למים תפקידים חשובים במיוחד בגוף האדם. בלי מים אין חיים.

התיבשות הינה מצב בו הגוף סובל ממחסור במים (שימו לב: לא במשקאות קלים, אלא במים!) כתוצאה מכך נפגעים תהליכים שהם הכרחיים לקיום הגוף.

מצב זה יכול להיווצר בכל גיל, אך הוא מסוכן במיוחד אצל תינוקות, פעוטות, קשישים ונשים הרות.

התייבשות מתחילה להתפתח כבר כאשר הגוף מאבד 0.17% ממשק המים שלו. איבוד 2% מהמים גורם לסימנים ברורים של התייבשות ובאיבוד 10% מהמים האדם כבר סובל מהתייבשות קשה.

נשים הרות רבות מאד מתקשות לשתות כמות מספקת של מים. עם זאת, עם הכניסה להריון גוף האישה מגדיל משמעותית צריכת המים: התאים מתרבים, כמויות הדם והלימפה גדלות ובנוסף לכך האישה מתחילה גם לייצר מי שילייה. השילייה מייצרת כוס מי-שלייה בשעה! נשים יקרות, ספקנה לה חומר גלם, בבקשה! המים מהווים כ-75% מתאי הגוף. במילים אחרות, גדילה תלויה במים.

לצערנו, רוב הנשים לא מתייחסות ברצינות הדרושה לשתיה מספקת של מים, ואף גרוע מזה, נמצא שכ-75% מהאוכלוסיה סובלת ממחסור כרוני במים. זה אומר שאחוז גבוה של נשים נכנסות להריון בהיותן כבר מיובשות במידה זו או אחרת!

חשוב להיות ערים לסכנה ולמנוע התייבשות, במיוחד באקלים שלנו, ובמיוחד בקיץ.

תסמינים ראשונים של ההתיבשות הם:

  • תחושת יובש בפה/לוע
  • צרידות
  • רוק סמיך
  • ריח רע מהפה
  • שתן כהה
  • מיעוט שתן
  • חולשה כללית
  • עיגולים שחורים סביב העיניים
  • עצבנות
  • אדישות
  • בחילה
  • הקאות
  • סחרחורת במעבר מישיבה לעמידה או במעבר משכיבה לישיבה
  • חרדה
  • שלשול
  • עלייה של רמת האלומינים בדם
  • חום גבוה
  • יובש בעיניים ובכל ריריות הגוף
  • מיעוט זיעה
  • כאב ראש, בעיקר באיזור המצח והרקות
  • עור לא גמיש או עור יבש
  • שפתיים יבשות
  • עצירות
  • בעיות עיכול
  • השמנה בלתי מוסברת
  • מחלות עור, במיוחד אקזמה
  • מחלות מערכת השתן
ועוד סימנים רבים נוספים.

תסימנים של התיבשות בהריון. מעבר לתסמינים המוזכרים לעיל, בהריון ישנם תסמינים נוספים להתיבשות:

  • תחושה כללית רעה וכל מיני מיחושים בשעות הבוקר
  • עיניים נפוחות
  • בצקות ברגליים, כמו גם הצטברות נוזלים במקומות אחרים בגוף וכתוצאה מכך -
  • עלייה מופרזת במשקל בזמן ההריון
אם ההתייבשות נמשכת מופיעים סימנים נוספים:

  • התכווצויות שרירים
  • בלבול דעת
  • עיניים שקועות
  • הלשון נהיית דקה
  • צבע צהוב של העור
  • הופעה של קמטים על הפנים
  • ירידה במשקל (עד 5%)
  • אליגוריה/אנוריה
  • ירידה בלחץ דם
  • אזוטמיה
  • עלייה ברמת ההמטוקריט
  • התעלפות
  • אצל נשים בהריון התייבשות יכולה לגרום להפלה, מומים מולדים, עיכוב בגדילת העובר, לידה מוקדמת ומות העובר, ח"ו. בנוסף לכך, התייבשות בזמן ההריון גומרת לסיבוכי לידה, כמו מקוניום במי שליה, ניתוח קיסרי ובעיות עם חבל הטבור.
  • בצקת המוח
  • פגיעה בכליות
  • דופק חלש ומהיר
  • התנשמות
  • חוסר יכולת ללכת
  • איבוד הכרה
  • הלם
  • באיבוד מעל 10% מים - קומה ומוות
נשים יקרות, הצורך שלכן במים בזמן ההריון גבוה עוד יותר מבשאר הזמנים. בלי מים התינוק לא גדל ולא מתפתח. בלי מים המעיים לא מסוגלים לפעול, חילוף החומרים של הגוף נפגע. מים נחוצים לשמירה על לחץ דם, שיורד אצל נשים רבות בזמן ההריון. מים מאפשרים הרגשה כללית טובה, שומרים על טונוס שרירים וחיוניות כללית של האישה. בלי מים לא נספגים או נספגים בצורה לא מספקת ויטמינים ותרופות שהאישה מקבלת בזמן ההריון, והגוף לא מצליח להיפטר מהרעלים שמגיעים אליו יחד איתן.

