הורמונים הם חומרים כימיים פעילים ביולוגית, האחראים לתיפקוד תקין של איברים ומערכות גוף שונות. חשיבותם אינה פחותה מחשיבות המערכת הקרדיו-ווסקולרית ומערכת העצבים.

חוסר איזון הורמונאלי הינו מצב, בו יש הפרעות בייצור תקין של הורמונים. לא מדובר עדיין במצב קשה, בו ניתן כבר לראות שינויים מובהקים בבדיקות, אבל יש כבר תסמינים מדאיגים. אם נהייה ערים לתסמינים הללו ונפנה לעזרה רפואית במעוד מועד, נוכל לחסוך מעצמינו צרות בעתיד.

סרטון בנושא חוסר איזון הורמונאלי

חוסר איזון הורמונאלי יכול להיות בכל גיל. גם אצל ילדים וגם אצל אנשים בגיל הזהב, וגם כל מה שבאמצע.

אצל הנערים ונערות זה מתבטא באקנה(מה שנקרה בלשון העם חצ'קונים), מצב רוח לא יציב, נשירת שיער...

אצל נשים בגיל הפוריות זה יכול להתבטא ב PMS, בקושי להיכנס להריון, במחזור לא סדיר.

אצל אנשים יותר מבוגרים זה מתבטא בבעיות גיל המעבר.

עד כאן - לגבי בלוטות המין. גם חוסר איזון הורמונאלי בשאר הבלוטות יכול להיות גם בכל גיל, גם אצל גברים וגם אצל נשים.

ממה נובע חוסר איזון הורמונאלי?

יש הרבה בלוטות הורמונאליות, ויש סיבות רבות לחוסר איזון הורמונאלי.

הנה כמה סיבות לחוסר איזון הורמונאלי:

• פעילות יתר של בלוטה מסוימת
  • תת-פעילות של בלוטה מסוימת
  • תנודות ברמות ההורמונים מסיבות פיזיולוגיות, למשל, אצל נשים אחרי הלידה
  • טיפול הורמונאלי, כגון גלולות למניעת הריון או כדורים שנותנים לחולי אסתמה או חולים במחלות דלקתיות
  • הורמונים, שאנחנו מקבלים עם בשר או עוף לא אורגני או שותים עם מים מזוהמים בהורמונים
  • מחסור בויטמינים או מינראלים אלה או אחרים. למשל, אצלנו בארץ הקרקע והמים דלים ביוד וזה גורם לכך, שאצלנו נפוצה תת-פעילות בלוטת התריס
  • מחלות זיהומיות וטפילים. מחלות אלה גם פוגעות במערכת החיסונית וגם מרעילות את כל מערכות הגוף, כולל גם המערכת ההורמונאלית - ובכך משבשות את תיפקודיהן
  • מתח, חרדה ודאגות. יש קשר ישיר בין מערכת העצבים למערכת ההורמונאלית. עליה בלחץ על מערכת העצבים גורמת לעליה בלחץ על המערכת ההורמונאלית, וזה גם מהווה גורם להפרעות הורמונאליות. אצל נשים האיבר הראשון, שתפקודו נפגע במקרים כאלה הוא בדרך כלל השחלות. שחלות הן האיבר הכי פגיע מבחינה זו. (מכאן מתח וחרדה כאחת הסיבות לעקרות נשית)
  • סיבה פסיכולוגית. במקרים אלה הטיפול הוא על התת-מודע.
  • תורשה. הפרעות הורמונאליות יכולות להיות תורשתיות. זהו סוג הפרעות קשה לטיפול.

לפניכם תסמינים אפשריים של חוסר איזון הורמונאלי:

• 1. ירידת משקל על רקע של תיאבון מוגבר
  • 2. עצבנות בלתי מוסברת
  • 3. נשירת שיער
  • 4. הפרשת חלב אצל נשים שאינן מניקות
  • 5. פצעים על העור (חצ'קונים)
  • 6. גרד בלתי מוסבר של העור
  • 7. טרמור ידיים
  • 8. הפרעות שינה
  • 9. הזעת יתר
  • 10. עלייה בלתי מוסברת של חום הגוף ל- OC37
  • 11. הפרעות בקצב הלב
  • 12. הפרעות בתפקוד מיני
  • 13. עיניים בולטות (שלא היו כאלה קודם לכן)
  • 14. השמנה, במיוחד השמנה על רקע של איבוד התיאבון, אבל בעצם כל סוגי ההשמנה יכולים להצביע על חוסר איזון הורמונאלי: הרבה מאד הפרעות הורמונאליות שונות מלוות בהשמנה
  • 15. יובש בעור
  • 16. ישנוניות
  • 17. היפרטירכוזיס (שעירות יתר של נשים), במיוחד זה המלווה בעור שמן, קשקשים ואקנה
  • 18. מחזור לא סדיר אצל נשים
  • 19. הפלות
  • 20. קושי להיכנס להריון (עקרות כתוצאה מחוסר איזון הורמונאלי מהווה 20% מכלל מקרי העקרות ומבין ה-"מסיבה לא ידועה", שהיא לרוב חוסר איזון הורמונאלי לא מאובחן - עוד 20% ממקרי העקרות!)
  • 21. הגדלת שפתיים ולשון, שינוי תווי הפנים
  • 22. גדילת כפות ידיים ורגליים. אדם מוצא את עצמו קונה נעליים במידות גדולות משהיו קודם
  • 23. ירידה מהירה ודרמטית של הראייה, המלווה בכאבי ראש
  • 24. צימאון, הרגשת יובש בפה והשתנה תכופה
  • 25. החלמה איטית של פצעים
  • 26. כל תופעות של ה-PMS
  • 27. כל תופעות של גיל המעבר (נשים וגברים)
חוסר איזון הורמונאלי בהחלט פוגע באיכות החיים, ובטווח הארוך יכול גם להוביל לבעיות רפואיות קשות, כמו מחלת סכרת, בעיות פוריות ועוד.

