מדובר בתופעה ידועה מאד, נחקרת רבות, אבל עדיין מיסתורית למדי. הראשון שתיאר אותה ונתן לה שם היה רופא נשים, ד"ר פרנק. אך הוא לא הרחיק לכת מעבר לתיאור התיסמונת.

נכון להיום ישנה ספריה עשירה במחקרים ומאמרים בנושא, ועדיין רופאים מתלבטים גם לגבי הסיבות וגם לגבי דרכי הטיפול של הבעיה.

נשים רבות סובלות מ-PMS. לפי נתונים סטטיסטיים, כל אישה חמישית לפני גיל 30 וכל שניה אחרי גיל 30 סובלת מהתסמונת. אבל רק אצל כ-10% מהן בעיה חמורה עד כדי כך, שמשבשת את חייהן בצורה רצינית (גורמת לאבד עבודה, הורסת זוגיות וכדו'). רובן המכריע של הנשים מסתגלות וממשיכות בחייהן. מניסיוני עולה גם, שרוב הנשים בטוחות, שתסמיני PMS הינם חלק אינטגרלי מחייהן הנשיים, ולא עולה על דעתן שיכול להיות אחרת.

מחקרים מראים גם ש-PMS משפיע לא רק על ההרגשה הכללית של האישה, אלא גם על הסביבה הקרובה שלה ועל בריאותה הכללית: לדוגמא, 33% מכלל מקרי דלקת התוספתן אצל נשים, 31% של התחלות מחלות וויראליות שונות, 28% של כלל אישפוזי נשים, 28% של מקרי פשע בקרב נשים, 26% תאונות דרכים שעשו נשים, מתרחשים בימי PMS. בכמה ממדינות אירופה, אישה שעברה על החוק בימי PMS שלה זוכה מכל אשמה.

ובכן, לא כך הדבר. אף אישה לא אמורה לסבול. תסמיני PMS מקורם בחוסר איזון הורמונאלי ו/או חסכים תזונתיים אלה ואחרים, וניתנים לטיפול עם אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד. כל אישה במשך 5 עד 7 משנות חייה נמצאת בתקופה, שיכולה להיות סתם תקופה בחיים - ויכולה להיות תקופת סבל מ-PMS.

היום מונים כ-200 תסמינים שונים של תיסמונת זו. הנה הנפוצים שביניהם:

כ-90% מהנשים מדווחות על:

  • עצבנות
  • מצב רוח בלתי יציב
  • עצבות
  • חוסר שקט נפשי
  • מתח פנימי
כ-60% מכלל הנשים סובלות גם מ:

  • רעב מתמיד
  • עליה במשקל
  • הצטברות נוזלים
  • אקנה
  • דכדוך
  • כאב בשדיים
  • עצירות
  • כאבים באזור הבטן התחתונה
  • כאבים באזור הגב התחתון
  • בצקות ברגליים
  • מיחושים בפטמות
  • כאבים באזור הלב
  • הפרעות שינה
כ-40 אחוז מכלל הנשים מתלוננות על:

  • משיכה למתוק
  • סחרחורת
  • כאבי ראש
  • עייפות מתמדת
  • טכיקרדיה
  • עליה בלחץ הדם
  • התנהגות אימפולסיבית. מחקרים מצאו שבימים אלה נשים נוטות למעשים שאחר-כך מצטערות עליהם (התפטרות ממקום עבודה, תביעת גרושין וכדו')
 

עד 20% מנשים סובלות מ:

  • ירידה ביכולות מנטליות
  • תוקפנות
  • אי-שביעות רצון מעצמן ומהחיים בכלל
  • בחילות
  • שכחה
  • בכיינות
  • דיכאון
  • אפתיה
דרגות התיסמונת:
1. קלה. מדובר בהופעת 1 -3 תסמינים כמה ימים לפני הווס
2. קשה. מדובר ב-3- 15 תסמינים ויותר, כאשר 5 או יותר מהם קשים מאד
בדרך כלל, ללא טיפול, תסמיני PMS מחמירים עם הגיל.

סיבות

כפי שאמרנו, למרות שחוקרים רבים מאד השקיעו מאמצים אדירים בחקר התיסמונת, אין עדיין דעה אחידה לגבי הסיבות. יתכן, שמדובר במספר סיבות אפשריות או בשילוב של מספר סיבות. הנה סיבות מדוברות ביותר:

  • חוסר איזון הורמונאלי: חוסר איזון ביחס ביו האסטרוגן לפרוגסטרון. היפרסקרציה של פרולקטין, עודף בפרוסטוגלאנדינים, הפרעות בהיפותלמוס. זוהי סיבה אפשרית ביותר. נראה אפילו, שבעיה זו קיימת בכל מקרה של PMS, גם אם היא אינה יחידה
  • תת-פעילות של בלוטת התריס
  • רגישות לשינויי מזג האוויר
  • הפרעות בביוריתמוסים
  • מתח פיזי ונפשי, צריכת אלכוהול, תזונה לא נכונה
  • נטייה תורשתית
  • גוף רגשי בלתי מאוזן באופן כללי
  • חומרים כימיים שונים
  • הפלות
  • זיהומים במערכת הנשית
  • טראומות וניתוחים
  • מחלות כרוניות כלליות
  • השפעות ביוריתמיות. נמצא, שתסמונת טרום ווסתית יכולה להתפתח גם אצל בנות מתחת לגיל הפוריות, וכן אצל נשים שעברו ניתוח כריתת הרחם.
  • הפרעות בחילוף חומרים של המים והאלקטרוליטים
  • גידול ברחם
  • אנדומטריוזיס
  • אמצעים למניעת הריון
 

איך את יכולה לעזור לעצמך?

  • לאכול הרבה פעמים ביום, מנות קטנות בכל פעם
  • לעבור לדיאטה עשירת פחמימות
  • להחליף שומנים מן החי לשומנים מן הצומח, לפחות במשך ימי ה- PMS
  • להוציא מהדיאטה כליל מזונות מזוקקים ומעובדים, מזונות המכילים קפאין (קפה וקוקה-קולה), חלב ומוצריו, אלכוהול וממתיקים מלאכותיים
  • להקטין שימוש במלח שולחן ובתבלינים חריפים
  • להרבות באכילת מזון עשיר בסידן  ולהימנע ממזונות "מבריחים" סידן מהגוף, כמו חלב ומוצריו
  • לישון לפחות 9 שעות ביממה
  • בתחילת היום להריח שמן מנדרינה
  • לא לעשן
  • פעילות גופנית. איש לא יודע להסביר, איך זה עובד, אבל זה עובד: פעילות גופנית מקטינה את תסמיני התיסמונת הטרום-ווסתית (זה גם טוב כשסובלים מכאבים בזמן המחזור). לא מדובר במכוני כושר, אלא בהתעמלות של 5 -10 דקות על הבוקר וטיול רגלי של רבע שעה- עשרים דקות לפני השינה.
 

ברפואה משלימה יש פתרונות רבים ומגוונים לטיפול בבעיה, ואחוזי ההצלחה גבוהים מאד.

תקראו עוד על נושא זה  ובנושאים אחרים הקשורים לחוסר איזון הורמונלי, פוריות והריון בהרחבה רבה בספר "בריאות האישה ברפואההמשלימה". אמנם הספר אזל בחנויות הספרים ובהוצאה, אך עדיין ניתן להזמינו אצל המחברת.

 כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©