גורמים עיקריים להתייבשות:

  • שתיה לא מספקת (מחוסר מודעות, כניסיון להקטין את כמות ההשתנה, מסיבות שונות בנסיעות, כתוצאה מטיפול לא נכון בילדים/חולים/מחוסרי הכרה, מחוסר יכולת להגיע למקור מים (תופעות טבע, איבוד תחושת צמאון מסיבות פסיכולוגיות, שהייה במדבר וכיו"ב)
  • שלשולים (זיהומי מעיים, אנטריטיס/קוליטיס למיניהם)
  • הקאות (הרעלות למיניהן, פנקראטיטיס, רעלת הריון, מחלות קיבה שונות)
  • פוליאוריה (סכרת משני הסוגים, היפרויטמינוזיס D, היפר-פרהטריאזיס, מחלות כליות, מחלת אדיסון, שימוש לא נכון במשתנים למיניהם)
  • הפרשה חריגה של זיעה (מחלות חום למיניהן, מכת חום)
  • איבוד קשה של דם/פלזמה (כוויות קשות, אסציטיס)
  • חוסר תאבון
  • ניתוח קיבה
  • תרופות מסוימות
  • צמחי מרפא מסוימים
  • מחלות כליה
  • פלגרה (מחסור חמור בויטמין 3B)
כמה מים על האדם לשתות?

כשאין שום מאמץ מיוחד ובתנאים חיצוניים נוחים גוף האדם צורך כ-40 מ"ל מים על כל קילוגרם של הגוף שלו ביום. אישה בהריון צריכה הרבה יותר מזה. בכל יום האדם מפריש עם הנשימה, הזיעה והשתן לפחות 2-3 ל' מים - ומים אלה חייבים להשלים לגוף!

במשך היום חשוב לשתות לפחות 12 כוסות (כוס בכל שעה), גם אם איננו מרגישים צמאים. אם נמצאים בחום, מבצעים עבודה פיזית קשה, אחרי עיסוק בספורט, בזמן מחלת חום וכדו' יש לשתות יותר.

יש לשתות לפני ובזמן נסיעות/טיסות.

בזמן שלשולים או הקאות חשוב לשמור על דיאטה מתאימה ולשתות כל הזמן בלגימות קטנות.

בימי חמסין יש לשתות לא פחות מכל חצי שעה.

יש להקפיד על שתיה במיוחד במקומות חמים עם לחות נמוכה, בהם החום אינו מורגש, כמו בנגב.

יש לשתות יותר בימי מחלה, במיוחד מחלת חום.

תמיד לשתות לפני מאמץ פיזי מכל סוג שהוא.

להימנע מפעילות פיזית מכל סוג בשעות החמות של היום.

להגביל את השימוש במלח שולחן למינימום.

להימנע משימוש בחומרים משתנים. אם אין ברירה אחרת, להעדיף שימוש במשתנים שומרי אשלגן.

נשים שמכירות את עצמן כמזיעות הרבה חייבות לשתות יותר.

אל תשתו את המנה היומית בבת אחת! חשוב לחלק את השתיה היומית שלכן למשך כל היום.

בבוקר, אחרי שלא שתיתן כל הלילה, חשוב לשתות מיד אחרי הקימה.

אם אתן "חייבות" לאכול מלוח, אתן גם חייבות לשתות הרבה יותר - בהתאם לכמות המזון המלוח שצרכתן.

ישנן טעויות נפוצות בנוגע לשתיה:

  • - אם הגוף זקוק למים, מרגישים צימאון. צימאון הינו מדד מאד לא אמין. כשאדם מרגיש בצימאון, ישנן מערכות שלמות בגוף שכבר נמצאות במצב של מצוקה מחוסר מים.
במחסור חמור או ממושך במים, האדם מפסיק לחוש בצימאון.

כפי שכבר הזכרנו, יש גם סיבות פסיכולוגיות, שגורמות לאדם לא להרגיש צמא.