במקרים מסוימים חוסר טיפול בהפרעות הורמונאליות גורם למצבים דרמטיים, כמו הפלות חוזרות, קושי להיכנס להריון ואף עקרות.

טיפול טבעי לחוסר איזון הורמונאלי

הרבה פעמים, אנשים עם חוסר איזון הורמונאלי פונים לקופת חולים, עוברים בדיקות שונות, ובסופו של דבר שומעים, שאצלם "הכול בסדר". לפעמים תשובה כזאת מרגיעה, ואילו כאשר אדם סובל קשות מתסמינים שונים, תשובה כזאת מעצבנת ואף גורמת לייאוש. לפעמים אנשים לא מאובחנים כאלה פונים לעצות מהאינטרנט, לשיטות סבתא ואמונות תפלות למיניהן. שיטות אלה בדרך כלל לא עוזרות ובמקרה הרע אף גורמות נזק בריאותי לחולה.

לרפואה הטבעית יש הרבה מה לעשות כדי לעזור לאנשים שסובלים מחוסר איזון הורמונאלי. גם צמחי מרפא, גם כל סוגי הדיקור, גם נטורופתיה, גם הומיאופתיה נותנים תוצאות מאד טובות.

ראיתי בחור שמגיל ינקות סבל מהתקפי אסתמה קשים. עקב כך מגיל ילדות הוא קיבל טיפול הורמונאלי. זה גרם לעליה במשקל, הבחור הגיע למשקל של 120 ק"ג וזה גרם לו להתפתחות סכרת. רמת הסוכר שלו בדם היתה 273, כלומר פי 3 מהנורמה. הוא התחיל טיפול באינסולין, שגם הוא לא עזר. כל זה גרם לו לדיכאון. עד שיום אחד הוא הגיע לטיפול הוליסטי, ורק שנה כעבור הטיפול הוא שוקל 95 ק"ג, שזה הרבה-הרבה פחות ממה שהיה, הסוכר שלו כמעט נורמאלי, הוא לא משתמש בשום הורמונים, לא לאיזון הסוכר ולא לאסתמה. יש לו עדיין בעיות נשימה מסוימות והוא ממשיך בטיפול, אבל מבחור מדוכא, חולה, שמן המתקיים מקצבת נכות של ביטוח לאומי הוא הפך לבחור פעיל, חיוני, עובד וגם הקים משפחה.

אני רוצה להיזכר גם במקרה של אישה, שבמשך 14 שנה השתמשה בגלולות למניעת הריון, וכתוצאה מכך לא הצליחה לבייץ בצורה עצמאית. טיפול קונבנציונאלי לא עזר לה והיא נשלחה להפריה מלאכותית. תוך כדי חיפוש תרומת ביצית, היא פנתה לטיפול הוליסטי, ואחרי שנה ורבע של טיפול זה נכנסה להריון ספונטני, וכעת היא אם לבת חמודה מאד.

אישה אחרת במשך 15 שנה סבלה מעקרות משנית. מסיבה בלתי ידועה היא הפסיקה לבייץ. בעזרת טיפול הורמונאלי, שהיא קיבלה, האישה חזרה לבייץ, אבל בכל זאת לא הצליחה להיכנס להריון. היא פנתה לטיפול נטורופתי וכעבור שנה אחת בלבד כבר החזיקה תינוק בידיים.

אני ממליצה לכל אדם שנמצא במצב של חוסר איזון הורמונאלי לפנות לעזרה. לרפואה משלימה יש הרבה מה להציע ואחוזי הצלחה טובים מאד. אל תסבלו - יש פיתרון!

סרטון בנושא חוסר איזון הורמונאלי

כל האמור במאמר הינו מידע בלבד. לאבחון וטיפול בבעיות יש לפנות לאיש מקצוע.