בזמן ההריון אישה עוברת שינויים שונים. אחד השינויים האלה זה שינויים שחלים על השיער שלה. הרבה פעמים שיער ממש משתנה: נהייה יותר עבה, יותר חזק, נושר פחות, צומח מהר יותר, במיוחד בשליש האחרון של ההריון וגם נהייה יותר כהה. לפעמים שיער ישר מתחיל להיתלתל, ושיער מתולתל נהייה ישר!

הרבה פעמים אחרי הלידה שינויים האלה נשמרים. לעומת זאת, חוזק השיער לא נשמר. אחרי הלידה הרבה פעמים שיער נהייה דקיק יותר ונושר בצורה אינטנסיבית ביותר. אצל נשים שאינן מניקות נשירת השיער לאחר הלידה גדולה יותר, מאחר והנקה עוזרת לחזור למצב הורמונאלי שהחיה לפני הלידה בצורה הדרגתית וידידותית לגוף יותר.

כארבע חודשים אחרי הלידה שיער מצב הורמונאלי של האישה מתאזן, ושיער מתחיל לנשור. זה נמשך כחודשיים. לאחר מכן תהליך אמור להסתיים באופן טבעי. מצבי מתח, חוסר שינה, תזונה לא מאוזנת ודלה בויטמינים ומינראלים, חוסר טיפול בשיער וכן ניתוח בהרדמה כללית (כולל ניתוח קיסרי בהרדמה כללית), שימוש בתרופות מסוימות (אנטי-דיכאוניות, גלולות למניעת הריון, נוגדי קרישה ועוד), מחלות אקוטיות קשות (במיוחד מלוות בחום גבוה), מחלות כרוניות מסוימות (לופוס, סוכרת, סרטן), מחלות הקרקפת (קשקשת, סיבוראה, זיהום פטרייתי של הקרקפת) - כל אלה מגבירים את הנשירה הטבעית של השיער. בכל מקרה, נשירת השיער לאחר הלידה יכולה להיות כל-כך אינטנסיבית, שאישה תאבד חלק ניכר משיערה.

נשירת השיער, שנמשכת יותר מידי זמן אמורה להדאיג ולעורר נורא אדומה. אם עברו 7 חודשים מהלידה, ונשירת השיער נמשכת, או אם נצפית הידללות קיצונית של השיער ועוביו מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי בנושא.

אם לפני הריון שיער האישה היה שמן, בזמן ההריון בהשפעת הורמונים, המופרשים בזמן ההריון שיער נהייה שומני עוד יותר. תופעה זו חולפת מעצמה לאחר הלידה ולא אמורה להדאיג.



עצות לתקופת ההריון, שיעזרו לכן לשמור על בריאות וכמות השיער לאחר ההריון

  • תקפידו על צריכת מזון בריא. תתרחקו מג'אנק פוד. תאכלו מזונות עשירים בויטמינים ומינראלים חיוניים: ויטמיני B (שעועית, עדשים, אפונה, דגנים מלאים, דגים, קמח למא וכו'), סיליצאה (שיבולת שועל וכו'), גופרית (ביצים וכו'), סידן (טחינה, דגים, חלבה, חסה, שקדים וכו'), אבץ (גרעיני דלעת, ביצים, חומוס, שקדים, נבט חיטה, נבטים, קינואה, מיסו וכו'), ברזל (ירקות עליים, קטניות, אגוזים, אבוקדו, מוצרי סויה, קינואה, בורגול וכו') תקטינו צריכת התבלינים, דברי מתיקה (במיוחד סוכר לבן) ושימורים.
  • תקפידו על שינה מספקת
  • תקפידו על טיול רגלי כל יום
  • תקפידו על לקיחת פרנטל - תערובת ויטמינים מיוחדת לנשים הרות
  • לרחק חפיפת ראש תשטפו את השיער בחליטות צמחיות.
  • אל תשתמשו בקונדישנרים, מים חמים מידי או מים קרים לחפיפת הראש
  • זכרו, שכל מיני שמפואים ומסכות שיער משפיעות רק על המראה החיצוני של השיער ולא על בריאותו. הם לא מסוגלים לא למנוע ולא להקטין נשירת השיער. תשתמשו בשמפואים רגילים, עדיף טבעיים עם כמה שפחות תוספים כימיים
  • הימנעו מהדברים שהורסים את השיער: צביע, פאן וכדו' דרך אגב, במקרים של רעלת הריון צביעת השיער יכולה להזיק לא רק לשיער, אלא גם למצב בריאותי הכללי של האישה. אל תשכחו גם, שבזמן ההריון אישה נהיית הרבה יותר רגישה באופן כללי. לכן היא יכולה לפתח תגובה אלרגית לצבע לשיער, גם אם השתמשה בצבע זה קודם ולא היתה רגישה אליו.
  • אם השיער מתפצל, פעם בחודשיים, בראש חודש, תחתכו קצוות השיער.
  • תקנו מברשת שיער איכותית ותעסו בה את הקרקפת במשך 5 דקות כל יום: זה יעודד זרימת הדפ לשיער ובכך יתרום לבריאות השיער ולשלמותו
  • תשמרו על פעילות תקינה של מעיים: תשתו הרבה, תצרכו סיבים ותדאגו, שיציאות יהיו סדירות
עצות לנשים לאחר הלידה:

  • אפשר לקצר קצת את השיער על מנת לעודד את צמיחתו.
  • מומלץ להמשיך ולקחת כדורי פרנטל ואומגה לנשים הרות גם לאחר הלידה, לפחות בכל תקופת ההנקה
  • לא להשתמש במסרק מתחתי
  • לא להשתמש בפאן
  • לא לצאת לשמש ללא כיסוי ראש
  • לדאוג, שלראש לא יהיה קר
  • לדאוג להפגת מתחים
  • לדאוג לעזרה בבית/עם תינוק
  • חיתכן, שיש צורך להוסיף ויטמינים מסויימים מקבוצת B, או אפילו אות כל הקומפלקס. יש להיוועץ על כך עם צאיש מקצוע
  • לא לעשות דיאטות, במיוחד דיאטות "קאסח"
  • לבדוק תיפקוד בלוטת התריס
  • לעסות בעדינות עור הקרקפת
צמחי מרפא, דיקור והומיאופתיה, תזונה נכונה ותוספי תזונה יכולים לשפר מאד מצבו של השיער, לחזקו, לשמרו, להפסיק ולמנוע נשירת השיער.



תקראו עוד על נושא זה ובנושאים אחרים הקשורים להריון בהרחבה רבה בספר "בריאות האישה ברפואה המשלימה". אמנם הספר אזל בחנויות הספרים ובהוצאה, אך עדיין ניתן להזמינו אצל המחברת.

כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ/טיפול מקצועי.



כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©