדלקת בתריסריון או בלבלב.

טעם מר לאחר אכילת דבר מה מתוק לא דורש טיפול, הוא רק מצביע על כך שאכלתם יותר מידי מתוק. אל תעשו את הטעות הזאת שוב, זה הכול.

טעם מר אחרי אכילת אבטיח מצביע על כך שיש לכם בעיה בהפרשת מלחי מרה. מקורו של טעם מר הוא במלחי מרה, אבטיח מעודד את הפרשתם ובכך גורם להופעת טעם מר בפה. טעם זה עלול להישאר במשך 4 ימים אחרי אכילת האבטיח. אם זה מה שקרה לכם - תתייעצו עם רופא גסטרו.

טעם מר אחרי שתיית מים או תה מצביע על בעיות רציניות בקיבה ו/או בכבד ודורש התייעצות עם רופא גסטרו.

טעם מר לאחר צריכת מזון חלבי לא קשור לאלרגיות או רגישות לחלב, אלא מצביע על בעיה בדרכי המרה ודורש (מלבד גמילה מחלב ומוצריו...) פנייה לרופא גסטרו.

טעם מר שמלווה בריח רע מהפה הינו סימן לבעיות בחלל הפה, וכדאי לבקר את רופא השיניים שלכם.

טעם מר אחרי שתיית אלכוהול - אחד הסיבוכים הידועים והקלים מכולם של צריכת אלכוהול. התופעה נעלמת מעצמה. כדי לזרז את תהליך היעלמותה למחרת היום שבו נעשה שימוש באלכוהול, יש לשתות הרבה מים ולאכול מזון קל לעיכול בלבד.

טעם מר ולשון יבשה (לפעמים יבשה מאד) עם חיפוי צהוב - זה תסמין לבעיה חריפה בלבלב. יתכן ומדובר בדלקת ויתכן בסרטן הלבלב (אדנוקרצינומה), ובכל מקרה יש לפנות לרופא גסטרו.

טעם מר הוא תסמין נפוץ של מחלות זיהומיות שונות. למשל, טעם מר בליווי הצהבת העור ולובני העיניים הוא תסמין לצהבת. במחלת המונונוקלאוזיס הזיהומית, הנגרמת ע"י ווירוס Herpes IV, לצד טעם מר בלתי נסבל בפה יש התנפחות בלוטות הלימפה, חום וכאבי גרון.

טעם מר בצירוף בחילות וכאבי ראש עלול להצביע על בעיה בזרימת הדם במוח. טעם מר, בחילות והקאות הם גם תסמינים של מחלות מוח שונות: מיגרנה, גידול במוח, טראומת המוח וכו'. בכל מקרה, אם זה קורה לכם, אל תחכו ופנו לנוירולוג. גם פגיעה באוזן הפנימית גורמת לתופעות אלה.

טעם מר שבא בהתקפים ומלווה בהרגשת יובש בפה ובחילות עלול להיות סימן לזיהום בתולעים שבאים לגוף יחד עם דגים שלא עברו טיפול תרמי מספיק (למשל, לא טוגנו מספיק).

טעם מר בפה לאחר גמילה מעישון נובע ממחסור בוויטמין PP. לכן, לכל מי שנגמל מעישון או נמצא בתהליכי גמילה חשוב להרבות המזונות עשירים בוויטמין PP: לחם שיפון, כוסמת, שעועית, סלק, פטריות, בוטנים וכו'. תוכלו לראות טבלה עם רשימה גדולה של מזונות עשירים בוויטמין PP בנספחים של ספרי "קל להיות בריא". לפעמים יש אף לשקול נטילת תוסף של וויטמיני B למשך מספר חודשים.

טעם מר לאחר סתימת שן מצביע על כך שחומר הסתימה לא טוב לגוף.

טעם מר בפה אצל נשים בגיל המעבר קשור לחוסר איזון הורמונלי, ובד"כ זה רק אחד מתוך סל גדול של תסמינים שמאפיינים נשים אלה. אני ממליצה להן בחום לפנות לטיפול ולא לסבול בהמתנה שהכול יסתדר מעצמו או שהמשיח יבוא וייעלמו כל הניסיונות. טפלו בעצמכן! הומאופתיה, דיקור, צמחי מרפא ולפעמים אפילו רפלקסולוגיה עלולים לשפר את איכות חייכן לאין שיעור.

