אורכיטיס הינה דלקת באשך. כמעט תמיד המחלה מופיעה כסיבוך של מחלה זיהומית-דלקתית אחרת. זה יכול להיות סיבוך מחזרת, שנית, שפעת, אבעבועות רוח, דלקת ריאות, ברוסלוסיס, טיפוס וכו'. הסיבה הנפוצה ביותר היא מחלות מערכת המין והשתן: אורטריטיס, פרוסטטיטיס, ווזיקוליטיס, אפידידימיטיס. חוץ מזה אורכיטיס יכול להתפתח כתוצאה מטראומה של האשך. ב- 20-30% ממהקרים, הוא מהווה סיבוך מחזרת אצל נערים וגברים צעירים. בדרך כלל מתחיל 4-10 ימים אחרי פרוץ המחלה, אבל יכול להתפתח גם במקביל. במקרים מסוימים אורכיטיס מתפתח ללא תסמינים של חזרת כלל. בכ-3% מהמקרים המחלה דו-צדדית. ב-50% מהמקרים הוא גורם להיפרטרופייה של האשך, אבל גם במקרה של מחלה דו-צדדית עקרות נצפית במקרים בודדים בלבד.
מבדילים בין אורכיטיס כרוני לבין אקוטי.

אורכיטיס אקוטי. המחלה מתחילה מכאבים באשך. יתכן וכאב יוקרן למפשעה, למותן או לגב התחתון. האשך מכפיל את גודלו 2 ואף יותר) בשל התנפחות בצידו של המחלה. העור נהיה חלק וכמה ימים לאחר תחילת המחלה מקבל צבע אדום, נהיה חם ויתכן שגם מבריק. האשך החולה לא רק מוגדל, אלא גם רגיש מאד למגע. יחד עם הכאבים מופיעים גם סימנים כלליים של דלקת: חולשה, צמרמורת, עליית החום עד ל-C38-390, כאב ראש, בחילה ואף הקאה. הכאבים בהתחלה עמומים, ואחר-כך מתחזקים.

בדרך כלל המחלה עוברת מעצמה כעבור 2-4 שבועות. לפעמים המצב הדלקתי מביא לדלקת מוגלתית והתפתחות אבסצס האשך. בהמשך זה יכול להביא לעקרות.
דיאגנוזה מבדלת עושים עם גידול, טוברקולסיס, בקע, testis torsion, strangulation of hernia.

סיבוכים. תיתכן הפיכתה של המחלה לאורכיאפידידימיטיס.

טיפול באורכיטיס אקוטי: קודם כל, זה טיפול במחלה העיקרית. חוץ מזה, מקררים מקומית ע"י קרח, קיבוע בצורה מרוממת, החולה שוכב עד להבראתו, מקבל משככי כאבים ותרופות להורדת חום ואנטיביוטיקה כטיפול מונע לדלקת מוגלתית. אוסרים אוכל חריף. לאחר שיפור במצבו של החולה, מטפלים בפיזיותרפיה ובהידרותרפיה. לילדים מוסיפים ויטמין C וגלוקוקורטיקואידים.

הטיפול באבסצס -כירורגי. במקרים חמורים נוקטים באורכיאקטומייה.
אורכיטיס כרוני. אורכיטיס כרוני מתפתח כתופעת לוואי של אורכיטיס אקוטי וכן כתופעת לוואי של מחלות אורולוגיות שונות: פרוסטטיטיס כרוני, אורטריטיס, ווזקוליטיס. הרבה פעמים מחלה אסימפטומטית ורק מידי פעם החולה מתלונן על רגישות למגע. מידי פעם מופיעות החמרות, המתבטאות בכאבים באשך בזמן ההליכה.

הטיפול באורכיטיס כרוני קשה וממושך וכולל טיפול אנטיביוטי, פיזיותרפיה ולפעמים גם אורכיאקטומייה.

טיפול מונע של אורכיטיס כולל מניעת מחלות מין ומחלות במערכת השתן, טיפול מתאים ומיידי במחלות זיהומיות וכן במקרים של טראומות באיזור האגן, המפשעת ובאשכים.
בכל מקרה, חשוב ביותר שרק מומחה יטפל בחולה ע"מ למנוע סיבוכים והפיכת המחלה מאקוטית לכרונית.

טיפול טבעי לאורכיטיס
קודם כל, כמובן, טיפול במחלה שגרמה לאורכיטיס - בהתאם למחלה.
אבחון מיידי ע"י אירידיאולוגיה.

טיפול בדיקור - מאד מוצלח, גם לאקוטי וגם לכרוני.
רטיות עם עראק/וודקה (לצורה האקוטית) - חולה מבצע בעצמו.
תוספים: ויטמין C במינונים גבוהים, Zn, פולן, קוורצטין, D-מנוז.
יש לנו ניסיון חיובי בטיפול באורכיטיס אקוטי כתוצאה מזיהום באמצעות מי כסף קולואידי.

צמחי מרפא: פורמולה צמחית בהתאמה אישית וכן ענבי הדב.

הומאופתיה : Belladonna, Ipeca.,Ver.ver,Cham.,Arn.,Ars.,Aurum.,Clem.,Lyc.,Nit.ac.,Puls. - בהתאם למקרה.
לאחר טראומה: Arn.,Con.,Puls. - בהתאם למקרה.
כסיבוך ממחלות מין: Agn.,Aur.,Ciem.,Merc.,Nitr.ac.,Puls.,Rhodod. - בהתאם למקרה.
כסיבוך מחזרת: Nux.vom., Puls.,Merc. - בהתאם למקרה.
טיפולים יעילים נוספים - טיפול באקופרסורה ובצבע