לייעץ לחולה ללכת לישון ולקום בשעות קבועות ולבצע פעילות גופנית יום-יומית.

יש לייעץ להשתמש במיטה למטרות שינה בלבד.

ספל של וולריאן או תה של משקה לימון מוקדם בערב.

חסה נחשבת לחומר מרדים, ולכן כריכי חסה לארוחת ערב יכולים לעזור להירדם.

תה כישות (Pomulum Lopulus) הוא בעל השפעה מרדימה עדינה וכריות עשויות מכישות היו בשימוש במשך מאות שנים. עם זאת, אין הן מומלצות לשימוש לאנשים הסובלים מקדחת השחת או לאנשים אלרגיים לכישות מיובשת.

צמחי מרפא רבים עוזרים בטיפול בבעיה. ביניהם

דבקון לבן (Viscum Album) - בנדודי שינה על רקע חוסר איזון רגשי

פסיפלורה (Passiflora Incaranta)

פרע (Hypericum Perfortum)

לונגן (Longan)

קאווה-קאווה (Piper Methisticum)

ולריאנה רפואית (Valeriana Officinalis)

בבונג (Matricaria Chamomilla)

אצל הילדים -  Nepeta Cataria, Trifolium, Tilia

את כל הצמחים הללו לוקחים משעות אחה"צ עד הלילה, ולעומתם בחלק הראשון של היום לוקחים צמחים סטימולנטים.

תוספים: Ca וMg- - להרפיית השרירים.

ויטמין C ו- B complex לחיזוק מערכת העצבים ולמניעת השפעות סטרס.

ליצירת הסרוטונין - טריפטופן בתוספת ויטמין B6.

לא לאכול שעתיים לפני השינה.

לאכול 2 כפיות דבש לפני השינה.

להקטין שימוש במלח.

הקפדה על טמפרטורת החדר (יש שעוזרת להם סביבה קרה, ויש הזקוקים לחום).

לעסות לתוך הרקות 5 טיפות שמן תפוז ולשים על אדן החלון בחדר השינה קליפת תפוז 30 דק' לפני השינה.

לשתות משקה שיבולת שועל חם בלגימות קטנות לפני השינה (כוס שיבולת שועל, 700 מ"ל מים, 6-8 שעות בתרמוס).

תנוחה נכונה על המיטה מסייעת לשינה: ראש לכיוון צפון ורגליים לכיוון דרום; בחלק הראשון של הלילה השינה על צד שמאל, ובחלקו השני - על צד ימן.

אנשים רבים רגישים או אלרגים לחומרים משמרם, חומרי טעם וריח ולשאריות תרופות והורמונים בבשר וכתוצאה מכך סובלים, בין היתר, מבעיות שינה. לכן לאנשים, הסובלים מהפרעות שינה מומלץ אוכל אורגני.

פרחי באך עוזרים נגד נדודי שינה גם כטיפול אצמעי, גם כחלק מטיפול מורכב במקרים מסובכים יותר.

לפי ר' נחמן מברסלב

כששוכבים במיטה בעצימת עיניים לנסות לדמיין שיושבים על שפת הים, לראות גלים שנשברים על החוף ולשמוע את המייתם.

צבע

טיפול בצבע סגול

מלחי שוסלר

Na.Phos.6X.

מלחי שוסלר נוספים לטיפול בעיה: Na mur., Na sulph., Kali phos., Ca phos.

ארומתרפיה ועיסוי

צמחי האזובית והאלמוג מרגיעים ומחממים ויכולים לעזור ליצירת אווירה נינוחה לפני השינה. יש להוסיף טיפות אחדות של אחד משמני תמציות אלה למבער שמן או לבזוק אותם על הכרית לפני שפורשים למיטה.

ניתן גם להוסיף שתי טיפות למי האמבטיה כדי לשפר עוד יותר את השפעת האמבטיה, או להשתמש בהם בתור שמן עיסוי לעיסוי בסוף היום או לעיסוי עצמי של הפנים וכפות הרגליים לפני השינה. צריך להשתמש בתנועות עדינות וסיבוביות בקצב איטי מאד, תוך הענקת תשומת לב מיוחדת לאזור המצח והרקות. אפשר לעשות גם עיגולים עדינים ואיטיים על הבטן, בתחילה סביב הטבור, אח"כ להגדיל את העיגולים עד כמה שאפשר.