אם אתם סובלים מטעם מר בפה, תפנו לרופא המשפחה שלכם. כפי שראיתם, עלולות להיות סיבות רבות לדבר ויש לבצע בדיקות שונות ע"מ לברר את הסיבה, והטיפול יהיה בהתאם לסיבה. אבל ברוב המקרים של טעם מר בפה מומלץ ליטול פרוביוטיק במינונים גבוהים במשך תקופה ממושכת ולשמור על התזונה - בהתאם למחלה שתתגלה.

כפי שאמרנו, בין הסיבות לטעם מר בפה -כולציסטיטיס, הטיה של כיס המרה, אבנים בכיס מרה וסרטן הלבלב. הטיפול במקרים הללו עלול להיות כירורגי והזנחת המחלה היא בגדר סכנת נפשות, לכן אל תזלזלו, ואם מופיע לכם טעם מר בפה ולא חולף או מופיע לעיתים קרובות - אל תדחו את הפנייה לרופא.

שימו לב! שיטות עממיות להתמודדות עם טעם מר בפה מתרכזות בהקלת התסמין, הן מעלימות או מקטינות את עוצמת הטעם הלא רצוי, אך לא מטפלות בסיבת הופעתו. אין בעיה להשתמש בשיטות הללו כל עוד אתם לא שוכחים במקביל לטפל בסיבת הבעיה.

לפניכם כמה משיטות כאלה:

• לשטוף את הפה במי סודה
  • לשטוף את הפה בתה קמומיל
  • לשתות מים
  • ללעוס ציפורן

טעם חמוץ בפה. אם לא אכלתם שום דבר חמוץ ויש לכם טעם חמוץ בפה, במיוחד אם הוא מלווה בתסמינים לא נעימים אחרים, יש להתייחס לכך. טעם חמוץ יכול להיות תסמין של בעיות בחלל הפה, במערכת העיכול, בלבלב, תופעת לוואי של תרופות מסוימות או תזונה לא נכונה שעשירה במזונות מזיקים. בואו נראה כמה דוגמאות.

טעם חמוץ בפה אצל נשים הרות נובע מלחץ העובר על הקיבה ונחשב לתופעה נורמאלית אם כי לא נעימה. התופעה נעלמת מעצמה עם לידת התינוק ולפעמים אף קודם - עם ירידת העובר.

טעם חמוץ מלווה בצרבת עלול להיות סימן לרפלקס.

טעם חמוץ מלווה ביובש בפה עלול להיות סימן להתייבשות. מהרו לשתות מים כדי להשלים את החסר ואחר-כך לשמור על מאזן מים בגוף. יש לשתות לפחות כוס מים כל שעה.

טעם חמוץ מלווה בהתקפי בחילות ו/או הקאות, קלקול קיבה וכאבי בטן עלול להצביע על כיב קיבה ו/או תריסריון. פנו לרופא גסטרו ללא דיחוי.

טעם חמוץ מלווה בבחילות הוא סימן לכיב קיבה/תריסריון או דלקת בקיבה על רקע חומציות גבוהה בקיבה, בעיה בלבלב, תהליכי תסיסה ו/או ריקבון במעיים. אך זה יכול להיות גם סימן להתייבשות או אכילת יתר. רק רופא גסטרו ידע לאבחן את העניין.

טעם חמוץ בבוקר - סימן לאכילה מאוחרת מידי בערב או לעיכול איטי מידי. אך זה עלול להיות גם סימן לרפלוקס או דלקת בקיבה.

טעם חמוץ קבוע בפה מעיד על בעיה רצינית בחלל הפה או במערכת העיכול: רפלוקס, דלקת קיבה על רק חומציות גבוה, כיב קיבה/תריסריון או בקע סרעפתי.

טעם חמוץ-מתוק בפה עלול להיווצר כתוצאה ממתח, חרדה, דיכאון, סכסוך, צריכה מוגזמת של סוכר, במיוחד סוכר לבן, שגשוג חיידקים בחלל הפה, גמילה מעישון, מחלות כבד, הרעלה בחומרי הדברה או תופעות לוואי של תרופות מסוימות.

לפעמים סכרת סמויה מלווה גם היא בטעם חמוץ-מתוק בפה.

