הפרוסטאטיטיס מהווה את המחלה הדלקתית הכי נפוצה של הפרוסטאטה.
הפרוסטאטיטיס נפוץ במיוחד בגילאי 20-50 ויכול להיות אקוטי או כרוני. זוהי המחלה האורולוגית הכי נפוצה אצל גברים בגילאים אלה, ותופסת מקום שלישי אחרי היפרפלזיה ואחרי סרטן הפרוסטאטה אחרי גיל 50. 8% מכלל הביקורים אצל אורולוג הינם בגין פרוסטאטיטיס כרוני. כ-75% מכלל הגברים סובלים מהמחלה בצורה זו או אחרת. ניתן להשוות את השפעת המחלה על איכות חיי אדם לזו של אנגינה פקטוריס, אוטם שריר הלב ומחלת קרוהן.

סוגי המחלה
- אקוטי חיידקי
- כרוני חיידקי
- כרוני לא חיידקי
- דלקתי עם כאב כרוני באגן
- לא דלקתי עם כאב כרוני באגן
- דלקתי ללא ממצאים קליניים

סיבות המחלה
- זיהום המועבר ביחסי מין (קלמידיה, טריכומונס, זיבה, עגבת וכו')
- זיהומים עם מקור בשלפוחית השתן, צינור השתן, אן המעי הגס
- התקררות
- חוסר פעילות גופנית
- עצירות כרונית
- אינטוקסיקציה כרונית: שימוש באלכוהול, מורפין, סמים, עישון
- קיימת דעה לפיה פרוסטאטיטיס כרוני יכול להתפתח גם כתוצאה מטראומה מתמדת של המפשעת (זעזוע) אצל רוכבי אופניים ונהגים, אך אחרים טוענים שהדבר רק מחמיר מצב שכבר היה קיים.
- אוננות ויחסי אישות שלא הושלמו
- תופעת לוואי של ארטריטיס
- סיבה נוספת - הגברת אספקת הדם לבלוטה עם ליקוי בפינויו. פתולוגיה זו גורמת לשיבוש בתפקוד הבלוטה שמתבטא כפגם בפעולת ההפרשה.
זיהום בדרך כלל ממקור המטוגני. לעיתים פרוסטאטיטיס הינה תופעת לוואי של מחלות זיהומיות שונות (שפעת, דלקת גרון וכו') או דלקות במעי הגס, במיוחד קוליטיס ופרוקטיטיס.
בשלבים מוקדמים של המחלה חולים מתלוננים על השתנה לילית, כאבים ותחושת צריבה במפשעת, כאבים בגב התחתון, כאבים בסוף ההשתנה.
בהמשך הכאבים בגב התחתון ובזמן ההשתנה מתחזקים; מופיעים כאבים בזמן עשיית צרכים, מופיע קושי בהטלת שתן ועליה בחום - עד 380. במקרים קשים מופיעים אינטוקסיקציה כללית של הגוף, חולשה, חוסר תאבון, בחילות, הקאות, צמרמורת.הטלת שתן קורית לעיתים קרובות ומלווה בקשיים. כאבים חזקים מאד. לפעמים נצפית הפסקה בהטלת שתן.
אם לא מטפלים בבעיה בזמן הדבר יכול לגרום לאבסס, התפשטות הזיהום לאיברים ולרקמות הסמוכים, חוסר אונות ועקרות.

בדרך כלל, פרוסטאטיטיס אקוטי נמשך כחודש-חודשיים ואצל חולים שלא מקפידים על טיפול, המחלה יכולה להפוך למצב כרוני. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם כבר מההתחלה המחלה הופכת להיות כרונית. במצב כרוני המחלה יכולה להימשך ללא הגבלת זמן, היא מתבטאת בהתקפים שחוזרים לחולה מידי פעם. המצב הדלקתי בשלב זה ממשיך גם כשזיהום כבר לא קיים ולא נמצא בבדיקות מעבדה. מקורו בשינויים אנטומיים בבלוטה ותהליכים אוטואימוניים.

פרוסטאטיטיס כרוני מתמשך גורם לדיכאון, חולשה, הפרעות בתפקוד מערכת השתן, הפרעות בתיפקוד מיני ולניוון רקמות הבלוטה והחלפתה לצלקות. זה גורם לליקוי בתפקוד האיבר וקשה מאד - לפעמים גם בלתי אפשרי - להחזיר לו את תיפקודו. בנוסף לכך, פרוסטאטיטיס כרוני מלווה בעצבנות, הפרעות שינה, עצירות והפרעות קרדיו-ווסקולריות (דפיקות לב, כאבים באיזור החזה וכו') פעמים רבות, מחלות ראשוניות וזיהומים (כלמידיה, טריכומוניאזיס, זיבה, עגבת, אורטריטיס) משפיעים על התפתחות וסימני המחלה.
חולים מציגים תלונות לא ספציפיות וכ-25% מהם לא מציגים תלונות כלל, ודבר המחלה מתגלה באופן מיקרי בבדיקה אורולוגית. הרבה חולים במשך שנים מבקרים בקופות החולים, מקבלים טיפול להפרעות בלחץ דם, נגד כאבי לב וכאבי גב ואף לא נבדקים לגילוי מצב הפרוסטאטה.
חשוב מאד לבצע הליכה יום-יומית פעמיים ביום, בוקר ועקב, הידרותרפיה, עיסוי הבלוטה, פעילות גופנית קבועה, שינה על מזרון קשיח, הגבלת אכילה לפני השינה, פיזיותרפיה.
הטיפול שמספקים בקופות החולים לא מסלק את סיבות המחלה ולא מגן מפני חזרתה. חשוב מאד לשנות את אורח החיים ולסלק את הסיבות שהביאו למחלה, אחרת היא עלולה לחזור והחולה יצטרך להתמודד עמה שוב.

ברפואה אלטרנטיבית ישנם שיטות מגוונות לטיפול בבעיה, אבל גם כאן ישנה חשיבות עליונה לשינוי אורח בחיים וסילוק הסיבות שיביאו למחלה.
גם רפואה עממית מכירה, כמובן, בבעיה והנה לפניכם מספר שיטות עממיות ("שיטות סבתא") לטיפול בפרוסטאטיטיס:
1. זרעי פטרוזיליה:
לטחון זרעי פטרוזיליה לאבקה. לקחת 4 כפיות מאבקה זו, לשפוך עליהן כוס מים רותחים, להרתיח 1/4 שעה, לחמם ולסנן. לשתות כף אחת 6 פעמים ביום.
2. שיטה אחרת עם זרעי פטרוזיליה:
לשפוך כוס מים על כפית זרעי פטרוזיליה, לכסות ולתת לעמוד למשך 8 שעות. לשתות 1/4 כוס 4 פעמים ביום.
3. אם פרוסטאטיטיס מלוווה בהשמנה, בשלב אקוטי של המחלה "סבתות" ממליצות לצום יומיים להקלת הסימפטומים ולשיפור הטלת השתן. השיטה עוזרת לזמן מוגבל בלבד ומומלץ לחזור עליה מידי פעם.