ואם כל זה לא מספיק, היזכרו בכך שהאדם המודרני בד"כ לא יודע להקשיב לגופו ולא מבין את אותותיו או מתעלם מהם. הרבה פעמים האדם צמא, אך אינו מבין שזה צימאון (או לא שם לב...) למשל, רוב האנשים מבלבלים בין תחושת צימאון לתחושת רעב וכאשר הם צמאים הם אוכליםבמקום לשתות מים. רבים חושבים, שהרגשת פה יבש זה הרגשת צימאון. לא! הרגשת פה יבש זה כבר סימן להתייבשות. לעיתים קרובות אנשים שקועים במשהו ולא מרגישים את צרכי הגוף שלהם, או אפילו מרגישים אך דוחים את השתיה ל"אחר-כך" - והגוף בינתיים מתייבש.

ובנוסף, בסביבות גיל 50 אנשים מתחילים לאבד את תחושת הצימאון, ותהליך זה הולך ומחמיר עם הגיל.

 

  • אנשים רבים חושבים, ששתיית תחליפי מים שונים, כמו משקאות קלים, קפה, חלב, אלכוהול (כולל בירה), מיצים תעשייתיים וכדו' מהווה תחליף לשתיית מים. זה לא נכון! כל המשקאות המוזכרים לא רק שאינם ממלאים את הצורך של הגוף במים, אלא גם צורכים מים לעיכולם וניטרול רעלים הנמצאים בהם!
למשל, לקפה יש אפקט משתן והוא כשלעצמו גורם להתיבשות. על כל כוס קפה יש לשתות מספר כוסות מים, רק כדי להשלים את הנזק שהקפה גורם למשק המים בגוף.

דוגמא נוספת - משקאות קלים. לאחר שתיית כל כוס משקה קל יש לשתות 2-3 כוסות מים על מנת לנטרל חומרי צבע וחומצה ניטרית שנמצאים בהם.

וכל זה - בלי להזכיר את הנזקים שגורמים המשקאות הנזכרים עם כל התוספים הסינתטיים שבתוכם. כדי להשלים מחסור במים הגוף זקוק למים או לנוזלים טבעיים אחרים, כמו מיץ טבעי כמה דקות אחרי הסחיטה, אבטיח וכדו'.

צריך להתרגל לשתות רק משקאות בריאים ולהבין שלא כל דבר נוזלי מסוגל למלא את צרכי הגוף במים. הדבר חשוב במיוחד בתקופת הריון, בו על האישה לדאוג לא רק לעצמה, אלא גם לילדה

אם יש לכן כאב ראש, אתן עייפות ועצבניות - יכול מאד להיות, שיש לכן התיבשות.

אם לא היטלתן שתן כ-8 שעות, אם העור נהיה זקן למראה, אם יש לכן סחרחורת, כאב ראש או הקאות ממושכות או קשות, יתכן שיש לכן התייבשות קשה. כדי לשמור על בריאותכן, על בריאות ילדכן ועל ההריון בכלל - אל תהססנה לגשת לרופא לבירור!

להשלמת המים לאדם מיובש, מומלץ לשתות כמויות גדולות של מים או תמיסה אלקטרוליטית בלגימות קטנות או דרך קש.

לתשומת לבכם מתכון לנוזל לטיפול באדם מיובש קל עד בינוני להכנה ביתית: לערבב

כוס מים רתוחים

כפית מלח שולחן

8 כפיות סוכר חום

מיץ מלימון/תפוז אחד

במקרים של התיבשות קשה אין ברירה אלא לנסוע לבית חולים להשלמת המחסור בנוזלים דרך אינפוזיה.

כדי לעזור לאדם מיובש, יש לקרר את גופו ע"י מאוורר, מזגן או ע"י הרטבת גופו במים. אם חום הגוף מגיע ל- 400C ויותר, יש להעביר את המיובש לבית החולים, שם יקררו את כל גופו תחת השגחה רפואית.

כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ולא מהווה תחליף לפניה ליעוץ/טיפול רפואי.

אני מקווה, שכל זה ישאר רק בגדר מידע ולא תזדקקנה לו. שתינה הרבה ושיהיה לכן הריון בריא, לידה קלה ותינוק בריא!

כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©

תקראו עוד על נושא זה  ובנושאים אחרים הקשורים להריון בהרחבה רבה בספר "בריאות האישה ברפואה המשלימה". אמנם הספר עזל בחנויות הספרים ובהוצאה, אך עדיין ניתן להזמינו אצל המחברת.