רק איש מקצוע יכול לאבחן את הסיבה, אך אתם יכולים לשים לב לתופעה ולפנות לייעוץ ואבחון בטרם עת, לפני שהבעיה התפתחה לממדים מסוכנים. עשו את זה, גם אם אתם חובבי מטבח סיני ואוהבים את הטעם: הוא לא צריך ללוות אתכם כל הזמן!

טעם מר-חמוץ עלול להופיע מידי פעם או ללוות אתכם כל הזמן. בכל מקרה הוא מצביע על בעיה כלשהי: תזונה לא בריאה או מרובה מידי, שתיית אלכוהול, עישון לפני השינה, אך זה עלול להופיע גם כתופעת לוואי של תרופות מסוימות או תסמין לדלקת במערכת העיכול.

טעם חמוץ-מלוח עלול להיגרם ע"י מחלות אף-אוזן-גרון, בכי ממושך, דלקת בבלוטות הרוק, שתיית קפה, אלכוהול, משקאות אנרגיה או משקאות מוגזים, אכילת יתר, התייבשות.

טעם של חלב חמוץ בפה בד"כ נגרם ע"י מתח, זיהום בתולעי מעיים או התכווצויות המעיים. אם הוא מלווה בכאבי בטן, גיהוקים ובחילות - זה עלול להעיד על מחלות קיבה או לבלב. הטיפול אמור להיות בהתאם לטיב הבעיה.

טעם מתכתי בפה נוצר כתוצאה משימוש בשיניים תותבות או כתרים; מחלות בחלל הפה, הרעלה בעופרת, כספית, אבץ, ארסן או נחושת. הוא גם עלול להיות תוצאה משינויים במערכת ההורמונלית, תופעות לוואי של תרופות מסוימות, אנמיה כרונית, דימום מכיב קיבה או אפילו תסמין לטרום-סכרת. אם מדובר בתופעת לוואי של תרופה, היא תיעלם מעצמה לאחר סיום נטילת התרופה. בשאר המקרים חשוב לפנות לאבחון וייעוץ.

טעם מתוק. אם לא אכלתם שום דבר מתוק אך מרגישים מתוק בפה, זה עלול להעיד על הרעלה בפוסגן או חומרי הדברה, בעיות בכבד או בלבלב, פגיעה בעצב הפנים, מחסור באינסולין, מחלה בחלל הפה או גמילה מעישון.

טעם מתוק מלווה בכאבים בחזה עלול להצביע על בעיות בקיבה.

טעם מתוק המלווה במחלה זיהומית באף, קושי נשימתי וכאבים בחזה עלולים להופיע כאשר באף יש זיהום בחיידק Pseudomonas aeruginosa.

טעם מתוק בבוקר – סימן לבעיה בלבלב או במערכת העיכול, במיוחד אם הוא מלווה בצרבת או כאבים מאחורי החזה. אם התופעה נמשכת מעל 4 ימים יש לפנות לרופא גסטרו.

טעם מתוק מלווה בבחילות הינו תסמין של מגוון רחב של מחלות במערכת העיכול. אם הוא מלווה גם בחיפוי אפור על הלשון (יש לבדוק בבוקר לפני צחצוח השיניים), זה מצביע על תזונה לא נכונה או מרובה מידי. זה יכול לקרות גם כתוצאה ממתח או חרדה. במקרה כזה התופעה נעלמת מעצמה ללא טיפול אחרי שהאדם נרגע.

טעם מתוק בהריון עלול להיות סימן לסכרת הריונית. יש לעשות בדיקות לסכרת ואם יש צורך – גם לסכרת סמויה, ולטפל בבעיה.

בכל מקרה שאתם מרגישים טעם מתוק ללא סיבה מוצדקת יש לפנות לייעוץ לאנדוקרינולוג. לפני פנייה לאנדוקרינולוג תתייעצו עם רופא השיניים שלכם.

אני מקווה שמאמר זה עזר לכם להבין שיש להתייחס לכל טעם לא נורמאלי שמופיע בפה ולהתייעץ על כך עם איש מקצוע. כל האמור במאמר הינו בגדר מידע בלבד ולא תחליף לאבחון, ייעוץ או טיפול מקצועי.

על הקשר בין מזון לבריאות - בספר "קל להיות בריא"
ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD),©