שינוי בתפריט יכול לסייע בהפחתת התנודות במצבי הרוח וברמות האנרגיה, ומעבר לצריכת תפריט מזונות היפוגליקמי הוא בעל תוצאות חיוביות מיידיות.

אכילה לכל הפחות כל 4 שעות

מעבר למזון בלתי מזוקק

הגבלת כמות מזון המכיל שומנים ממקור החי.

צריכה מוגברת של מזונות העשירים באסטרוגן כוללים זרעי נבטים, בננות וכל הגרעינים לסוגיהים, פולי סויה, סויה ומוצריה (טופו, חלב סויה, מיסו, טמפה, לחמים המעושרים בסויה) וכד'.

ויטמין E מעורר ייצור אסטרוגן ומאד יעיל בתוספת של עד 1000 מ"ג ליום.

מומלץ להעשיר את התפריט במזון עשיר בסידן, כמו טחינה מלאה, שקדים וכד' ולהוציא מהתפריט חלב ומוצריו. נכון שחלב מכיל הרבה סידן, אך במקביל הוא מכיל גם את זרחן, שמחבל בספיגת הסידן ואך מוציא מהגוף את סידן הקיים. בנוסף לכך, מוצרי חלב מגבירים את גלי החום.

צריכת תזונה עשירת ירקות ירוקים דגניים מלאים וסידן, ודלת זרחן (שקדים, שומשום, סויה).

להימנע מאוכל חריף מידי, קוקה-קולה ומשקעות אנרגיה, אלכוהול, קפה, וחומרים מעוררים אחרים, שבגיל המעבר יכולים לגרום לגלי חום או להחמרה של גלי חום הקיימים ממילא.

מוצרי חלב, בשר ועוף מכילים שאריות של אסטרוגן שניתן לבעלי החיים וגורמים לגלי חום. לכן, אם אישה לא משתמשת במזון אורגני, מומלץ על תזונה צמחית.

חשוב לשמור על כמות שתיה מספקת

חשוב להימנע ממאכלים עתירי מלח, כיוון שהם מגבירים את סיכוי לבצקת.

חשוב להמעיט צריכת קקאו, שוקולד ומשקאות קלים.

מקלחות קרות וחמות לסירוגין (כאשר תמיד יש לסיים במקלחת קרה)

טיולים ברגלים יחפות בשעות הבוקר המוקדמות

שתייה יום-יומית של ספל תה מרווה.

לא מומלצים צומות וחוקנים בגיל המעבר.

מומלץ לתות מיץ רימנים (טרי סחוט, כמובן)

תוספת Ca, Mg ,זרעי פשתן; ויטמינים B10, E, C, A, B1, B6, B12, חומצות שומן, Ca, Zn, P+C, E,

לגלי חום: ויטמין E (מעודד אסטרוגן), חומצות שומניות (GLA), אשלגן (בגלל איבוד בזיעה), P+C, B (לעידוד האדרנל), סידן.

ליובש וגינאלי: ויטמין E; חיצוני - שמן נבט חיטה, קלנדולה.

טיפול משלים ל-HRT - ויטמין E, חומצות שומניות, B6,Mg (בגלל צבירת הנוזלים בעקבות HRT). חומצה גמא-לינולנית - לשמירה על איזון הורמונאלי.

קומפלקס של נוגדי חמצון - למניעת מחלות לב וכלי דם.

חומצת לטירוזין - למצבי דיכאון, חרדה וכאבי ראש.

חשוב להימנע מעישון הן אקטיבי והן פסיבי. נזקי העישון בכך שהוא מקדים את גיל המעבר ומחריף את תסמיניו. מחקרים הראו גם, שנשים מעשנות נוטות יותר לפתח הידלדלות עצם, סרטן הריאות, סרטן הרחם וסרטן צוואר הרחם.

צמחי מרפא, שיכולים לעזור: צמחים פיטואסטרוגנים: סויה, דונג קוואי (אנג'ליקה), לקריצה, Mitchella repens ("יין של אישה אינדיאנית", "צמח מרפא של נשים"), אגוז שחור, טיפות מסטיק תימני, תלתן אדום, שיח אברהם, רהמניה, כשות, ג'ינסנג אמריקאי, קוהוש שחור, ג'ינקו בילובה, גדילן מצוי, פרע, זנב הארי, מרווה רפואית, תלתן אדם.

להזעת יתר - צמח המרווה, אפשר להשתמש בו גם כתה לשתייה (3 כוסות ביום), גם לשטיפה חיצונית של האזור המזיע.

תלתן אדום וקוהוש שחור - לגלי חום

ישנן פורמולות צמחיות טובות מאד לאיזון רגשי, איזון הורמונלי, הקלה על בעיות שינה ובעיות עיכול.

פעילות גופנית קבועה של "סחיבת הגוף" היא אמצעי חשוב שמסייע להישמר מאוסטיאופורוזיס, שהיא תגובה לשינויים ההורמונאליים המתחוללים בגוף לאחר הפסקת הווסת. הצורה הפשוטה ביותר של "סחיבת הגוף" היא הליכה, פעילות שיכולה להיות בעלת יתרונות אדירים בכל תקופה בחיים ובמיוחד בתקופת ה Menopause.

פעילות אירובית חיונית מאד. המינון המומלץ הוא פעילות שוות ערך להליכה מהירה במשך 30 דקות מידי יום ביומו. מן המחקרים עולה שהפעילות הגופנית מעלה את רמת הסרוטונין ולכן חשובה לשיפור מצב רוח.

יש מחקרים שמראים על השפעה חיובית של פעילות מינית, אך יתכן שהיא תתאפשר רק לאחר שימוש בחומרי
סיכה.

לכ-50% מכלל נשים עוזר מאד טיפול במגנטים.


עוד על נושא זה ניתן לקרוא בהרחבה רבה בספר "בריאות האישה ברפואה המשלימה".
אמנם הספר אזל בחנויות הספרים ובהוצאה, אבל עדיין ניתן להזמנה דרך צור קשר

כל הזכויות שמורות ליעל טוקצ'ינסקי