תמציות המיישנים האחרים: לבנדר, בבונג, שמן נר הלילה - נרולי, ריחן.

חשוב להתאים שמן אישי: לא לכל אחד מתאים כל שמן.

חשוב להיזהר בכל הנוגע בשמנים לנשים בהריון ולתינוקות וכן לאנשים הסובלים מאלרגיות.

רפואה סינית

לפי הרפואה הסינית קושי בהירדמות נובע מחוסר דם בכבד. לטיפול נותנים מזונות העשירים בכלורופיל (עלים ירוקים, ענבים אדומים, אוכמניות, פטל שחור ואדום, מולסה) כבד אורגאני. צמח - Dong Quai.

נדודי שינה נובעים מחוסר ין בכבד עם יאנג עולה. לטיפול נותנים שעועית לימה, שעועית מש, נבטי מש, מלפפון, טופו, דוחן, תרד, אספרגוס, אצות, עגבנייה, תפו"א, חיטה, חיטה מונבטת, פירות קרירים, המכילים נוזלים ומפיגים יובש. נמנעים מכל מזון מחמם, חריף ומייבש. אם האדם גם רזה וסובל מיובש, יש להמעיט במזונות מרים ומייבשים לחות ובמזונות משתנים, גם אם הם קרירים. צמח - משקה אלוורה.

אבנים (קריסטלים)

קודם כל - לזוריט, אבל גם אבנטורין (במיוחד בנדודי שינה קשים); אמטיסט; אמזוניט; סיטרין (כאשר נדודי השינה באים כתוצאה מריבוי מחשבות או מחשבות שליליות).

בדיקה בטיחותית

ביצוע בדיקה בטיחותית לפני שהולכים לישון יכולה להפיג חששות וחרדות מיותרים. בודקים את מנעולי הדלת והחלונות, בודקים שהגז כבוי וכד'. פעולות אלה יכולות להפוך לשגרה מרגיעה לפני שעת השינה. הימצאותם ליד המיטה של נייר ועיפרון שיאפשרו תיעוד במשך הלילה של המחשבות החולפות בראש כך שתוכלו לקרוא זאת בבוקר היא טכניקה נוספת שתאפשר לתודעה להשתחרר ולהירגע.

אמבטיות

אמבטיה של פריחת הלימונית הוא דבר מרגיע במיוחד, שיכול לסייע לשכוח את הטרדות המעיקות של היום. הכנה: 125 ג' פרחי לימונית טריים, להשאיר ב4.5 ל' מים קרים למשך 12 שעות. לחמם בעדינות, לסנן את הנוזל ולשפוך לתוך האמבטיה. משך האמבטיה: 20 דק'.

טכניקות הרפיה

טכניקות הרפיה עוזרות להתמודד טוב יותר עם מצבי לחץ ולמזער את הנזקים שהם גורמים בכלל והפרעות שינה בפרט. לדוגמא, במחקר שנערך בקרב 118 מבוגרים בגילאים 60-92 שהתלוננו על הפרעות שינה, התבקשו הנחקרים לבצע תרגילי טאי צ'י 60 דק' 3 פעמים בשבוע, במשך 24 שבועות רצופים. בסיום המחקר התברר שחל שיפור ניכר בהפרעות השינה השונות בקרב הנחקרים בקבוצות המחקר שערכו תרגילי טאי צ'י. מסתבר שטכניקות הרפיה שונות, שיטות יוגה שונות וטיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים עוזרים לטפל בהפרעות שינה מסוגים שונים ולהירדמות טבעית.

תרפיה במוזיקה

צלילים צ,ק,ש,צ'.

מוזיקה: לחולים לא רגועים - ואלסים; לחולים מדוכדכים - באך, ויולדי, רחמנינוב; לנדודי שינה כרוניים - "שרזנדו" של דבוסי.

טיפול הומיאופתי

Aconitum - אם הסיבה היא קדחת, פחד, בהלה.

Belladonna - אם האדם לא יכול להירדם בלילה וסובל מאד מישנוניות ביום ובערב.

Coffea - עוזר במיוחד כאשר מקור הבעיה הוא בחוסר רוגע כללי או בדמיון מופרז.

Hyoscyamus - לאנשים רגישים ועצבניים מחוסר שינה, כאשר מקור הבעיה הוא ברגישות גדולה במע' העצבים או לאחר מחלה.

Ignatia - כאשר סיבת הבעיה היא מחשבות טורדניות, דכדוך, דאגנות, אבל וכיוצ"ב.

Moschus - כאשר ישנה עצבנות פתולוגית מחד, ואין סיבה מוגדרת המפריעה לשינה מאידך. תכשיר זה עוזר מאד גם לאנשים עם נטייה להיסטריה ו/או היפוכונדרייה.

Nux Vomica - כאשר נדודי השינה הינם תוצאה של חשיבה, קריאה בשעות מאוחרות, מחשבות בלתי רצוניות. תכשיר זה עוזר גם למשתמשים בקפה/אלכוהול.

Opium - לקשישים וכן לנדודי שינה שהם תוצאה של בהלה או חרדה, או לנדודי שינה המלווים בהזיות.

Pulsatilla - כאשר יש גלי חום, לצעירות אנמיות או לנדודים כתוצאה מכובד בקיבה.

אם נדודי השינה באים כתוצאה מחולשה כללית, מאד יעזרו China ו-Ferrum.

כל טיפול חייב התאמה אישית מקצועית.

טיפול עממי

כולל שיטות שונות המביאות להרפיה, לדוגמא: אמבט חם או משקה חלבי חם לפני השינה. אני אישית הייתי ממליצה להחליף משקה חלב בתה וורבנה.

להכין 2 כוסות תה חזק ו-2 כוסות תה בבונג. שכובים במיטה לשתות חצי כוס תה ואח"כ חצי כוס תה בבונג, אח"כ שוב חצי כוס תה ולאחריה חצי כוס תה בבונג וכו'. אין לחזור על פעולה כזו יותר מפעם בשבוע, כי היא מתישה מידי את הגוף.

יש שירגישו הקלה גדולה ע"י אמבט אורן, שתיית מרתח אורן וכן שאיפת אדים מרתיחת אורן במכשיר אדים.

להרבות באכילת שקדים מתוקים.

לשתות חלב עז עם מלח.

להרתיח חזרת במים, למעוך, לשים על המצח ולכרוך בד סביב המצח והצדעיים.

לבשל עלי גפן עם עלי ערבה, לרחוץ במים אלה בעודם חמים את הרגליים בסמוך לשינה.

להרתיח פטרוזיליה, לשאוף את האדים ומיד ללכת לישון.

לאכול כל בוקר דייסת שיבולת שועל.

לפני השינה לטפטף כמה טיפות שמן לבנדר על הכרית.

לשתות תה נענע.

לשתות תה לואיזה.

לילדים - לשתות חלב שומשום.

לשתות מיץ בצל.

לשתות תה רוזמרין.

לאכול חסה לפני השינה.

1/5 כוס חומץ תפוחי עץ - לערבב עם מים חמים ולטבול בהם את הרגליים לפני השינה.

כל השיטות העממיות הובאו לידע כללי ושימוש בהן הוא על אחריותם של המשתמשים בלבד.

לפני שימוש בכל חומר חשוב לוודה שאין אלרגיה או רגישות לאותו חומר.

לנשים הרות יש להוועץ ברופא נשים לפני שימוש בכל שיטה.

לנשים מניקות יש להוועץ ברופא ילדים לפני לקיחת כל חומר.

כל האמור במאמר זה אינו מהווה המלצה רפואית, אלא מידע כללי לבד..בכל בעיה יש לפנות לאיש מקצוע.



כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי